Niko Grünfeld takker af som Kultur- og fritidsborgmester

Kære medlemmer i Alternativet København.

Niko Grünfeld har meddelt bestyrelsen, at han ønsker at trække sig fra posten som Kultur- og Fritidsborgmester i Københavns Kommune. Det har været en svær og stor beslutning for Niko, men vi støtter den og vil samtidig takke for det gode arbejde han har lagt som Kultur- og Fritidsborgmester. Alternativet Københavns bestyrelser bakker fuldt op om vores borgerrepræsentanter på Københavns Rådhus, og det arbejde de stadig skal udføre med det mandat vi fik efter kommunalvalget. Proceduren tilskriver, at det er BR-gruppen der selv konstituerer sig, men det er både i gruppens og bestyrelsens interesse, at vi har en god dialog om den proces.

Herunder kan I se Nikos officielle udtalelse.

Kulturborgmesteren takker af

Jeg gik ind i politik, fordi jeg troede på, at vi kunne lave politik på en ny måde og fremskynde en seriøs bæredygtig omstilling. Det tror jeg stadig på. Men det er sværere, end jeg havde regnet med. Og med større konsekvenser for min familie og mig selv, end jeg kan forsvare.

Derfor trækker jeg mig nu som kultur- og fritidsborgmester i København.

Min kæreste og mor til mine tre børn er i det sidste stykke tid blevet udsat for ting, som jeg ikke kan acceptere. De skal ikke trues, de skal ikke antastes på vores hjemadresse. Desuden skal min person naturligvis ikke overskygge Alternativets grønne projekt.

Samtidig har de fejl, som jeg har begået - og som jeg har undskyldt for - betydet, at jeg ikke kan fokusere målrettet på den politiske opgave, som jeg har taget på mig, som jeg ønsker.

Jeg tror ikke på at gøre noget halvhjertet, så jeg siger tak for nu. Og glæder mig over alt det gode, jeg har opnået sammen med resten af Alternativet, siden vi begyndte denne rejse for snart fem år siden.

At vi er kommet så langt havde jeg næsten ikke turde tro på. Drømmen om en grønnere planet og en bedre politisk kultur lever stadig i mig.

:green_heart::heart::green_heart::heart::green_heart:

Det er brand ærgerligt, at en god politiker bliver nødt til at trække sig fra en vigtig borgmesterpost, af de grunde, det sker her.
Og brand ærgerligt når de politikere, der seriøst træder i spinaten samtidig klamrer sig en tynd statsministertråd.
Det Alternative projekt er efter min mening, uændret, lige så vigtigt, som det hele tiden har været, uanset hvilke fejl Niko må have gjort.
jeg håber, Niko kommer stærkt tilbage, når kan lade hans familie i fred igen.

Stilige møbler, iøvrigt. :slight_smile: