Nyhedsbrev fra Franciska, 24. februar 2025

Kære venner. Vi lever i sandhed i en vild tid.

Vi lever i en brydningstid, hvor de politiske normer er under forandring - ikke mindst de alliancer, som vores sikkerhed har hvilet på i årtier. Det er stærke sager, som kræver, at vi tager nogle idéer op til revision – også hos os i Alternativet.

Vi har gang i mange ting på den grønne gang på Christiansborg. Men situationen ude i den store verden fylder hos os alle. Og det vil jeg dykke lidt ned i sidst i dette nyhedsbrev.

Allerførst vil jeg nemlig komme med en opfordring.

Vi står foran et forår med en helt masse fede og spændende begivenheder i Alternativet. Og måske der også er noget for dig?

Grønne gang

Valgkampen tager form - vær med i aften!

Allerede i aften kan man deltage i et digitalt møde om vores kommunal- og regionsrådsvalgkamp. Det er kl. 20:00-21:30, og det foregår på Zoom Tilmeld dig HER.

På mødet kan man komme med ind i Kampagnekontoret og se, hvordan Alternativets valgkamp tager form, når Toke Lotz, Jonathan Ries og Rasmus Rydahl vil præsentere et grundigt kampagneoverblik, så kandidater, kandidatteams og hele organisationen kan løfte opgaven i fællesskab.

Om du er kandidat, aspirant eller hjælpende hånd, så vil der være værdifuld information og inspiration at hente. Også selvom du endnu ikke har en rolle i valgkampen, men er nysgerrig på at ville have det.

Vi håber, at mange af vil være med til at stå op for det bæredygtige Danmark, vi kæmper for.

Vær med til at udvikle ny klimapolitik, når jeg kommer rundt i landet

Og der er flere muligheder for engagement!

I disse uger bruger vi en del tid på at forberede en række politiske laboratorier – som et led i udviklingen af Alternativets nye klimapolitik. Med en lille gruppe medarbejdere tager jeg inden længe en tur rundt til fire steder i landet.

Hér vil vi afholde klimapolitiske laboratorier, hvor vi inviteret nogle spændende mennesker, som skal deltage i samtaler med mig – og derudover skal vi idéudvikle klimapolitik sammen.

Planen ser sådan ud:

5. marts i Odense Design fremtidens grønne Danmark sammen med Franciska Rosenkilde i Odense Hovedbibliotek

6. marts i København Design fremtidens grønne Danmark sammen med Franciska Rosenkilde

19. marts i Aalborg Mød Franciska Rosenkilde til Politisk Laboratorie i Aalborg

20. marts i Aarhus Mød Franciska Rosenkilde til Politisk Laboratorie i Aarhus

Hvis I har venner og bekendte, som kunne være nysgerrige på at være med eller på Alternativet som parti, så overvej, om dette kunne være en anledning til at invitere ind.

Jeg håber at se rigtig mange af jer!

Gruppen

Landsmøde og meget mere

Inden jeg folder nogle tanker ud om verdenssituationen, så vil jeg også gerne reklamere lidt for årets ordinære landsmøde. Det ligger i år den 17. og 18. maj, og det foregår i Spinderihallerne i Vejle. Et fedt sted, som jeg glæder mig til at opleve sammen med jer. Indkaldelse og information følger - sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Jeg har lyst til at nævne mange flere af de fede ting, der sker i Alternativet den kommende tid, men jeg har allerede skrevet mange ord. Så jeg vil bare opfordre til, at I tjekker kalenderen på AlleOS. Der kan man se, hvornår de lokale foreninger holder opstillingsmøder og meget andet! Find det hele HER.

Verdenssituationen

Som jeg indledte med, så vil jeg også dele nogle af mine og folketingsgruppens tanker om sikkerhedssituationen. Tilgiv mig, at det bliver lidt langt.

Vi er lige nu vidner til nogle voldsomme geopolitiske forskydninger. Det er heftige sager, som det kræver en hel del af os alle at processere. Det håber jeg, I gør med nænsomhed.

På en måned har Donald Trump forandret relationen mellem USA og Europa. Noget virker grundlæggende forandret. Præsidenten har ikke tøvet et øjeblik og er gået i flæsket på alt og alle. Over there bøjer institutioner og personligheder sig for ham på stribe. Og herhjemme arbejder de europæiske diplomatier på højtryk for at blødgøre relationen til verdens mest magtfulde mand. Siden afslutningen på anden verdenskrig har Europas sikkerhed været garanteret af USA. Fundamentet under den søjle er måske ikke smuldret, men det er i dén grad blevet usikkert.

