Ny orientering fra Niko Grünfeld og bestyrelsen

Kære medlemmer i Alternativet København,

Bestyrelsen har løbende været i dialog med Niko og borgerrepræsentationsgruppen vedr. den aktuelle situation. I dag har vi holdt møde med Niko, hvor vi er her blevet sat ind i detaljerne vedr. de forskellige historier, der den seneste tid er blevet bragt i medierne, herunder blandt andet historien om Nikos CV. På baggrund af de detaljer der er blevet tydeliggjort for bestyrelsen, kan vi informere jer om, at vi som bestyrelse stadig bakker Niko op som kultur- og fritidsborgmester.

Som et resultat af mødet er Niko og bestyrelsen blevet enige om, at vi vil tage initiativ til mere indgående dialog med medlemmerne af Alternativet København, omkring de konkrete historier der har været bragt i medierne, vores værdier og hvordan disse håndhæves i praksis. Mere information om dette vil følge.

Nedenstående er en personlig besked fra Niko.

Grønne hilsner,
Bestyrelsen i Alternativet København.

Kære alle medlemmer i København. I skal vide, at der er ingen andre end mig, der er mere ked af de negative pressehistorier, der lige nu florerer om mig, mit kontor og mit CV.

Jeg er helt bevidst om, at de smitter negativt af på Alternativet i København og Alternativet generelt. Det vil jeg gerne undskylde over for – til Alternativets medlemmer og vores mange tusinde vælgere her i hovedstaden og til københavnerne generelt. Så her er min dybfølte og oprigtige undskyldning.

Jeg har naturligvis tænkt og tænkt den seneste uges tid, hvad jeg kunne have gjort anderledes.

Jeg synes fortsat, at det var og er en god idé at åbne borgmesterkontoret op, så vi kan holde udvalgte offentlige kulturarrangementer på kontoret (som vi allerede har gjort), men hånden på hjertet: jeg skulle have været mere opmærksom på prioritering af indkøb til kontoret.

Det undskylder jeg i dag for. Og så fortsætter vi i øvrigt med at holde udvalgte kulturarrangementer på kontoret. Hvad jeg i øvrigt ser frem til.

Og selvfølgelig skulle jeg have været mere opmærksom på mit CV i enhver sammenhæng. Det er naturligvis ene og alene mit ansvar. Jeg har ikke bevidst skrevet noget forkert i mit eget CV. Om nogen har jeg lært at djælven gemmer sig i detaljen.

Når man står midt i en så politisk følsom situation, som den jeg befinder mig i nu, tænker man selvfølgelig alle sine politiske valg og beslutninger grundigt igennem. For er der mon andre af mine valg og politiske prioriteringer, der kan blive stillet berettiget eller uberettiget kritiske spørgsmål til?

Det er der givetvis. Også selvom alt er kørt efter god forvaltningsskik. Blandt andet har forvaltningen ansat en tidligere ansat fra Alternativets sekretariat på Christiansborg og tidligere kampagnefrivillig som min personlige assistent. Ansættelsen er foregået lige efter forvaltningsbogen, men ikke desto mindre kan det måske også ende med at blive en negativ historie. Som jeg om nogen gerne ville være foruden.

Som jeg begyndte med at skrive, har jeg de sidste par dage igen og igen overvejet, hvad jeg kunne have gjort anderledes. Personligt er der meget at lære for mig i min nye rolle som kulturborgmester. Jeg har begået fejl. Ja. Men intet af det jeg har gjort, har været for egen vindings skyld. Det håber jeg, at I alle kan se.

Når det er sagt, vil jeg gerne sige tak for den opbakning, jeg har fået fra medlemmer af Alternativet, fra Alternativets kommunebestyrelse her i København, fra Alternativets gruppe af folkevalgte her på Københavns Rådhus og alle jer andre. Det varmer i en svær tid. Tak for det.

En del af vores DNA i Alternativet er at indrømme det, når vi har begået fejl, og det gør jeg gerne. Og det gør jeg nu. Jeg glæder mig til at komme tilbage på sporet og være med til at genoprette den tabte tillid samt fortsætte arbejdet for et grønnere, mere kulturelt og socialt retfærdigt København sammen med alle jer.

Nu ser jeg frem til at trække stikket de næste par dage og tilbringe tiden med de nærmeste.

