Nyhedsbrev fra Franciska, august 2023

Kære alle

Nu er sommeren så småt ved at være gået på held. Jeg, Folketingsgruppen og sekretariatet er tilbage i arbejdstøjet efter en tiltrængt sommerferie.

Vi har nu fået besat alle stillinger i sekretariatet, og vores nye såvel som gamle ansatte arbejder som altid på højtryk i og på alle leder og kanter af vores fælles parti.

I Folketingsgruppen er vi ved at gøre klar til en ny politisk sæson. Og der er meget at tage fat på.

Efter en sommer med skræmmende vejrrekorder, står det endnu mere klart, at vores klima, natur, miljø, drikkevand er i dyb krise. Alligevel starter både statsministeren og klimaministeren sæsonen ud med håbløst stor mangel på initiativ. Klimapolitikken bliver gjort enormt besværlig og upopulær. Ja faktisk reduceret til et spørgsmål om at ofre spisevaner og forbrugsmuligheder. Men den grønne omstilling handler om meget mere. I et bæredygtigt samfund er der masser af mulighed for at forbedre vores samfund markant på mange områder. Selvfølgelig skal vi spise anderledes og forbruge mindre. Men vi skal også arbejde mindre og bruge mere tid på det, der gør os glade: Vores nærmeste, kunst, kultur og natur - you name it! Der mangler i den grad politisk lederskab, der forstår potentialet i den grønne omstilling og at tale den op.

Selvom regeringens politik i den grad frustrerer mig, så skaber den også en tydelig opgave og retning for Alternativet. Siden valget har vi som en helt ny Folketingsgruppe, alle skulle lære vores nye jobs at kende. Det har selvsagt taget tid og kræfter. Men med flere erfaringer i rygsækken er vi nu klar til at stramme grebet om vores vision og vise den endnu mere til resten af verden. Vi skal vise det lederskab i omstillingen til et bæredygtigt samfund.

Det politiske efterår

D. 13. september præsenterer vi på et pressemøde et jordudspil, som netop handler om, hvordan jorden og måden vi bruger den på, har kæmpe negative konsekvenser for vores klima, miljø og natur. Det skal vi lave om på. Vi skal udnytte jordens potentiale til at binde CO2 og genopbygge jorden, mens vi bruger den. Og samtidig frigiver den grønne omstilling af vores jordbrug kæmpe arealer, som giver plads til en masse natur og vores fælles liv.

Derudover kigger vi politisk ind i et efterår med forhandlinger om bl.a. psykiatriplan, hvor det for Alternativet er helt afgørende at bringe flere ressourcer til en hårdt presset psykiatri, men derudover også sætte meget mere fokus på de forebyggende indsatser.

Ligeledes forventer regeringen at præsentere deres CO2-skat på landbruget i efteråret, som vi afventer med spænding. Alternativet til i den forbindelse presse på, at få en afgift, der er designet, så den faktisk ændrer adfærd og sænker vores CO2-udledning. En omstilling fra massiv konventionel animalsk produktion til mere økologisk og regenerativt plantelandbrug, kræver mere end en afgift, hvor de største svinebønder, der kan betale afgifterne, overlever på bekostning af mindre landmænd. Derfor skal der mange flere tiltag til.

Jeg skal til klimafolkemøde og kulturmødet - ses vi?

Arbejdet tilbage fra sommerferien bærer for mig meget præg af folkemøder og folkefest.

I den forgangne weekend har jeg været til Pride i København og fejret mangfoldigheden med en masse andre alternativister. Søndag stod på samtale om regenerativt jordbrug med Rasmus Willig fra Andelsgaarde på Gisselfeld Kloster.

image image

Her i august/september er der flere spændende møder i min kalender, og jeg glæder mig til at møde en masse Å’ere og andre interesserede borgere og tale om Alternativets politik.

D. 24.-26. august deltager jeg på Kulturmødet på Mors. Her skal jeg blandet andet tale om Alternativets kunstpolitiske visioner, om bedre arbejdsvilkår i kulturbranchen, om kunst og kulturs rolle i at skabe forandring i verden og meget andet.

Ugen efter er der Klimafolkemøde d. 31. august til 2. september i Middelfart. Om torsdagen besøger jeg kl. 14-14.30 bl.a. Alternativets bod, som er spækket med et fedt program og dygtige frivillige alle dagene - tjek det ud! Senere på eftermiddagen kl. 17-19 deltager jeg i Klimadebat med ordførere fra K, V, RV, SF og Ø på Hvid scene. Om lørdagen skal jeg debattere grøn omstilling af landbruget på pink scene kl. 10. Kl. 12.30 samme dag bliver jeg interviewet om Alternativets klimapolitik i Forsamlingshuset.

Nu ved I, hvor I kan finde mig - og jeg håber vi ses!

Ny konstituering i gruppen på baggrund af Torstens sygemelding

De sidste par år har vi i Alternativet løbet rigtig stærkt. Med kun én MF’er og en kamp for partiets overlevelse var det helt nødvendigt. Og vi lykkedes i fællesskab - det skal vi huske og fejre. Men det har også haft en pris - også for Torsten, som desværre er blevet sygemeldt med stress. Det er nødvendigt og den helt rigtige beslutning, at Torsten får tid og ro til at blive rask igen.

På trods af den triste baggrund, at Torsten er sygemeldt, er det skønt, at vi i sidste uge har budt Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen velkommen i gruppen og på Christiansborg. D. 7. september bliver Nikoline officielt indskiftet i Folketinget som Torstens stedfortræder. Nikoline er ekstern ungeordfører og har stor organisatorisk erfaring fra både Å og ÅU, og jeg glæder mig til at arbejde sammen med hende. Derudover glæder det selvfølgelig et gammelt feministisk hjerte at sidde i en Folketingsgruppe med 100% kvinder. Det er så vidt jeg ved første gang i Danmarkshistorien. Ret vildt.

I Folketingsgruppen betyder Torstens sygemelding, at Sascha vikarierer for Torsten som politisk ordfører, mens Helene er tilbage som gruppeforperson efter barsel. Jeg håber, at I vil vise forståelse for Torstens sygemelding. Hvis der er situationer, hvor I mangler information eller er i tvivl om, hvem I skal henvende jer til, er I meget velkomne til at kontakte Sascha.

Medlemssalon

I Coronatiden startede jeg mit koncept med digitale medlemssaloner. Dem vil jeg genoptage. Det giver jer mulighed for at få et indblik i og stille spørgsmål til, hvad der rør sig hos mig, og ligeledes den anden vej.

Første medlemssalon bliver torsdag d. 21. september kl. 19-20.30, hvor vi i fællesskab vil tage temperaturen på det politiske klima.

Tilmelding på AlleOs HER.

Jeg håber, du har lyst til at være med.

Det var alt for nyhedsbrevet i denne omgang.

Grønne og kærlige hilsner
Franciska

1 Synes om

Hej Kære Franciska!
Det med 100 procent kvinder i en folketingsgruppe - hvordan kan det egentlig være fantastisk i et parti - en bevægelse, som ønsker mangfoldighedskultur?
Kærlig hilsen
Gunhild