Kære medlemmer i Alternativet København,
Bestyrelsen har løbende været i dialog med Niko og borgerrepræsentationsgruppen vedr. den aktuelle situation. I dag har vi holdt møde med Niko, hvor vi er her blevet sat ind i detaljerne vedr. de forskellige historier, der den seneste tid er blevet bragt i medierne, herunder blandt andet historien om Nikos CV. På baggrund af de detaljer der er blevet tydeliggjort for bestyrelsen, kan vi informere jer om, at vi som bestyrelse stadig bakker Niko op som kultur- og fritidsborgmester.
Som et resultat af mødet er Niko og bestyrelsen blevet enige om, at vi vil tage initiativ til mere indgående dialog med medlemmerne af Alternativet København, omkring de konkrete historier der har været bragt i medierne, vores værdier og hvordan disse håndhæves i praksis. Mere information om dette vil følge.
Nedenstående er en personlig besked fra Niko.
Grønne hilsner,
Bestyrelsen i Alternativet København.
Kære alle medlemmer i København. I skal vide, at der er ingen andre end mig, der er mere ked af de negative pressehistorier, der lige nu florerer om mig, mit kontor og mit CV.
Jeg er helt bevidst om, at de smitter negativt af på Alternativet i København og Alternativet generelt. Det vil jeg gerne undskylde over for – til Alternativets medlemmer og vores mange tusinde vælgere her i hovedstaden og til københavnerne generelt. Så her er min dybfølte og oprigtige undskyldning.
Jeg har naturligvis tænkt og tænkt den seneste uges tid, hvad jeg kunne have gjort anderledes.
Jeg synes fortsat, at det var og er en god idé at åbne borgmesterkontoret op, så vi kan holde udvalgte offentlige kulturarrangementer på kontoret (som vi allerede har gjort), men hånden på hjertet: jeg skulle have været mere opmærksom på prioritering af indkøb til kontoret.
Det undskylder jeg i dag for. Og så fortsætter vi i øvrigt med at holde udvalgte kulturarrangementer på kontoret. Hvad jeg i øvrigt ser frem til.
Og selvfølgelig skulle jeg have været mere opmærksom på mit CV i enhver sammenhæng. Det er naturligvis ene og alene mit ansvar. Jeg har ikke bevidst skrevet noget forkert i mit eget CV. Om nogen har jeg lært at djælven gemmer sig i detaljen.
Når man står midt i en så politisk følsom situation, som den jeg befinder mig i nu, tænker man selvfølgelig alle sine politiske valg og beslutninger grundigt igennem. For er der mon andre af mine valg og politiske prioriteringer, der kan blive stillet berettiget eller uberettiget kritiske spørgsmål til?
Det er der givetvis. Også selvom alt er kørt efter god forvaltningsskik. Blandt andet har forvaltningen ansat en tidligere ansat fra Alternativets sekretariat på Christiansborg og tidligere kampagnefrivillig som min personlige assistent. Ansættelsen er foregået lige efter forvaltningsbogen, men ikke desto mindre kan det måske også ende med at blive en negativ historie. Som jeg om nogen gerne ville være foruden.
Som jeg begyndte med at skrive, har jeg de sidste par dage igen og igen overvejet, hvad jeg kunne have gjort anderledes. Personligt er der meget at lære for mig i min nye rolle som kulturborgmester. Jeg har begået fejl. Ja. Men intet af det jeg har gjort, har været for egen vindings skyld. Det håber jeg, at I alle kan se.
Når det er sagt, vil jeg gerne sige tak for den opbakning, jeg har fået fra medlemmer af Alternativet, fra Alternativets kommunebestyrelse her i København, fra Alternativets gruppe af folkevalgte her på Københavns Rådhus og alle jer andre. Det varmer i en svær tid. Tak for det.
En del af vores DNA i Alternativet er at indrømme det, når vi har begået fejl, og det gør jeg gerne. Og det gør jeg nu. Jeg glæder mig til at komme tilbage på sporet og være med til at genoprette den tabte tillid samt fortsætte arbejdet for et grønnere, mere kulturelt og socialt retfærdigt København sammen med alle jer.
Nu ser jeg frem til at trække stikket de næste par dage og tilbringe tiden med de nærmeste.
Kærlig hilsen Niko