Jeg vil gerne høre, om andre i Alternativet har erfaringer med lokal naturforvaltning, hvor kommunen og grundejerforeningen skubber ansvaret frem og tilbage.
I Arrild, hvor jeg bor, bliver store skovområder ryddet cirka hvert 5. år. Kommunen kalder det ‘naturpleje’, men der bliver ikke genplantet, og områderne står ofte halvt eller helt tomme i lang tid. Det føles mere som en cyklus af rydning end som en langsigtet plan for naturens trivsel.
Det står i skarp kontrast til Draved Skov, som er et af Danmarks bedste eksempler på vild skov. Her får naturen lov til at udvikle sig på egne præmisser, og biodiversiteten blomstrer netop fordi der ikke bliver ryddet systematisk.
Derfor undrer det mig, at man i Arrild kalder hyppige rydninger for ‘pleje’, når erfaringer fra steder som Draved viser, at naturen faktisk klarer sig bedst, når vi giver den ro.
Jeg vil gerne arbejde for en mere gennemsigtig og naturbaseret forvaltning her i området. Er der nogen, der har erfaringer med, hvordan man bedst tager sådan en sag videre, enten politisk, lokalt eller gennem dialog?