Nyhedsbrev | november | 2018

Kære medlem.

Kandidater, valgkampagne og politik

I dette nyhedsbrev kan du læse om:

  • Det nordjyske kandidatteam - præsentation af kandidaterne.
  • Ind i Maskinrummet - 2 workshops, som klæder dig på til valget.
  • Europæisk samtalesalon - invitation til at snakke EU.

Nyhedsbrevet er lidt langt, fordi vi gerne vil præsentere alle vores kandidater på én gang. Efter præsentationerne kommer de andre spændende tilbud til dig.

God læselyst :green_heart:

Velbesøgt opstillingsmøde 6. november.

“Skal jeg stå her og se på,

at jorden er ved at forgå?”

Med disse ord begyndte et særdeles velbesøgt opstillingsmøde på Vejgaard Bibliotek den 6. november. Omkring 70 personer var fremmødt, heraf de 50 med stemmeret.
En stemmeret som i løbet af aftenen resulterede i en ny folketingskandidat, Simon Leed Krøs, som også blev spidskandidatens suppleant, et genvalg til regionskandidaten Mette Wulff og ikke mindst en ny spidskandidat til folketingsvalget, Susanne Zimmer, hvilket blev modtaget med stående klapsalver.

Vi præsenterer spidskandidaten og de øvrige folketingskandidater lidt længere nede i nyhedsbrevet.

Lyt nu allerførst til det smukke og vedkommende digt af Elena Smith, fremført af Anne-Dorrit Lundø Harris.

Oplev digtet her.

Det nordjyske kandidat-team er klar til folketingsvalg
Vi kan nu endelig præsentere de nordjyske folketingskandidater, som med spidskandidat Susanne Zimmer i front vil gå til valgkampen som et team, der samarbejder, bakker hinanden op og styrker hinanden gennem deres forskellighed.

Teamet består af 8 kandidater (og en aspirant), og herunder kan du se, hvad hver enkelt står for.

Alle kandidater er opstillet i hele Nordjylland, og hver enkelt kandidat er primært tilknyttet 1-2 kommuner/opstillingskredse.
Du vil i præsentationen kunne se, hvor den enkelte kandidat er tilknyttet, og vi håber, at det vil gøre det lettere, at gribe fat i sin lokale kandidat, ligesom kandidaten vil være aktiv og synlig særligt i dette område.
Spidskandidaten har dog hele Nordjylland, som sit område.


Øverst fra venstre: Andreas Beyer Gregersen, Christian Gade Bjerrum, Tore Stenberg Reyhe (aspirant), Anne-Louise L. Bøttger-Rasmussen, Ulla Gram Larsen og Simon Leed Krøs. Nederst fra venstre: Camilla Bundgaard, Susanne Zimmer og Gustav Sieg Sørensen.

Præsentation af kandidaterne


Susanne Zimmer, spidskandidat for hele Nordjylland.

Jeg er 58 år, og min baggrund er folkeskolelærer og cand.pæd. i pædagogik. Jeg har været skoleleder i mange år, og er nu iværksætter. Mit firma, Kitasol, har procesledelse, grafisk facilitering og coaching som arbejdsområder.

Vi skal drage omsorg for vores natur og vores klima, og vi skal have en offentlig sektor, som tager ordentlig vare på borgerne. Mine mærkesager er: "Klima og miljø”,”Tillid frem for kontrol og unødig dokumentation" og “Fællesskaber”.
Jeg er imod Egholmsforbindelsen.

“Grøn fornuft” - det er mig.

Simon Leed Krøs, 36 år, suppleant for spidskandidaten: Brønderslev, Jammerbugt, Rebild og Vesthimmerland.

Uddannet Cand.Ling.Merc og arbejder hos Danmarks Naturfredningsforening.

Mine politiske mærkesager er klima, biodiversitet (natur), udlændinge & beskæftigelse/iværksætteri.
Følg med på www.facebook.dk/simonleedkroes og sæt kryds ved Krøs, hvis du er enig.

Andreas Beyer Gregersen, 24 år: Aalborg nord (Aalborg kommune nordenfjords + centrum af Aalborg).
Er uddannet filosof fra Aalborg Universitet.

“Jeg prioriterer nye danskere, mennesker på flugt og ny politisk kultur som politiske områder. Mine mærkesager er i den forbindelse, at Danmark tager imod kvoteflygtninge, at vi skal have en langt bedre behandling af asylansøgere, og at vi har brug for en tidsvarende grundlov med nye demokratiske institutioner.

Både som kandidat og som menneske bestræber jeg mig på at være kritisk og indigneret på samme tid, som jeg er spørgende og glad :)”.
www.facebook.dk/andreasbeyergregersen

Anne-Louise L. Bøttger-Rasmussen, 28 år: Hjørring.
Er uddannet cand. Scient. Tech. Arbejder som Lean manager i statens administration.
Mærkesager er et godt arbejdsliv i balance og grøn omstilling nu.
“Mere tid, mening og balance”.

Camilla Bundgaard, 29 år: Mariagerfjord og Aalborg øst.
Uddannet på Aalborg Universitet i Samfundsfag, Psykologi og Filosofi. Camilla ønsker at sætte grøn dagsorden gennem fokus på socialpolitik og særligt unges vilkår. Hendes mærkesager er:

Social retfærdighed – stop fattigdom i Danmark
Uddannelse og livslang nysgerrighed – afskaf stressreformerne
Ret til sundt ungdomsliv – gratis psykologhjælp.
Ny politik kultur – luk de unge ind i demokratiet.

