Ny mærkesag: Højere straffe for hærværk mod naturen

I de senere år har der været en del sager om hærværk mod naturen. For eksempel var der nogle, der fjernede en fredet klit for at få bedre udsigt til havet. Der var også nogle, der lagde store sten ned på stranden som kystsikring. Nu senest er der en godsejer, som har fældet 90 træer langs veje og naturstier.

Den slags hærværk mod naturen fører til alt for milde straffe. Naturen, det billige skidt, som der engang var én, der sagde. Typisk får de en lille bøde, en betinget fængselsstraf, eller nogle få timers samfundstjeneste. Jeg synes at vi skal gøre det til en mærkesag at hæve strafferammen for naturkriminalitet. Der er tydeligvis stort behov for det, og jeg tror også at det vil få stor folkelig opbakning. Det er en vindersag (Når der falder dom i sagen mod godsejeren, skal vi være parate til at kommentere den).

1 Synes om

Carl, det er jeg 100 procent enig med dig i!

• Godsejervinkling synliggør klasseskel og hånende naturadfærd på en helt anden måde end oksekødspris! Fordi træerne har vi brug for - ikke oksekødet.
1 Synes om

Jeg er enig. I vores område, det sydvestlige Sønderjylland er vi præget af stordrift og fjernelser af læhegn. Der må skabes rettigheder for naturen. Inden den bliver helt kvalt.

1 Synes om

NB, Carl holder du tjek på, hvornår der falder dom i den sag, inkl. evt, ankedomstidspunkter…

Ja, det kan jeg godt. Jeg skriver her, når jeg ser noget.

1 Synes om