Kærlig hilsen Niko

Kære Niko.Du har stadig min støtte og tillid.Tak for brev.At blive klogere og især indrømme fejlvurderinger, er så klogt.God weekend i familien,:green_heart:hilsener. LoneMøller, Østerbro.

Tak for din orientering Niko. Jeg mener dog, at du bliver nødt til at forklare hvordan der kan opstå forkerte uddannelser på dit CV. Hvem har skrevet dem på dit CV? Hvorfor? Du må kunne forklare dette. Ellers bliver det vanskeligt for dig og os. Altså ikke fordi jeg vil bære ved til en dårlig dag, jeg ved godt at det er en svær tid, men sådan noget med CV og forkerte oplysninger, det går sgu ikke, der må man enten trække stikket hurtigt, altså gå af, eller give en meget god forklaring hurtigt.

Bedste hilsner og god bedring fra Iben

Hvorfor deler du ikke med os hvem det drejer sig om? Det kommer jo alligevel frem.
Det er stærkt at melde ud, at vi har ansat xx som min personlige assistent efter åbent jobopslag den dd.mm.yy i zz medier. Vi fik zz ansøgninger. xx blev ansat som den bedst egnede bland zz ansøgere, der var til ansættelsessamtale den dd.mm.yy. Da stillingen drejer sig en personlig assistent til mig, deltog jeg naturligvis i ansættelsesprocessen.
Det vil være lige efter bogen - ikke forvaltningsbogen, for en sådan findes ikke; men forhåbentlig efter KKs personalepolitiske retningslinjer for ansættelse og afskedigelse af medarbejdere.

Din brede henvisning til at alt er kørt efter god forvaltningsskik skurrer desværre i ørene. Jeg tror, i al ydmyghed, det er et af de områder, hvor du selvfølgelig endnu har noget at lære. Jeg kan anbefale dig at læse denne lille artikel om god forvaltningsskik, som Folketingets Ombudsmand skrev i sin beretning fra 2010.

Det ville i øvrigt klæde dig helt generelt ikke at lægge afstand mellem din forvaltning og dig selv. Jeg er sikker på at det også vil gavne dig i dit arbejde fremadrettet, at du magter at sige ‘vi’ om den forvaltning, du som borgmester er øverste politiske chef for og en del af. Som der står i kommunens styrelsesvedtægt varetager borgmesteren den øverste daglige ledelse af de dele af kommunens administration,der varetager de stående udvalgs forvaltningsområder. I dit tilfælde alle de områder der er listet op i vedtægtens § 15.

Du har noget at tænke over. Held og lykke, God Efterårsferie - og glem ikke, at Kulturborgmesteren også er øverste chef for hele København Kommunes Borgerservice!

Link til kommunens styrelsesvedtægt

2 Synes om

Jeg tænker at den personlige assistent med Chr. Borg erfaring måske burde havde set problemerne komme og jeg er ikke særligt imponeret over indsatsen, hverken den politiske eller forvaltningsmæssige, Niko er ikke alene heller.

Kære Niko Grünfeld.

Jeg har ikke noget imod, at dit kontor bliver møbleret efter dine ønsker. Alternativet må naturligvis betale for indkøb lige som alle andre, og tallet 130.000 forekommer mig ikke urimeligt.

Men sagen om dit CV må du efter min mening forklare bedre. Har du “pyntet” på det, eller har du ikke? Hvis djævelen gemmer sig i detaljen, så fremlæg detaljerne. Du vil sikkert blive tilgivet. Men det er svært at tilgive det røgslør af beklagelser og undskyldninger, du kommer med uden at afsløre, hvad der er sandheden om CV’et.

Historien er fuld af undvigemanøvrer efter offentlig kritik (alle de andre partier kan fremvise adskillige eksempler), og der gemmer sig næsten altid en kedelig sandhed nedenunder. Hvis du lægger detaljerne frem i lyset, kan vi alle se klart, hvad det er, vi skal forholde os til. Det ville være i overensstemmelse med Alternativets værdigrundlag.

Hvad skal vi tro? Alternativet er et ærligt parti. Vær ærlig, og giv os sandheden om dit CV. Så kan vi bedre sige vores ærlige mening om dig – over for dig og alle dem, som står parat til at kritisere Alternativet for ikke at være et hak bedre end fx socialdemokraterne eller de radikale.

Med venlig hilsen,
Jesper M. Pedersen
Amager

1 Synes om