Nyhedbrev Marts, Lokalforeningen for Vejle og Opland

Velkommen til nyhedsbrevet for marts og velkommen til forårssolen og velkommen til fuglekvidder og velkommen til årsmøde og velkommen til grøn mad og velkommen til din og min og vores alle sammens fremtid :smile: :sunny:

HUSK det er på LØRDAG vi holder årsmøde/generalforsamling se mere længere nede i nyhedsbrevet,
dertil besætter vi Mølholm Skolekøkken den 9. april og laver grøn mad, se muligheder for tilmelding og Ove har nyt fra sundhedsområdet i regionen, hvor Linda og Rasmus er i bestyrelsen og Jens Peter i POFU - vi glæder os til også at høre nyt fra de fronter når tingene ruller.
Til glæde, oplysning og fantastisk god debat havde vi på mandagsmødet besøg af Uffe Elbæk der tegnede og fortalt om udvikling, parti og bevægelse, hvor politik formandskab, roller og miljø blev diskuteret.
UffeMandag20180305

Nyt fra Ove og sundhed i regionen

Hej alle.

Her er et udpluk af de vigtigste henvendelser:

EU ordfører Alternativet Rasmus Nordqvist.
Henvendelse omkring implementering af EU data forordningen og evt. sanktioner. Rasmus arbejder på sagen gennem Josephine Fock og Pernille Schnoor.

Formanden for folketingets Sundhedsudvalg Liselott Blixt og Retsudvalget:
Omlægning af Sundhedsstyrelsens økonomi hvor afregningen for Lægemiddelsstyrelsens arbejde for Medicinalindustrien i stedet indbetales til Finansministeriet der så overtager den fulde drift af Sundhedsstyrelsen.
Omlægningen er også støttet af Lægeforeningen også for at få vandtætte skodder mellem Sundhedsstyrelsen og Medicinalindustrien. DF kan ikke støtte forslaget, forslaget stilles så i stedet til Enhedslisten, da det er helt i overenstemmelse med deres politik på området.

Jeg har afgivet tilbud om samarbejde med Enhedslisten i Regionsrådet i Syd Vibeke Sypli Enrum, der er positiv indstillet, og skal sandsynligvis have det godkendt længere oppe i systemet, derfor har hun ikke afgivet noget endelig svar endnu, men jeg har fået tilladelse til dette samarbejde fra Valgkreds syd, når jeg indgik dette samarbejde som medlem af Alternativet, hvilket jeg er meget tilfreds med.

Jeg har henvendt mig til Videnskabs Etisk Komite`omkring bla.a. det forehold at registrering af DNA data er det samme som sundhedsoplysninger er påført cpr. nr. og jeg har foreslået Rådet om de evt. kunne anbefale at Stephan Engbjergs sikkerhedssystem kunne indføres her som Statens Serum Institut har gjort?

Opfordring tilsendt Sundheds udvalget at Det Nordiske Chorane Center bliver repræsenteret i Direktionen for Patientsikkerhed så den ene af de 3 pladser som Lægemiddelstyrelsen (Lægemiddelsindustrien) har udgår til dette til dette Center. Chefen for dette Center har meddelt mig, at de gerne overtager den ene plads i Direktionen.

Det var et lille udpluk af det vigtigste, men der er mange løbende debatter hvor der til stadighed udgår meningsudveksling, og nye henvendelser.

mvh.
Ove

REKLAME tilmeld dig GRØN MAD mandag den 9. april
Lær at lave lækker grøn mad, tilmeld dig her


Når du putter æg, mælk, kød og andet mad i indkøbskurven, er du også med til øge den globale opvarmning. Faktisk står fødevareforbruget for 20-25 procent af en gennemsnitsdanskers CO2-regnskab.

Så blot 1-2 kødfrie dage om ugen for alle danskere, vil kunne gøre en forskel i vores samlede udledning af drivhusgasser. Hvis du har mod på det, men mangler inspiration til vegetariske retter, så deltag i dette arrangement, hvor Emil Bakkendrup fra Dansk Vegetarforening guider os igennem tilberedning af vegetariske burgere med tilbehør. Før og under madlavningen vil han samtidig dele ud af sin viden om de miljømæssige, sundhedsmæssige og dyreetiske fordele ved plantebaseret kost.

Mens vi laver maden og efterfølgende nyder den, vil vi kunne debattere, hvordan vi kan dele viden og inspiration til plantebaseret kost bredere ud…

Pris for medlemmer af Alternativet DKK 25,- og for ikke-medlemmer DKK 50,-

Tilmelding til maks. antal 40 – først til mølle-princippet.
Officiel tilmelding til vejle@alternativet.dk med emnet GRØN MAD og antal personer

OG så er der GF/Årsmøde LØRDAG

Lørdag den 17. marts kl 15.30-18.30 hos
Inger Schou; Jellingvej 32; Bredsten.

BEMÆRK;
Samkørsel mulig, skriv SAMKØRSEL ØNSKES i bemærkning herunder eller send det i emnefeltet i en mail til vejle@alternativet.dk
Til spisning medbring 50 kr, kaffe, te, vand osv vil være der.

Dagsorden ifølge §5 stk 4;

Valg af dirigent.
Valg af stemmetællere og referent.
Beretning fra bestyrelsen.
Fremlæggelse af regnskab til godkendelse.
Behandling af forslag fra medlemmer.
Valg af bestyrelse.
Valg af revisor.
Eventuelt.

Der er ikke indkommet forslag til punkter til behandling på generalforsamlingen.

Disse medlemmer opstiller til valg til besyrelsen;
Stine Ofelia Kildevang
Marianne Christina Raadshøj
Rune Ranaivo Bjerremand (genopstil)
Jens-Peter Mantorp Broberg (genopstil)
Lars Therkelsen (genopstil)

Som suppleanter opstiller
Inger Schou Hansen (genopstil)
Line Mosfelt (genopstil fra best)
Ove Kjær Kristensen (genopstil)

Det er det for denne gang
Grønne forårsagtige hilsner
Lars