Ny forperson i Alternativets Hovedbestyrelse

NY FORPERSON FOR ALTERNATIVETS HOVEDBESTYRELSE

(Pressemeddelelse)

Lørdag valgte Alternativets Hovedbestyrelse ny forperson, idet nu tidligere forperson Maj Baltzarsen er trådt tilbage. Ny forperson for Hovedbestyrelsen er Nilas Bay-Foged.
Efter at have været med i Alternativets maskinrum stort set siden bevægelsens begyndelse meddelte den nu tidligere forperson, Maj Baltzarsen, ved et bestyrelsesmøde lørdag, at hun ønsker at stoppe i Alternativets Hovedbestyrelse.

  • Beslutningen om at træde tilbage som forperson for Hovedbestyrelsen har ikke været let at træffe, men jeg ser tilbage på en fantastisk 3-årig rejse. Det har både været sjovt, lærerigt og til tider ganske hårdt arbejde, men så absolut det hele værd, siger den tidligere forperson.

Maj Baltzarsen blev første gang valgt ind i Hovedbestyrelsen ved Alternativets første landsmøde på Bornholm i foråret 2014, tiltrådte posten som forperson i efteråret 2015 og blev valgt igen som forperson ved årsmødet i maj 2016.

På bare tre år har Alternativet udviklet sig til en bevægelse med over 11.000 medlemmer, et parti med ti mandater i Folketinget samt en stor landsorganisation, der rummer 10 storkredse og ca. 85 lokalforeninger, der er i fuld gang med at gøre klar til kommunal- og regionsvalg.

  • I min tid i Hovedbestyrelsen har jeg særligt haft ambitioner om at videreudvikle Alternativet som politisk platform og bevægelse, så vi kan blive bedre til at ændre verden også uden for den partipolitiske arena, siger Maj Baltzarsen og fortsætter:

  • Hvervet som forperson er i takt med den store medlemsfremgang og organisationens rivende udvikling blevet mere og mere tidskrævende, og det har nu i et stykke tid haft et omfang, som er svært at forene med mit ønske om tid til min kæreste og lille søn.”

Ved mødet lørdag blev Nilas Bay Foged konstitueret som ny forperson frem til Alternativets Landsmøde sidst i maj.

  • Maj har løftet en vanvittigt vigtig rolle i Alternativets første leveår. Hun har haft et brændende engagement i at opbygge og udvikle organisationen, og hun har været enormt dygtig til ‘det muliges kunst’ i en organisation, der er vokset eksplosivt. Jeg glæder mig meget til at fortsætte arbejdet i hovedbestyrelsen i en ny rolle, hvor vi bl.a. skal udvikle en version 2.0 af Alternativet. Et stykke arbejde, som Maj Baltzarsen sammen med Uffe Elbæk igangsatte ved årsskiftet, siger Nilas Bay-Foged.

Har I spørgsmål til den nye forperson, eller Maj Baltzarsen, så er I velkommen til at ringe til dem.
Tidligere forperson Maj Baltzarsen, tlf.: 5055 2668
Forperson Nilas Bay-Foged, tlf.: 2082 8899

Med kærlig hilsen
Landssekretariatet

I år holder Alternativet for første gang et to-dages landsmøde. Det er i Odense i de samme skønne lokaler som sidste år på DOK5000.

Vi håber på et program, der bringer os godt omkring alt det, som vi formelt skal som parti – og som samtidig har vægt på alt det livgivende: politiske og organisatoriske samtaler, fest, grin og morskab.

Book weekenden allerede nu. Sidste år var vi 600 glade alternativiser – og vi håber, at I kommer endnu flere i år.
Hvis du har forslag, som du ønsker at stille til landsmødet, så opfordrer vi dig til at tage kontakt til Nis på landssekretariatet, så tidligt som muligt. Så kan han hjælpe dig på vej – og ikke mindst sikre koordinering med andre, der måske tænker på det samme som dig. Du finder ham på nis.benn@alternativet.dk eller 60 68 07 06.

Hvis du er en af dem, der gerne vil byde ind med frivillig hjælp til selve landsmødet, så vil vi også meget gerne høre fra dig. Det kan være, hvis du f.eks. vil hjælpe med at alle de andre deltagere har kaffe, med at det tekniske fungerer – og med meget andet. Ønsker du dette, skal du tage fat i Maiken på landssekretariatet på maiken.meedom@alternativet.dk

Der vil selvfølgelig komme meget mere information omkring Landsmødet. Men som sagt, book allerede dagene nu. Vi glæder os til at se dig.

Kærlig hilsen
Landssekretariatet

I Alternativets DNA er en ny politisk kultur – så hvilken mærkedag er mere oplagt at fokusere på end Grundlovsdag?

Derfor vil vi invitere jer til at være med til at skabe en stor, fælles begivenhed som optakt til Grundlovsdag. Første gang løber Vores Folkemøde af stablen fra 31. maj og til 5. juni.

Målet er, at alle lokalforeninger laver deres egne aktiviteter i de seks dage. Og målet er også, at danskerne møder Alternativet, med det bedste, som vi har at byde på. Det der sker, er lige netop dét, som I finder på og som giver jer energi.

Vores Folkemøde er naturligvis en chance for også at komme i valgkampsstemning og få tømret nogle gode teams sammen, som kan stå stærkt, når vi kommer ind i efterårets kommunale valgkamp.

Vi lover at fortælle meget mere hen ad vejen. Men sæt dagene af, tag fat i din lokalforening og i andre alternativister, og gå endelig i gang med at finde på, hvad I kunne lave som del af Vores Folkemøde.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
aktiv@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk