Nyhedsbrev Januar 2018, Lokalforeningen for Vejle og Opland

Kære alle medlemmer af Alternativet Vejle og Opland,
vi er nu så småt ved at komme op i gear igen efter en hektisk kommunal valgkamp fulgt at jul, nytår og januar - ja januar den her lange måned i ved nok, hvor det er mørkt når man tager på arbejde og mørkt igen når man kommer hjem, den måned hvor hvid knitrende sne gør det ud for lyset, den måned hvor vinterfrakker, handsker, luffer og halstærklæder dækker krop, hænder og ansigt - eller ikke!
sne er der desværre ikke meget af i disse globale opvarmningsider og godt for det, for den senest brandert fra Christiansborg ser ud til at ville forbyde såvel halstørklæder som nisseskæg i kampen mod ikke 1700
tals danske kulturelle ideer - så er det jo godt vi har den varmeste januar længe (ironi kan forekomme).
Heldigvis har vi Alternativet Vejle og Opland, hvor meget er sket siden sidst og meget mere vil ske i tiden der kommer.
Velkommen til Januar måneds nyhedsbrev :slight_smile:

I denne udgave har vi;

Invitationer:
Politisk Cafe, Billund Banen, Mandagsmøde, Generalforsamling og Grundlovsdag

Websitet vejle.alternativet.dk
Er nu officielt oppe at køre med Marianne & Yvonne som webmasters

Beretninger:
Marianne og Lars var på 1/2 årsmødet og der kom mange tanker ud derfra

Ting der er i bryggen
Ny organisk struktur i Arhus; Medlemsbudgetter; Skal Alternativet have sin egen kryptomønt

Referat fra seneste mandagsmøde
af Olav

Referat fra seneste bestyrelsesmøde

Glæd jer til at læse det hele - og så er der fine billeder
Alt det bedste
Lars

Og så i gang med indholdet.

INVITATIONER
30.01 POLITISK CAFÉ i Vejle Kommune
kl 19-21 på Conrad Café, Søndergade i Vejle.
Hyggelig tværpolitisk snak om aktuelle politiske emner. Forslag modtages gerne.
Der kan købes kaffe/te/øl/vin i caféens bar. Derudover er det gratis at deltage.

30.01 Borgermøde om Billund Banen
kl 19-21 Bredagerskolen i Jelling

05.02 Alternativet Vejle og Opland mandagsmøde
kl 19-21 Bygningen i Vejle, Lokale 2A
Forårets begivenheder og generalforsamling falder på plads, se Olavs referat
og vi snakker om ideer fra halvårsmødet i Ringsted

23 el 24.3 Generalforsamling
Mere følger

05.06 Grundlovsdag
Vi holder Grundlovsdag med SF og Ø i år (se bestyrelsesreferat nederst), mere følger

WEBSITET vejle.alternativet.dk

Er nu officielt oppe at køre med Marianne & Yvonne som webmasters
Har I ideer, billeder, begivenheder eller indslag kan de kontaktes på
marianne@raadshoj.com og y.n.eriksen@gmail.com

BERETNING fra Alternativs halvårsmøde den 20. januar 2018 i Ringsted

Lars og jeg repræsenterede Vejle & Omegn ved Alternativets Halvårsmøde den 20. januar i Ringsted.
Som nyt medlem i partiet, var det en stor oplevelse og en god måde at lære mere om partiet på. Vi var omkring 300 deltagere og var både i fælles workshops og ude på to mindre workshops efter eget valg.
I nedenstående vil jeg prøve at beskrive de to mindre workshops, som jeg var på, velvidende at det er svært at koge to timeres intensiv læring ned til et par linjer,

De 3 bundlinjer, ved Josephine Fock og Fanny Broholm
Alternativet har fået lavet en rapport til at beskrive, måle de 3 bundlinjer og anvende dem i politik. Linket hertil finder du her: https://alternativet.dk/politik/politiske-udspil/de-tre-bundlinjer
De to yderst kompetente ledere af workshoppen beskrev arbejdet med at lave rapporten; hvad var taget med og hvad var ikke og hvad var hensigten med hver enkelt målenhed. De beskrev det, som værende benhårdt at skære mange ting fra, og pointerede udtrykkeligt, at dette var et forsøg, men er meget åbne overfor input til ændringer. De planlægger at tage rundt i landet og holde politiske labs om det, for at få flere input. Måske kunne det være en idé at få dem til Vejle?
Essensen af deres arbejde har de kogt ned til følgende figur:

Bæredygtig økonomi – lokal økonomi, et livgivende alternativ til vækstøkonomi
Jeg må med skam indrømme, at jeg ikke har navnet på den herre, som afholdt denne workshop, men kan fortælle, at han bor i en øko-landsby i Hjortshøj med 300 andre.
Hans fokus var ”One Planet”, altså hvordan kan vi leve, så vi kun har behov for én jordklode. Hvis alle i verdenen levede, som vi gør i Danmark, vil vi have brug for 3,6 jordkloder.
Hans løsning var, at vi alle levede i små lukkede, selvforsynende økonomier eller landsby, øko naturligvis og gerne med egen valuta og livsstilen skulle naturligvis kunne leve op til ”One Planet”.
Jeg giver ham ret i, at der skal drastiske ændringer til både mht. til vores klode, men også mht. folkesundheden. Er dog ikke selv klar til så drastisk et livsstilsskift, så det var en anelse for ”langhåret” for mig.
En interessant ting for os i Vejle var, at han fortalte om ”Folketræffet for De Fælles Bedste i 2018”, som skal afholdes i Vejle den 10 – 13 maj i Spinderihallerne. Interesseede kan læse mere på: http://detfaellesbedste.dk/.
Hvis nogle er interesseret i at høre mere, kan vi tage den ved næste medlemsmøde i februar.

