Ny demokratisk prøveballon til kv21 - borgerspørgsmål før udvalgsbehandling gør beslutningerne klogere

NY DEMOKRATISK PRØVEBALLON - KOMMUNALT

Borgerspørgsmål før udvalgsbehandling giver klogere beslutninger

Kære Å’er !

For nogle uger siden delte jeg nogle tanker om hvad demokrati og borgerindragelses ordførerskabet gav mig af tanker og efterspurgte i et kort oplæg både her og på 2.0 på FB, hvad det gav dig af tanker.

Et af mine tanker var blandt andet at kigge på en kommunal borgerindragelses og demokratipakke, som samtlige kommuner kunne hente inspiration fra.

Sidst i 2020 modtog vi endelig anbefalingerne fra Albertslunds første Borgersamling, som var et vaskeægte lokalt Å-DNA forslag, endda med et vanvittigt resultat af anbefalinger om fremtidens by - som var det taget ud af Å’s program!

Nu er det tid til at spille med de lokaldemokratiske muskler igen, og udfordrer vanetænkningen.

Denne gang er succeskriteriet ikke at få det konkrete forslag igennem, men at skabe en samtale, skubbe til “det gør vi allerede” samt skabe debatten på ny om lokaldemokrati og borgerindragelse.

Succeskriteriet her er derfor at få et flertal for at bede forvaltningen arbejde mere dybdegående med forslaget, se på nye og andre muligheder samt afsøge og tydeliggøre eksisterende tiltag der trænger til et serviceeftersyn!

Jeg tænker at sådanne et forslag, hvor samtalen og det videre demokratiske arbejde ville være en oplagt kickstarter for den demokratiske samtale rundt om i landet forud for KVRV21

Jeg ringede rundt til størstedelen af de andre partier for at hører hvad de tænkte;

du sparker en åben dør ind

spænende og relevant forslag

Det kan man allerede

Vi støtter altid udvikling af demokratiske processer

Uanset hvad resultatet bliver tirsdag, er demokrati og borgerindragelse nu noget alle partier må forholde sig til, frem mod KV21

Selvom du ikke sidder i byrådet (endnu) håber jeg at dette giver inspiration til at trykke de andre lokale partier på deres demokratiske maver.

Hvis du vil arbejde med noget lignende lokalt hos dig, som prøveballon, tryktester eller forslag - så vil jeg gerne spare med dig !

Link til artikel er her:

https://sn.dk/Albertslund-Posten/Alternativet-Borgere-skal-kunne-stille-spoergsmaal-til-udvalgsmoeder/artikel/1416684?fbclid=IwAR3ziWNUxNRGcwPcSgubPm9pprrlynEtxrdXQvzwSbMhtf-OhJ_2fjAO_rU

Rigtig god søndag til dig