Jeg assisterede Thomas Titanium ved Open Space til Halvårsmødet I Aarhus 2016 og skrev disse, lidt løse noter af deltagernes kommentarer.
Det nedenstående er nok lidt uklart hvis man ikke var tilstede - men:
Der blev blandt andet talt om, hvilke behov et sådant system kan/skal udfylde, hvem der skal kunne benytte det, hvilke data der skal være synlige for hvem, etc.
AlleOS er pt en prototype på et resource-håndteringssystem. Tanken er at de eksisterende medlemsoplysninger (evt suppleret med flere) gøres søgbare, så det bliver muligt at finde folk med specifikke kompetencer, interesser, lokationer eller andre egenskaber - til dannelse af teams, udveksling af viden, etc.
AlleOS kunne på den måde være nyttigt både som et administrativt værktøj for f.eks sekretariater, lokal- eller storkredse - eller som et værktøj for den der vil lave f.eks et lokalt, aktivistisk tiltag, men mangler de rette folk til dette.
Jeg har med vilje ikke inddelt kommentarerne i kategorier, men der er tanker om brugervenlighed, ønsker til funktionalitet, udtryk for forskellige behov og forventninger til systemet.
Her er kommentarerne, i den rækkefølge de kom:
- 
Mulighed for at foreslå nye kompetencer/professioner, men modereret af admin, som måske kan sammenlægge et antal næsten enslydende kompetencer til noget der kan søges på. 
- 
Mulighed for at trække fx en arbejdsgruppe ud og lægge offentligt på alternativet.dk 
- 
Evt mulighed for at kunne lave en mailingliste til en gruppe 
- 
Skal mine email skabeloner laves forfra for at sende mails til lokalkredsene fra dialog? Ja, men der er mindre arbejde i det (dette handler om en foreslået funktion til at sende mails til grupper og lokalkredse gennem Dialog-systemet). 
- 
Ønske om at kunne sende mails til specifikke medlemmer 
- 
Fedt kun at skulle indtaste data et sted, men risiko for at komme til at hænge på et system, der ikke er fleksibelt nok 
- 
Vigtigt at medlemmer nemt kan framelde sig mails 
- 
Skal være nemt at tilmelde sig mange teams 
- 
Forslag til data type: “Hvad vil jeg gerne hjælpe med” 
 Bidrage med og modtage
- 
Det er et værktøj - ikke et mål i sig selv. Skal være et udgangspunkt for gruppedannelse og samarbejde. 
- 
Skal være muligt at udfylde data (i medlemsprofilen) gradvist, så det bliver mere overskueligt 
- 
Hvilke behov skal den dække? Ressourcer, kreds/medlemsadministration, sekretariater 
 Hjælpetekster, god navigation i systemet
- 
Hvordan finde de frivillige - og hvordan fastholde dem? 
- 
2-vejskommunikation mellem dem der er frivillige og dem der søger frivillige 
- 
Der er behov for en prioritering af behov - evt startende m landssekretariatet 
- 
En team væg: mulighed for at lave markup/tags i teksten, for at hjælpe med søgning i teksten? (mig) 
- 
Visning af hvilke teams en person er med i eller har været med i 
 eller gerne vil være med i - projektlabels efter fx type, tema eller navn
- 
Mødregrupper! Systemet kunne foreslå sammensætninger, en slags nudging af nye medlemmer, f.eks sammensat geografisk 
- 
Personlighedstests som et værktøj til at matche personer 
- 
Interesser kan også danne baggrund for vidensaloner, evt uddannelser, etc 
- 
Nogen bruger pt Slack og Trello i deres arbejde 
En masse gode tanker - kom endelig med flere!