Politik er sjovere, når det er noget, vi gør sammen, så jeg håber, du har lyst til at være med/kigge med på www.facebook.com/CamillaAlternativet/

Christian Gade Bjerrum, 37 år: Aalborg vest.
Uddannet skuespiller fra skuespillerskolen v/ Århus Teater 2009. Desuden uddannet Bikram Yoga lærer 2010 og Council Guide fra Ehama Institute 2016.

Prioriterede politiske områder:
Moder Jords rettigheder - “jeg vil arbejde for, at Danmark får sin egen “Natur- og miljøgrundlov”
Børns rettigheder - “jeg vil arbejde for, at der ikke bliver gennemført nogen lovgivning, der vil skade børns liv.”
#metoo-bevægelsen - “jeg vil arbejde for, at #metoo-bevægelsen bevæger sig videre og sætter sit tydelige og nødvendige aftryk i den ubalancerede magtfordeling mellem køn.”
Kunst - “Kunstens potentiale og nødvendighed i menneskets udvikling af sig selv i et oplyst samfund, skal styrkes og manifesteres i alle samfundets lag fra barn til voksen.”

“Hvad drømmer du om at turde gøre, hvis du vidste, at din drøm ville gå i opfyldelse?”

Gustav Sieg Sørensen, 67 år: Thisted og Mors.

Ulla Gram Larsen, 50 år: Frederikshavn.
Uddannet Kandidat Cand.des. Master of Arts (MA) i Design, Visuel Kommunikation fra The Royal Danish Acamedy of Fine Arts. Arbejder som Marketingkoordinator (har arbejdet med Marketing siden 2002) og har en Reklametegner uddannelse (læreplads) fra Reklamebureau i Århus samt haft selvstændig virksomhed indenfor marketing i 5 år.

Ullas prioriterede politiske områder:
Vandmiljø (Klima/Miljø) og Reform af pengesystemet (Pengepolitik)
samt politiske mærkesager:
Reform af pengesystemet, rent vand = Grundvand/drikkevand og boreplatformene i Frederikshavn samt cirkulær økonomi/ #12 verdensmål

“Giv naturen en stemme”

Endelig har vi Tore Steenberg Reyhe, som er aspirant, og kommer på valg den 7. januar 2019: Tore er 35 år, bor i Hjørring, og er uddannet biolog og TekSam (den teknologisk-samfundsvidenskabelige planlæggeruddannelse).

Prioriterede politiske områder: demokrati og bæredygtig omstilling samt politiske mærkesager ‘ny politisk kultur’, energipolitik, bæredygtig kultur, MARS.

“Vores verden kommer til at forandre sig lige så voldsomt de næste 100 år, som den har gjort de sidste 100, og vi skal sørge for, at vi ikke ender med en fattigere klode, hvor der kun er plads til de rigeste”.

Her kan du finde kontaktoplysninger på kandidaterne.

#Støt en kandidat - det kan du gøre på mange måder, så klik ind her.

Referat fra opstillingsmøde den 6.11.2018

Ind i maskinrummet.
Folketingsvalget nærmer sig, og nu får du en unik mulighed for at blive klædt på til at understøtte Alternativet Nordjyllands valgkampagne - alle er velkomne!

Aftenen vil bestå af én af følgende workshops - alt efter hvilken rolle man har i kampagnen:

Workshop A: Engagement og kommunikation

  • ved Maiken Meedom og Karen-Maria Slente Stubager
    Denne workshop er for kampagneledere og andre medlemmer af kampagneteams, frivillige, medlemsansvarlige, kommunikationsansvarlige osv.

Workshop B: Kandidattræning og pressehåndtering

  • ved Esben Sloth og Mattias Høj Kristensen
    Denne workshop er for kandidater, deres kampagneledere og centrale personer i storkreds- og lokalforeningsbestyrelser.

Arrangementet foregår i Aalborg på Vejgaard Bibliotek (lokale 1 og 6).

Alle er velkomne, men da der vil blive serveret sandwich, kaffe og te, er det nødvendigt med tilmelding. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig en bestemt workshop - det finder vi ud af på aftenen.

Tilmelding her. - tilmeldingsfrist 25.11.

Alternativet inviterer til europæisk samtalesalon

SØNDAG D. 26. MAJ NÆSTE ÅR AFHOLDES DER VALG TIL EUROPAPARLAMENT, MEN HVAD STEMMER VI EGENTLIG OM, OG HVILKEN BETYDNING HAR UDFALDET FOR DIG OG DIN HVERDAG?

Dette spørgsmål og mange andre forsøger vi at besvare ved en inspirerende samtalesalon, inspireret af Borgerlysts koncept af samme navn: http://samtalesaloner.dk

Vi inviterer til dialog omkring det europæiske fællesskab dirigeret ved en samtalemenu. Kom ned og mød dine lokale medborgere til en uformel samtale om det europæiske fællesskab, og bliv klogere på hvad EU betyder - for dig og dit lokalsamfund.

Mødet afholdes på Café Penny Lane i Aalborg. Caféen er åben, og der vil være rig mulighed for at købe mad og drikkevarer under hele arrangementet. Det eneste, du skal medbringe, er et nysgerrigt sind, samt eventuelle bekymringer, spørgsmål eller en undren om EU, du måtte sidde inde med. :slight_smile:

Europæiske samtaler er arrangeret med støtte fra Europanævnet.

Se mere på Facebook