Når udvikling af verdens fattige lande er op ad bakke!

Jeg ikke hvor jeg skal gå hen med min triste mine - jeg skriver til Mellemfolkelig samvirke omkring hjælp med at udvikle næsten (100 DKK pr ÅR) gratis tele- og internet til hele verden, men i første omgang primært Afrika.

Her sidder man med alle sine tekniske talenter og tænker “kunne næsten gratis kommunikation så selv dumbphones kan følge med, ikke være med til at løse en masse problemer!”
Tja - mellemfolkelig samvirkes svar var: “Vi har desværre ikke den fornødne viden til at besvare dine spørgsmål” - ikke noget med "vi kan ikke hjælpe, men hvad med at rette henvendelse til … " - jeg er skuffet!! Er der nogen her inde som måske kunne hjælpe?

Det lyder spændende. Er det nogle ideer, du deler med os?

Ja, for f… :slight_smile:

Jeg trykkede Mellemfolkelig Samvirke på maven og bad om ikke de kunne henvise til nogen andre. De pegede på UNICEF. Hos UNICEF pegede de mig i retning af deres Innovation Labs som jeg så prøver at arbejde videre med. Det lyder som det rette forum er udvikle ideen i :smile:

Og nu til selve ideen …
Efter en nu snart “længere” research, lyder det for mig som om at en flat rate telefoni og internet til omkring 30 øre om dage godt kunne være interessant for verdens fattige. Rolf Bjerre satte mig på sporet af Mesh Net. Mesh Net kræver noget specifik hardware som flere og flere nyere mobil telefoner allerede har (se evt Serval Project - Wikipedia og http://www.servalproject.org/). Problemet er midlertidigt at det er kun smart phones som kan benytte denne teknologi og kun 15% af mobiler i Afrika er smart phones.

Derfor begyndte jeg at kigge hvordan man kunne koble gamle dumb phones fx en Nokia 3110 på et wifi net så de også kunne med. Når vi taler Wifi på 2.4/5 GHz så er rækkevidden lidt begrænset. Derfor begyndte jeg at kigge på Radio Packet - som radio amatørerne bruger til deres data net og det kan vist køre på alle frekvenser og derfor er det ikke begrænset på samme måde som alm WIFI.

Tilbage er så problemet med hvordan får vi gamle telefoner på et Radio netværk?
Her er svaret Femtocell (se evt. Femtocell - Wikipedia) som er en lille hjemme GSM base station som kan hjælpe route GSM trafikken over andre typer af netværks fx et alm. telefon- eller kobberledning eller via satellit osv. Det har jeg kigget på videre på og fundet OpenBSC (se evt. http://openbsc.osmocom.org/trac/). Selv kalder openbsc sig for “a GSM network-in-a-box.” og det lød da som lige det jeg skulle bruge. Det der er det springende punkt her er om de nationale gsm licenser tillader at man har en box i lommen som KUN koble ens egen telefon på eller regeringen vil have kassen for at man får lov til at kommunikere det GSM nettet.

Det næste problem der også melder siger - hvad gør man hvis deres telefon er sim kort låst?
Det er muligvis ikke relevant da mange telefoner i Afrika har muglihed for mere end et simkort så det er nemt at skifte udbyder. Fx kan det være billigere at ringe inden for telefonselskabet eget net og så kan de nemt skifte telefonselskab uden at tage simkortet ud.

Derfor kiggede jeg videre efter en løsning der kunne omgå både GSM licenser og simkort låst telefon. Her fandt jeg BitSim (se http://www.bitsim.co/ - sitet ser udtil at have nogle CSS issues), men de har lavet en løsning med et simkort som er så tyndt at de kan skubbe det ind imellem telefonen og telefonens simkort. GENIALT - det er så genialt at de har ansøgt patent på det. Så jeg skrevet til BitSim for at høre hvad deres patent dækkede. De bare mig underskive en NDA (tavshedserklæring) før de tale med mig og jeg sagde ok, men efter de hørte hvem jeg var så stoppede de dialogen :frowning:

Så nu har jeg selv fundet en anden løsning som omgår både GSM licenser, simkort låst telefon og et patent på super tynde simkort. Dvs. jeg ved jo ikke hvad patentet dækker, men jeg håber det kun er det at skubbe et super tyndt simkort som kan ligge mellem telefon og udbyders simkort.

I min søgen fandt jeg noget spændende omkring hvad et simkort egenligt indeholder. På et simkort ligger der en hele CPU som køre mellem 20 MHz - 30 MHz. På dumb phones som ikke kan så meget fungere simkortet som den primære CPU og næste alt funktionalitet ligger på simkortet. Dvs. at telefonen bare et en “dum” terminal der fungere som skærm og tastatur som simkortet. Det må jo betyde at det er muligt at lave et simkort interface som trådløst (fx bluetooth eller NFC) kommunikere med en ekstern boksen (i fx lommen). I denne boks sidder så det originale simkort og tror den sidder i telefonen og telefonen tror det er det originale simkort som sidder i telefonen. Nu er det så muligt at ligge en masse funktionalitet over i boksen - naturligvis Packet Radio, kamera, diverse sensorer eller interface til medicinske sensorer osv osv.

Nu er der så tilbage at kigge på hvordan får vi så etableret selv nettet ude i landet?
Mange muligheder melder sig - en MEGET eksotisk som virker vildt spændende, men som jeg endnu ikke undersøgt nok om er N. Teslas ide om at kunne transmittere signaler via jorden (World Wireless System - Wikipedia). Hvis vi kan sende et elektrisk signal via jorden uden at grave kabler så kan måske bruge X10 protokollen (se evt X10 (industry standard) - Wikipedia) som inspiration. X10 gør det muligt at bruge stikkontakterne i hjemmet som netværkskabler. Det er med andre ord et netværk det køre på vekselstrøm.

Det var i alt sin “enkelthed” det :slight_smile: Beklager det blev så langt!
Håber nogen læser det hele :slight_smile:

PS. jeg glemte at sige at alt det her teknik skal jo vedligeholdes og det arbejde skulle meget gerne skabe en del lokale arbejdspladser :smile: Det samme burde implementeringen også give - altså lokale arbejdsplader :smile:
Og da det hele er open source så kunne alt laves lokalt :slight_smile: … så hvornår kører vi??

Interessant, Hugo, men også ret vildt :smile:
Jeg kan ikke følge det hele (jeg er ikke så godt hjemme i den elektroniske verden). Der er mange åbne ender i projektet, og de må vel i givet fald lukkes ved praktiske eksperimenter.
Teslas jordbaserede signaler tror jeg er et blindspor.

Tak fordi du tog dig tid til at læse det alt for lange indlæg :smile:

Du har sikkert ret, men jeg har spurgt lidt omkring og det jeg prøver nu er forsøgt før. Så jeg tænker at alle muligheder skal vendes…

Hvis man skal gøre noget ekstraordinært kan der ikke tages ordinærer midler i brug :wink:

…men pas på! Teslas egne eksperimenter i den retning resulterede vist i, at folk i området blev så elektriske, at gnisterne stod ud af næse og fingre :scream:
Jeg glæder mig til at høre, hvad du får ud af dine eksperimenter :smile: