Nyhedsbrev fra Franciska, august 2023

Kære alle

Nu er sommeren så småt ved at være gået på held. Jeg, Folketingsgruppen og sekretariatet er tilbage i arbejdstøjet efter en tiltrængt sommerferie.

Vi har nu fået besat alle stillinger i sekretariatet, og vores nye såvel som gamle ansatte arbejder som altid på højtryk i og på alle leder og kanter af vores fælles parti.

I Folketingsgruppen er vi ved at gøre klar til en ny politisk sæson. Og der er meget at tage fat på.

Efter en sommer med skræmmende vejrrekorder, står det endnu mere klart, at vores klima, natur, miljø, drikkevand er i dyb krise. Alligevel starter både statsministeren og klimaministeren sæsonen ud med håbløst stor mangel på initiativ. Klimapolitikken bliver gjort enormt besværlig og upopulær. Ja faktisk reduceret til et spørgsmål om at ofre spisevaner og forbrugsmuligheder. Men den grønne omstilling handler om meget mere. I et bæredygtigt samfund er der masser af mulighed for at forbedre vores samfund markant på mange områder. Selvfølgelig skal vi spise anderledes og forbruge mindre. Men vi skal også arbejde mindre og bruge mere tid på det, der gør os glade: Vores nærmeste, kunst, kultur og natur - you name it! Der mangler i den grad politisk lederskab, der forstår potentialet i den grønne omstilling og at tale den op.

Selvom regeringens politik i den grad frustrerer mig, så skaber den også en tydelig opgave og retning for Alternativet. Siden valget har vi som en helt ny Folketingsgruppe, alle skulle lære vores nye jobs at kende. Det har selvsagt taget tid og kræfter. Men med flere erfaringer i rygsækken er vi nu klar til at stramme grebet om vores vision og vise den endnu mere til resten af verden. Vi skal vise det lederskab i omstillingen til et bæredygtigt samfund.

Det politiske efterår