Nyhedsbrev - Anne Thomas bliver direktør for CRT og går til august af som viceborgmester

Kære medlemmer af Alternativets storkreds Bornholm
store%20%C3%85

Anne Thomas tiltræder som direktør for Center for Regional- og Turismeforskning (CRT) d. 1. august 2019. Da man ikke kan have denne stilling og samtidig være politisk aktiv stopper hun desværre som viceborgmester.

Vi er så stjerne stolte over det arbejde Anne har lagt, over at have være repræsenteret ved hendes dygtighed, ihærdighed og ikke mindst, sympatiske og lyttende person. Nu kommer Anne ind og side i en ny vigtig post, hvor hun, i kraft af den hun er, vil føre Alternativets ånd videre.

Anne: Det er uvurderligt hvad du har gjort for Bornholm, og Alternativet på Bornholm. Vi er så stolte over at du har repræsenteret os. Vi ønsker dig en storm af medvind i dit nye arbejde, som vi ved vil blive lige så betydningsfuldt, men måske mindre direkte synligt, til gavn for Bornholm og den grønne omstilling.
Tusind tak .

Da jeg først fik Nyheden blev jeg lidt slået ud, men som dagene er gået, er det blevet tydeligt for mig, hvor meget mere end Anne Thomas Alternativet Bornholm er: Vi har to branddygtige kandidater; En stor gruppe aktive frivillige; En stor ungegruppe; ca. 100 medlemmer (Det er rigtigt mange for et parti på Bornholm) og en meget velfungerende bestyrelse. Og ikke mindst er det blevet klart for mig, at jeg gør det her arbejde, for de vigtige værdier som Alternativet står for. Det stopper ikke ved Anne Thomas.

Vi står midt i et valg, og det er vigtigere end nogensinde, at vi får stemt, at vi sender et signal om, at Alternativet Bornholm fortsat står stærkt. Det er nogle vildt kompetente kandidater vi har stillet op, som vi sender afsted som repræsentanter for vores sag med stor tryghed. Vi har så gode kræfter på Bornholm.

På kommunalpolitisk plan skal det løses hvem der træder ind i stedet for Anne. Det er et borgerligt ombud, der skal løses af en af de fire der stod under Anne på stemmesedlen. Hvordan det kommer til at foregå i praksis, har bestyrelsen en god dialog om med borgmesteren. Den endelige løsning bliver godkendt på kommunalbestyrelsesmødet i slutningen af juni.

På bestyrelsens vegne

Caroline White

Forperson
frasyrientilsamsoe_thumblogo

Anne Thomas skriver:

Når jeg skriver dette brev, dukker mange, mange ansigter op i min hukommelse. Alle jer der igennem de sidste 4-5 år har delt dele af den grønne rejse vi sammen har været på.

Nogen af jer var med da vi kunne mødes alle sammen omkring et køkkenbord. Andre af jer var til stede da vi fyldte Gudhjem Mølle med fire generationer. Vi har vævet os ind i hinanden. Været aktive med at sætte plakater op, til nytårskur, til Kvindernes Kampdag, til kagebagning eller til snakke om vores fælles fremtid.

Vi har hver især bidraget på forskellig vis til forskellige tider. Tiden er nu kommet for at jeg må trække mig lidt tilbage.

Da jeg i sin tid meldte mig til at tage opgaven som ”Det Grønne Ansigt i Lygtepælen” var det med en lidt selvretfærdig fornemmelse af at jeg ofrede mig for Det Fælles Gode. Jeg tænkte at jeg måske måtte væbne mig med enorm tålmodighed og stå meget ondt imod for at nyde enkelte sejre med måneders mellemrum.

Sandheden er, at jeg blev fyldt af glæde og mening, som jeg aldrig har prøvet det før. Det har været det hårdeste men også det mest givende jeg nogensinde har været involveret i (udover at være mor – forstås).

Aldrig har jeg været trættere lørdag aften. Men aldrig har jeg været gladere mandag morgen heller. Aldrig havde jeg drømt om at valgkampen i 2017 skulle føre til både Viceborgmesterpost og Formand for Klima- og Bæredygtighedsudvalget. Det har i halvandet år krævet nogle vanvittigt lange arbejdsdage. Men det gav os også en boligpolitik, en plan for flere spande under vores køkkenvask og et mål for at være affaldsfri ø i 2032. Det gav et skub i vores Kunsthåndværkere, der nu sammen med turisterhverv, Erhvervshus og museer arbejder sammen om vores nyvundne titel som Verdens Kunsthåndværker Region. Det fik bæredygtighed på dagsorden hos vores brancheforeninger og ikke mindst hos landbruget. Det gav et tiltrængt økonomisk tilskud til vores børns institutioner, og det gav os en uddannelsespolitik der hylder princippet om at man kan udvikle sig i mange også skæve retninger gennem hele livet.

Jeg fortsatte gerne to år til, og mere. Men nu er det min tur til at flette min tråd ud af tæppet for en tid.

Sagen er den at der ret overraskende pludselig blev slået en meget sjælden stilling op på Bornholm som direktør for CRT. Center for Regional- og Turismeforskning forsker, som navnet antyder, ikke kun i turisme, men mere generelt i udvikling og økonomi i de perifere regioner og lokalmiljøer. Et område som virkelig ligger mit hjerte nært.

Verden er i hastig forandring.

En blind og overdreven centralisering har altid i mine øjne været en trussel for velfærdet i hele vores samfund - kun yderligere forværret af klima- og migrationskrisen. Politisk taler man bare overraskende lidt om det. Det skyldes muligvis tvivl om hvad der kan og bør gøres.

Det kræver viden og værktøjer at kunne tage de oplyste beslutninger der skaber et bæredygtigt samfund på den lange bane

Når det gælder levesteder i forandring, er det ekstremt vigtigt at vognen ikke er spændt foran hesten. Som DMI skal kunne forudsige vejret så landmænd og badegæster kan tage beslutninger derefter, skal CRT kunne forudse og rådgive omkring samfundsudviklingen helt ned på postnummerniveau.

Over de sidste år har vi kunne se uddannelse, offentlige stillinger og erhvervsudvikling koncentrere sig omkring de større byer i Danmark og i resten af Europa. Bornholm er et levende eksempel på at denne centralisering har kæmpe konsekvenser for vores samfund.

Som direktør for CRT får jeg det overordnede ansvar for at udbygge og sikre synlighed omkring steder, som Bornholm, under forandring. Både når det gælder fremtidens arbejdskraft, bæredygtighed, stedsudvikling samt turismeøkonomi og -adfærd

Det er med andre ord en drømmestilling jeg er blevet tilbudt og har accepteret. For at kunne repræsentere Centeret partineutralt og i hele Danmark var det blot en betingelse ved min ansættelse, at jeg træder ud af politik.

Så nu er det jeres tur til at tage ”Den Grønne Vagt”. Heldigvis er vi jo flere kandidater på Øen. Jeg glædes i denne tid over Maria Hach og Bertram. De gør det brandgodt synes jeg.

Jeg vil gerne sige jer alle mange tak, for den chance jeg fik, for den opbakning jeg fik, for det modspil i gav, og for de minder jeg tager med mig.

Af hjertet tak

Anne