Marianne Raadshøj.

Og jeg var til workshops om Kollektiv Intelligens For Demokrati samt diskussion om og af den nye Århus Struktur.

Kollektiv Intelligens for Demokrati havde fokus på it-baserede løsninger til borgerdemokrati og mange fantastiske projekter blev præsenteret, specielt blev jeg overrasket over at det bla er i Taiwan det virkelig rykker - og på Island og i Spanien. Den britiske organisation Nesta lavede sidste år en rapport over, hvad der rører sig på demokratifronten. Rapporten er på 99 sider, men start med at læse “Executive Summary”, så får I et meget godt overblik check About us | Nesta
På Island er projektet crowdsourcet Reykjavík’s Education Policy - Citizens Foundation
Softwaren de bruger i Madrid CONSUL DEMOCRACY og i Barcelona https://www.decidim.barcelona
Dertil kan http://www.mapseed.org bruges når landkort skal inddrages.
Endelig må jeg ikke glemme https://pol.is der er hurtig til sprede og kommentere politiske ideer samt ideen om Borgerbudgetter læs eks http://www.demokratitanken.dk/wiki/index.php?title=Borgerbudget - så må vi jo finde ud af om vi skal have Medlemsbudgetter i Vejle :slight_smile:

Efter denne forret kom så hovedretten, den nye bottom-up struktur i Århus. Videoen fra præsentationen er endnu ikke klar men billedet herunder vil give en ide om deres nye struktur - en meget medlemsorienteret model med stor indflydelse til de enkelte medlemmer og skarpt definerede grænser for bestyrelsens virke; initiativretten rykker simpelthen ned i organisationen.


Eksempelvis adskilles politik og vedtægtsudviklingen fra Generalforsamlingen og lægges i en Politikforsamling, der mødes fire gange om året. Generalforsamlingens opgave bliver alene at godkende beretning, se fremad og godkende de centrale spillere i de officielle grupper samt holde en fest.
Et spændende projekt, der er helt i tråd med ideen om Kollektiv Intelligens for Demokrati og et struktur jeg gerne så en afart af i Vejle.

Ud over den store fælles workshop om den demokratiske samtale, var sådan set de store oplevelser på halvårsmødet i Ringsted - Marianne og jeg fik dog det helt store show serveret på vejen hjem, da vi på Storebælt blev præsenteret for det helt supermegastore grønne Å. (beklager den ringe billedkvalitet)
/Lars

Ting der er i bryggen

Ny organisk struktur i Århus, se beretning ovenfor. Håber snart at kunne præsentere mere og diskutere mulighederne i Vejle

Medlemsbudgetter, skal vi på forhånd afsætte penge på budgettet til medlemsprojekter og, hvordan skal de præsenteres og vælges?

Skal Alternativet have sin egen demokratiske kryptomønt. Rolf Bjerre er godt i gang med at diskutere det i København og fra Christiansborg er der efter sigende støtte fra Rene Gade og Josephine Fock til at der skal ske noget. Skal vi/deltage i udviklingen og i såfald, hvordan kommer vi i gang?

Opsamling fra medlemsmøde 8. januar.

Kommende medlemsmøder og aktionsdage 2018.
8. januar.
5. februar
5. marts
9. april (flyttet rettet pga påske)
7. maj

  1. april: Earth day lyset slukkes i 1 time kl 20.30.

Aftaler på mødet den 8. januar.


Fremdrift.
PR: Olav kontakter Stine O om Roll-up.
Iværk: Olav har kontaktet konsulent, men DI er efter hans mening ikke interessante parter.
Gen: Kom frisk og frit med, hvis du ønsker at blive bestyrelsesmedlem.

Referat Bestyrelsesmøde mandag den 8. januar 2018 kl 18.40

Til stede.: Line, Rune, Inger, Lars

1/ Kort info.
Website op at køre som basis for en struktureret kommunikations politik.

2/ Planlægning af GF.
Fredag den 23. el lørdag den 24. marts bliver datoen. Nærmere om sted og plan næstekommende mandagsmøde 5. februar

3/ Grundlovsdag
Det blev besluttet at holde Grundlovsdag med SF & Ø. Ideen er at holde Grundlovsdag med forskellige partier over årene for at vise evne og vilje til tværpolitisk samarbejde.

4/ Fuldmagter
Line og Lars underskrev de sidste papirer til banken. Vi afventer nu de officielle bankpapirer.
Opdateret; Vi overså et par steder (absurd mange) og papirerne er stadig på vej.

Mødet afsluttet 19.00

Tak fordi du læste med så langt
Alt det bedste til dig og dine
Lars