Nyhedsbrev fra Franciska - Marts 2022

franciska-nyhedsbrev-2022-03
Fra min tale til dyrerettighedsmarch – 26. februar 2022

Kære venner

Jeg skriver til jer for at give en lille status på arbejdet som politisk leder, lidt om strategiprocessen, der er i gang, og så får at bede jer om hjælp.

Status: Et afgørende valg og en voksende tilslutning

Som politisk leder er det fantastisk at opleve, hvordan vi står sammen i partiet lige nu. Hvordan mange af jer tager initiativer – på lokalt såvel nationalt plan. Energien og engagementet er i dén grad opadgående. Og det giver mig så meget motivation og opmuntring. Tak for jer! Derudover oplever vi, at der er positive tendenser i meningsmålinger, hvor vi nærmer os en måling på 2 procent. Det er fantastisk – særligt set i lyset af, at vi står foran et afgørende folketingsvalg. Tak for, at I går foran. At I stiller jer til rådighed som aktivister, frivillige og kandidater. I er grunden til, at Alternativet eksisterer efter valget.

Snart nyt om strategiprocessen: Det Bæredygtige Samfund

Strategiprocessen om partiets organisatoriske og politiske fokus frem mod næste folketingsvalg er i fuld gang. Tak til alle, der har bidraget. Og til jer, der er nysgerrige på arbejdet, kan jeg fortælle, at der meget snart er nyt. Så vil vi selvfølgelig orientere bredt. Den politiske del handler i høj grad om at konkretisere, hvad Det Bæredygtige Samfund er. Og blive skarpe på, hvordan vi kan kommunikere det. Arbejdet er meget lovende!

Sociale medier

Og så til mit ønske om jeres hjælp.

Som ny politisk leder på fuld hammer er jeg sammen med vores fantastiske folk i sekretariatet ved at bygge min nationale politiske platform op. I den forbindelse vil jeg gerne bede jer om hjælp. Mine sociale medier lever, men vi har brug for, at jeg kan komme endnu længere ud med Alternativets budskaber.

Jeg ved, at rigtig mange af jer allerede er meget flittige på sociale medier med at udbrede Alternativet. Men hvis I overskud til lidt mere, så tager jeg imod det med kyshånd <3

Det handler især om en håndfuld ting:
• at like mine opslag
• at dele mine opslag
• at blande jer i debatten i kommentarsporet
• at dele opslag i debatgrupper på facebook
• at invitere venner og bekendte til at “følge” min kandidatside

I den forbindelse har sekretariatet udarbejdet en liste med konkrete tips og tricks til, hvordan vi hver især kan booste hinandens og vores egne sociale medie-profiler. Find den nedenfor.

På forhånd tusind tak! Og tak for jer.

Kærlig hilsen
Franciska


Tips og tricks til SoMe

Sociale medier styres af algoritmer

Langt de fleste sociale medier har et “nyhedsfeed”. Her cirkulerer opslag, nyheder, reklamer og hvad der ellers flyder rundt af indhold. Dit feed fornys hver gang, du opdaterer din side - og udvalget af indhold kurateres af en algoritme. Algoritmens formål er at vise brugere det bedst mulige indhold. Oversat betyder det “indhold, der får os til at bruge mest mulig tid på det pågældende medie”.

Tips og tricks

Hvordan algoritmen helt præcist fungerer, det er hemmeligt. Men vi ved alligevel en del ting.

1. Billeder > links
Vi ved, at det virker bedre at dele et billede end et link (fx en artikel). Et link fører os væk fra SoMe (og over på fx dr.dk) - SoMe vil gerne beholde dig. Så hvis du vil dele en artikel på FB med en kommentar, så overvej, om du i stedet for at dele et link skal dele et skærmbillede af artiklen og så linke til den i kommentarsporet.

2. Boosts af opslag
Vi ved, at det “stimulerer” algoritmen rigtig godt, når et opslag får meget opmærksomhed (likes og delinger). Når Franciska lægger et opslag op, og en række brugere inden for kort tid giver det en masse opmærksomhed, så fortæller det algoritmen, at her er tale om et populært opslag. Derved fremhæves det i endnu flere brugeres feed og når “længere ud”.

3. Personlige profiler > sider (FB)
Vi ved, at personlige profiler på Facebook understøttes langt bedre end Facebook-sider (fx en kandidatside). Hvis du har en personlig profil med 500 venner og en kandidatside med 500 følgere, så vil det samme opslag typisk få langt større rækkevidde fra din personlige side. Der kan selvfølgelig være alle mulige gode grunde til, at man som kandidat gerne vil adskille sin personlige platform og sin politiske aktivitet.

4. De hurtige!

  • Engager dig på Facebook, Instagram og twitter
  • Del og like opslag opslag
  • Kommenter opslag og bland dig i debatten
  • Inviter venner til at følge dine egne sider - og dine Å-venners sider

Informationsmængden i de fleste feeds på sociale medier er stor - og potentielt stigende. Det får brugernes læsetempoer til at stige. Det betyder, at opslag, som er meget teksttunge, bliver overset til fordel for kortere opslag med mere luft.

Har du længere opslag, så forsøg dig med korte sætninger. Det øger læsevenligheden. Husk også …

… At lave mellemrum mellem dine afsnit, så dine følgere ikke møder en “wall of text”. Det får nemlig mange til at scrolle videre uden at engagere sig i opslaget.

Politiske “state-ments” fra Alternativet er vigtigere end hvordan vi bør agere på sociale-medier - for vi taber kampen om genvalg til folketinget hvis vi IKKE bliver meget mere markante og lydhørige med et samlede politisk udspil som udfordre den eksisterende politiske dagsorden og som harmonere med Alternativets oprindelige idegrundlag … vi skal blive meget mere konkrete på Alternativers grundlæggende filosofiske grundlag om de 3 SØJLER - klima/miljø, socialt, økonomisk - og deres indbyrdes bæredygtige samhørighed …endnu engang: Vi skal blive MEGET mere skarp og direkte i vor politiske profil!!

Ja Michael FJ, jeg er 100 procent enig med dig i, at der skal substanstænkning på de tre - fire bundlinjer.