Derfor skal vi som samfund genoverveje vores plads i verden. Som jeg ser det, er det givet, at Europa og EU er vores fremtid. Men sammenhængskraften i Europa kan vi ikke tage for givet – dén må vi fortsat arbejde for.

En anden ting, vi skal genoverveje – også i Alternativet – er vores tilgang til sikkerhed og forsvar. Sikkerhedssituationen har ændret sig, og vi kommer ikke udenom at skulle opruste. For et fredsparti som Alternativet kan det føles fremmet at tale i de vendinger. Men det er, hvad tiden kalder på.

Konkret har vi i folketingsgruppen følgende fokus: I stedet for bare at bruge astronomiske beløb på krudt og kugler, lad os så finde ud af, hvad der faktisk er brug for – af materiel og af ansættelser i forsvaret. Nogle spørgsmål, vi skal finde svar på i samarbejde med vores partnere og allierede i Europa. Der er allerede sat milliarder og atter milliarder af til forsvar - det ville være tragisk, hvis vi – i en i forvejen presset situation – ikke får valuta for de penge. Igen vil jeg sige: EU er nøglen.

Det er en dagsorden, der ændrer sig med lynende hast. Fra jeg skriver disse ord, til du læser dem, er der uden tvivl sket nye forskydninger. Vi forsøger at følge med så godt, vi kan – og tager de pauser, der skal til, for at processere det hele. Det håber jeg også, du gør.

Hvis det er et tema, der interesserer dig at gå i dybden med, så vil jeg anbefale at tilmelde dig Saschas forsvarspolitiske samtalesalon på torsdag HER.

Globus

Tak til alle jer, der engagerer sig!

Fra den store og brutale verden til det helt lokale.

Her til sidst vil jeg nemlig gerne takke alle de over 100 kandidater og aspiranter, der har meldt sig på banen frem mod kommunal- og regionsrådsvalget i november.

Selvom det er tech-oligarkerne, der løber med overskrifterne for tiden, så er Alternativets politiske projekt vigtigere end nogensinde. Og jeg er enormt glad for, at så mange af jer har lyst til at repræsentere dét til det kommende valg.

Vi kan altid blive flere, så prik venner og bekendte, som du mener kunne blive gode ambassadører for verdens bedste Alternativet.

Tusind tak for at læse med hertil.

Kærlig hilsen
Franciska

1 Synes om

Danmark opruster på et meget løst grundlag. Pengene fosser ud af statskassen, fordi vi har en statsminister, der som sædvanlig går i panik, når hun er under pres. En kritik af den økonomisk uansvarlige regering bør være en vigtig del af vores næste valgkamp (til folketingsvalget). Der er virkelig gode muligheder for at stille sig i opposition og vinde mange stemmer i denne sag.

1 Synes om

Tiden er kaotisk, men svaret er enkelt.
Alternativet må gøre det samme, som vi alle må gøre personligt:
Holde fast i vores kerne, stå ved hvem vi er, og nytænke vore holdninger og handlinger.

Folketingsgruppen har tilsyneladende svært ved at finde sine nye ben.
Det er naturligt, for de har travlt, så måske skal HB eller andre tage fat.
Nedenstående video fra EU-parlamentet er et fantastisk udgangspunkt.

Franciska hopper på oprustningsvognen som et fokus i nyhedsbrevet.
Det kan godt være, at tiden kalder på oprustning, men vi behøver ikke
at bruge vore kræfter på det. Vi skal have fokus på vores kerne.

Alternativets kerne er vores værdier og manifest.
Det eneste bestandige i en verden i forandring.

Det handler om at sætte fokus på at skabe fred i verden.
Italesætte fred som det gøres i videoen nedenfor
Tale ”Fred på Jorden gennem Norden”

Vi skal tage afstand fra Mette Frederiksens krigsretorik
Tage afstand af hendes gentagne brug af frygt
Tage afstand fra hendes fjendebilleder.

Det handler også om at tale Europa op,
At gøre Europa til et sted, hvor vi værner om værdier
Og hvor vi forstår, at fred skal skabes gennem dialoger

At bruge tid på klimapolitik er omsonst, så længe vi støtter krig.
Slip nu tanken om at drikke kaffe med Mette Frederiksen.
Slip nu retorikken om, at USA er vores nære allierede.

Video med talen

udskrift af talen:

Dansk udgave (google):

1 Synes om

Her er link til hele talen:
Why America Caused The Ukraine War: Professor Jeffrey Sachs Makes Fiery Speech At EU Parliament.

1 Synes om