Miras nyhedsbrev - Fem forrygende og berigende uger på Christiansborg

Kære medlem af Alternativet,

Nu, hvor Torsten er tilbage fra sin sygeorlov, er min tid i Folketinget slut (for denne gang). Og her på falderebet har jeg lyst til at tage jer med bag kulisserne på Borgen og den grønne gang. Jeg starter helt fra begyndelsen:

Jeg sidder til dagligt i kommunalbestyrelsen i Skanderborg Kommune. Da der var en time, til jeg skulle til de afsluttende budgetforhandlinger, sad jeg på terrassen og gennemgik det hele for en sidste gang, da telefonen ringede. Det var Torsten Gejl, der spurgte, om jeg ville være vikar for ham i folketinget i 5 uger. Og selvfølgelig ville jeg det!

En god uge efter samtalen tog jeg afsted med Go-more til København, spændt og ydmyg, men helt klar til den store udfordring.

Mandag morgen mødte jeg ind på den grønne gang. En af de første jeg mødte, var Gitte, som er min sekretær. Gitte og jeg havde en fremragende kemi fra første færd, og jeg fandt hurtigt ud af, at det mildest talt er meget vigtigt at have hjælp fra en sekretær. Vi har nemlig rygende travlt og det hele går indimellem meget hurtigt med møder, der bliver aflyst, flyttet, starter før oprindelig tid osv.

Under mit vikariat var Susanne Zimmer min mentor - og apropos travlt, så har jeg set i hendes kalender, og hun skal nogle gange bogstaveligt talt vælge mellem 5-6 møder, der ligger på samme tid. En uskreven regel er her, at hvis der er møde med en minister, så overtrumfer det andre møder. Susanne viste mig rundt på min kæmpestore midlertidige arbejdsplads. Og jeg må sige, at jeg faktisk aldrig har oplevet et sted, hvor serviceniveauet og imødekommenheden er så stor. Et kæmpe plus, når man skal nå at finde sine ben på så kort tid.

Møder, møder, flere møder – og nogle gode forhandlingssejre
Ugerne på Christiansborg gik med massevis af møder. Nogle af dem, der gjorde særligt indtryk på mig, var forhandlingerne om den sociale reserve (det, der engang var Satspuljen) og forhandlingerne om den forberedende grunduddannelse – to forhandlinger, som jeg fik lov at starte og følge til dørs. Det var min oplevelse, at vi i Alternativet blev hørt på og spillede en vigtig rolle. I forhold til reserven fik vi en styrket indsats mod hjemløshed med i budgettet – noget der ikke var med til en start i regeringens oplæg. 22 millioner blev det til, og det er jeg utroligt tilfreds med. Det betyder, at vi kan tage fat på at arbejde med ”housing first”-princippet, som går ud på, at hjemløse ikke skal ”gøre sig fortjent” til en bolig, men at de har ret til en – uden at skulle opfylde alle mulige og umulige krav først. Det giver et langt bedre udgangspunkt for at hjælpe dem med andre problemer end det, at de ikke har et hjem; misbrug, psykiske problemer osv. Ud over at tale de hjemløses sag, kæmpede jeg i det hele taget for de mest udsatte i vores samfund. Jeg sagde bl.a. klart nej, da partier til højre for midten ville tage penge fra socialområdet til sundhedsområdet. Se resultatet af forhandlingerne her.

I forhold til den forberedende grunduddannelse kæmpede jeg særligt for, at der ikke skulle tages penge fra efterskolerne, og det lykkedes. Så jeg gik glad fra forhandlingerne. Noget, der dog overraskede mig ved forhandlingsmøderne var, at de var meget omstændelige og fra mit perspektiv ikke særligt effektive. Det var hele tiden to skridt frem og et tilbage. Jeg kunne for eksempel ønske mig mindre politisk drilleri blokkene imellem, det er spild af tid og tager fokus fra substansen.

Ud i virkeligheden
Som sagt fylder møder meget på Christiansborg, men det har været utroligt vigtigt for mig også at komme ud i virkeligheden. Det er afgørende for mig at være i dialog med dem, vi laver politik for. Derfor valgte jeg også undervejs at tage ud og besøge otte sociale tilbud. Jeg besøgte to krisecentre – Danner og Jagtvej -, et værested, der hedder Drys ind, Reden - et sted for kvinder i misbrug, Baglandet, som er et mødested for tidligere anbragte børn, familieinstitutionen Bülowsvej og Brugernes Akademi. Jeg gik fra hvert besøg med rygsækken fuld af inspiration og vigtig viden, som jeg tager med mig i mit videre arbejde.

Tag de udsatte med på råd
Imellem møder og besøg blev der også tid til, at jeg kunne formulere et beslutningsforslag, som virkelig er et hjertebarn for mig, nemlig, at alle kommuner skal have et udsatteråd. For hvordan kan det være, at det er lovpligtigt med seniorråd, ungeråd og handicapråd, men ikke lovpligtigt med udsatteråd? Demokrati er at inddrage og lytte til alle vores borgere. Det gør vi bare ikke altid, og nogle lytter vi mere til end andre. Når vi træffer beslutninger, der har stor indvirkning på en bestemt gruppe borgeres liv, er det mindste, vi kan gøre, at lytte til dem først og tage dem med på råd.

Klogere og med blod på tanden
Når jeg ser tilbage på mine fem uger bag Borgens mure, er det helt utroligt, hvad jeg nåede på den korte tid; gode forhandlinger, konkrete resultater, interessante møder og ti taler fra Folketingets talerstol. Og jeg var overrasket over, hvor hurtigt jeg kom til at holde af folketingsarbejdet. Hvor gode relationer, jeg fik skabt, både på den grønne gang, men også rundt på Christiansborg. Jeg har lært ikke så lidt og er blevet meget stærkere som politiker. Blandt andet lærte jeg, hvordan man undlader at svare på det, man bliver spurgt om. Det er desværre en disciplin, man dyrker lidt for meget i Folketinget, og som jeg ikke har tænkt mig at dygtiggøre mig i. Men blod på tanden, det har jeg virkelig fået. Det var svært at gå ud af dørene for sidste gang. Men hvor er jeg taknemmelig for, at jeg fik chancen.

Tak for denne gang – og forhåbentligt på gensyn!

Kh Mira Issa Bloch

Inspirationsnedslag
Som altid har I her lidt kulturel inspiration til den mørke vintertid:

Hvis der ikke var aftenmøder gik jeg som oftest hjem ca. klokken 18.00 til min lille lånelejlighed og her sad jeg så i sofaen og svarede på mails, så nyheder, hørte musik og læste bøger.

Mit Christiansborg-soundtrack inkluderede bl.a.: Coldplays ”A Sky Full of Stars”.

Og af godnatlæsning blev det bl.a. til bogen ”Emmanuel Macron og Frankrig” af Lally Hoffmann, der giver et spændende og nuanceret indblik i en af de mest markante skikkelser i Europa netop nu.

3 Synes om

Tusind tak for det første nyhedsbrev fra borgen, hvor jeg virkelig føler mig taget med ind bag kulissen og hvor der fremvises både konkrete resultater, drive og engagement for aktuelle sager. God vind frem over og ja, bogen af Lally Hoffmann er læseværdig for MAcron dækkes normalt på en ret overfladisk måde.