Nyhedsbrev fra Franciska, marts 2024

Kære Alternativet

Her i det spæde forår er det blevet tid til nyhedsbrev. Og denne gang hører I fra mig. Jeg vil dog også give et lille indblik i, hvad de øvrige MF’ere bruger tid på i øjeblikket. Ja, jeg har faktisk en hel del på hjerte, så lad os springe ud i det!

Franciska

Alternativets politik bliver mere og mere mainstream

Jeg oplever, at mange af Alternativets mærkesager får rigtig meget opmærksomhed for tiden. Særligt når meningsdannere uden for det politiske tager fat. Her tænker jeg fx på markante stemmer som forfatteren Mathilde Walter Clark, der på fængende vis skriver om landbrugets praksis og profitmaksimeringens konsekvenser for de dyr, der ulykkeligvis er endt som en del af maskineriet. En anden stærk stemme er forfatter Maj My Humaidan, der skriver om alternativet til et liv i hamsterhjulet. En anden kunne være Svend Brinkmann, der taler ind i vigtigheden af at leve et meningsfuldt liv - også selvom det kan have den konsekvens, at man har brug for at realisere en lavere arbejdstid end “fuld tid”. Eller når Emma Holten lykkes med at bruge feminismen til at sætte kritisk fokus på vores økonomi, og hvordan omsorg som værdi strukturelt oversesi vores politiske system. Mange andre kunne fremhæves.

Det er godt! Det er positivt, for det viser vores relevans som politisk parti. Arbejdet handler nu i høj grad om, hvordan vi som partipolitiske mennesker kan få lov til at tage del i de samtaler. For der kan ikke herske tvivl om, at det for mange mennesker er nemmere at høre budskaber om fremtidens landbrug, om alternative familieliv og -former, om nedsat arbejdstid, om fremtidens beskæftigelsesindsat - og meget andet! - når det kommer fra influencere og lignende, end når det kommer fra partipolitikere.

Jeg kan dog love jer, at sekretariatets dygtige medarbejdere arbejder hårdt - sammen med os MF’ere - på at finde vejene i dét landskab.

Vores fantastiske folketingsgruppe

Fra nogle overordnede betragtninger om tendenser i tiden til lidt om vores fantastiske folketingsgruppe.

Som I ved, er vi fem folketingsmedlemmer på den grønne gang. Vi jonglerer med rigtig mange opgaver og ordførerskaber, og vi forsøger at nå rundt om så meget som muligt. Af sager, der har fyldt på det sidste, kan nævnes Helenes kontakt med en gruppe kvinder på udrejsecenteret Kærshovedgård, der for nylig fik beskeden om, at de kan få lov at flytte til. Læs mere hos Helene hér.

Helene Liliendahl og Stine Isaksen

Sascha har meget fokus på forsvarsdebatten, som fylder for tiden. Som udenrigsordfører har hun også nok at se til i forhold til den tragiske situation i Gaza.

Chris lægger pres på at få udlændingeministeren til at holde sit løfte om en handleplan mod racisme. En proces, der desværre bliver forhalet. Derudover holder hun stædigt fast i vores dagsorden om mere fri tid.

Torsten har også mange jern i ilden. Først og fremmest fylder klimadagsordenen. Men også handicap- og udsatteområdet får en del opmærksomhed. Det samme gør også debatten om Naturnationalparker - og generelt natur og miljø: måske så I klip fra hans samråd med Magnus Heunicke i Jonathan Spangs DR-program Tæt på sandheden?

Du kan se det her ca. 18 minutter inde i programmet.

Jeg selv bruger meget energi på landbrugsområdet - for Alternativet er Danmarks nye landbrugsparti! Ikke for landmændene - men for kloden og for alle os mennesker, som ønsker, at naturen får mere plads, at miljøet skal skånes, og at klimabelastningen skal ned.

Et landsmøde om hjørnet

Vi glæder os helt vildt til landsmødet, som løber af stablen d. 11.-12. maj Odense. Hvis ikke du allerede er tilmeldt til landsmødet - synes jeg du skal gøre det lige her.

Det er nemlig altid skønt at mødes alle sammen og tale om alt fra vedtægter til Å’s politiske projekt. Så mærker man virkeligt, hvor stærkt et grønt fællesskab vores parti er bygget på.

I år bliver det et helt særligt landsmøde - det ligger nemlig under en måned fra Europa-Parlaments-valgdagen d. 9. juni. Derfor bliver det naturligvis et landsmøde præget af valgkamp.

Vi står nemlig overfor et enormt vigtigt valg for planeten, for verden, for Europa, for Danmark og for Alternativet. Tiden er fyldt med ufred og konflikt. Internationale fællesskaber, der knirker. Og en buldrende klimakrise. Hvis det yderste højre får et succesvalg, kan vi risikere at EU-parlamentets progressive og grønne linjer kan blive overtegnet.

Derfor er det vigtigt med et progressivt, grønt og alternativt mandat i Europa-Parlamentet. Det arbejde, vi ligger i valgkampen lige nu, kan få helt afgørende betydning for de næste fem år i Europa-Parlamentet. Alternativet kan i den grad styrke den grønne gruppe.

Vi har et stærkt EP-kandidathold, som lige nu kæmper for et godt resultat d. 9. juni. Med Jan Kristoffersen i spidsen, dygtige kandidater fra hele landet og alle andres opbakning, er jeg helt overbevist om, at vi nok skal få et brag af en valgkamp og et godt, grønt resultat.

Tak for jer og en lille opfordring!

Afslutningsvis vil jeg sige tak for jeres gode arbejde og stærke opbakning derude. Jeg mærker rigtig god stemning omkring Å - både internt og blandt vores samarbejdspartnere og bevægelserne derude.

Sidst men ikke mindst har jeg lovet at gøre lidt reklame for job- og opgavebørsen på hjemmesiden. Sascha søger for eksempel frivillige med viden indenfor erhvervs- og udenrigspolitik.

Grønne hilsner
Franciska

3 Synes om

Det glæder mange af os.

Er der nogen der kan sige noget mere konkret om de emner som Torsten har fat i?
Hvor langt er vi kommet med boligudspillet vedr handicapboliger?

Har jeg overset specifikke opslag om emnet?