Naturvidenskabelig konfirmation

Som gymnasielærer i biologi og kemi ved jeg, at eleverne kommer fra folkeskolen/privat- eller friskoler med meget forskellige forudsætninger inden for naturvidenskab.
Det er givet vis en del af grunden til, at man har indført faget Naturvidenskabeligt Grundforløb, hvor eleverne skal stifte bekendskab med den naturvidenskabelige tankegang og metode, MEN dels varetages faget ofte af de lærere, der tilfældigvis har plads i skemaet, dels går nogen direkte i gang med pensum, og dels er det sent i et menneskes liv, at blive præsenteret for de helt store spørgsmål i livet, som “Hvor kommer jeg fra?”, “Hvordan opstod livet?” og “Hvordan opstod Jorden og Universet?”
Jeg forestiller mig en naturvidenskabelig pendant til konfirmationsforberedelsen: Noget alle børn i Danmark har ret til i 13-14-års-alderen, hvor de bliver præsenteret for - og diskuterer - hvad videnskaben ved om evolutionen, Big Bang, Jordens tilblivelse og eventuelt hvad der ellers måtte blive kastet op af emner - fra global opvarmning til lysets hastighed.
Jeg skriver for at vende idéen med jer: Er det en god idé? Vil der være interesse for det? Kan det gennemføres i praksis? Giv meget gerne feedback :slightly_smiling:

1 Synes om

Som naturfaglig lærer på en privat specialskole for anbragte børn kan jeg berolige dig med at den proces er godt på vej både i opbygningen af forenklede fælles mål og i kraft af den nye fælles faglige naturfagsprøve.