Nyhedsbrev fra Alternativet København

Kære alle.
Her er et kort nyhedsbrev fra bestyrelsen i København.
God læselyst!

Kulturnat
På fredag er der kulturnat i København. I den anledning har vi stablet et godt arrangement på benene sammen med Alternativets Unge.
Der vil være åbne døre på Landskontoret i Åbenrå 33 fra kl 19-22, hvor vi vil byde på gratis kage, øl, sodavand og overskudsmad fra Coop, som vi har fået Den Økologiske Produktionsskole til at komme og tilberede.
Derudover vil der løbende være nogle indslag i løbet af aftenen;

Kl. 19.15 vil kunstnerduoen Kamilla Askholm Jørgensen og Pablo Andres lave en poetisk performance om køn, klima, natur.
Kl.19.50 har det handlingsorienterede netmedie Altivisten ordet.
Kl. 20.30 optræder den unge musiker Alberte Holse.
Kl. 21.20 vil Anders Stjernholm underholde os med nogle af hans komikkerevner.

Som I kan fornemme har vi gjort et stort forarbejde for at kunne lave en hyggelig og inspirerende aften for alle jer medlemmer, og andre interesserede. Vi håber, at I vil bakke op og kigge forbi.
Du kan læse mere om begivenheden her:

Nyt fra BR
I denne omgang har Badar Shah ordet. Badar er medlem af beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Kære alle,

Det har været et begivenhedsrigt år med Alternativets første år på rådhuset. Jeg ville ønske, at jeg kunne dele alt det der er sket - både det gode og det dårlige. Men jeg vil gerne fortælle jer lidt om hvad vi i Å fik gennemført senest: Vi fik sgu reddet daghøjskolerne!

Daghøjskolerne, herunder AFUK, Akademiet – For musik, dans og teater og Daghøjskolen for Indvandrerkvinder stod til at lukke, da budgetpartier ikke havde ønsket at støtte dem. De var lukningstruet! Alternativet var desværre udelukket fra budgetforhandlingerne da vi ønskede at redde Amager Fælled - men vi er beviset på, at man kan stadig gøre en forskel, selv når man står uden for budgetforhandlingerne.

Fordi vi fik skabt et flertal med Enhedslisten, SF og Socialdemokratiet har daghøjskolerne nu fået nok støtte til, at de kan klare sig i et år. Et år er nok - fordi vi vil fortsætte vores kamp for at sikre deres eksistens fremadrettet.

Daghøjskolerne gør et stykke arbejde, som er uundværligt, så det er absolut månedens højdepunkt for mig.

Men jeg vil også gerne dele en lidt mere personlig historie med jer, en historie, som ikke rigtigt har noget med politik at gøre men en historie, der gør mig oprigtigt glad.

Når man sidder i Borgerrepræsentationen, så er man også bemyndiget til at kunne vie folk. På den baggrund fik jeg et opkald fra min chef d. 13. Juli - min chef siger;

“Badar, min ven Michael har boet i Danmark i 7 år. Han er fra USA og han vil gerne have sin japanske kæreste igennem 3 år til Danmark. Men de kan ikke være sammen i Danmark medmindre de er gift - og Ayumi, hans kæreste, skal rejse ud af landet om tre dage. Vi har brug for en akutvielse! Kan du hjælpe?”

De havde fået lavet al papirarbejdet og det eneste der manglede var en, som kunne foretage selve vielsen. Ventetiden i en kirke eller hos en embedsmænd var noget længere end tre dage - så jeg sagde ja med det samme! Jeg tog parret med til Tivoli og i tivolihaven blev de viet. Og de var så glade - at de nu havde muligheden for at kunne være sammen for evigt. Uden al den bureaukratiske bøvl med indrejsninger, udrensninger og ventetid på mange, mange måneder.

Da jeg så hvor glade de blev, så blev jeg mindet om, at man kan ikke redde hele verdenen. Man kan kun gøre en lille forskel… og det er den lille gode handling i dagligdagen, som kan gøre en verdens til forskel.

Mange bække små… gør en stort Å.

Ps. Her er et billede af Michael og Ayumi.

Nederst i denne mail kan du se, hvilke arrangementer der foregår i København i den kommende tid. Vi håber at se jer til nogle af dem!
Derudover er referatet fra vores seneste bestyrelsesmøde vedhæftet mailen. Her kan du bl.a. læse om dato for årsmødet i januar, nyt omkring vores studentermedhjælper mm.

Grønne hilsener
Bestyrelsen i København
12. bestyrelsesmøde - 2. oktober.pdf (168.5 KB)