Mindre støj fra motorcykler mere rummelig byer

Forslagets tekst

Jeg foreslår at “Detailforskrifter for Køretøjer” opdateres i forhold til støj fra motorcykler, således alle motorcykler ikke må støje mere end 82 dB ved 75% af motoromdrejningstalet. I forbindelse med overtrædelse af forslaget udskrives en bøde på 5000 kr og motorcykler må ikke køres på før motorcyklen overholder reglen. Det vil være en skønssag af politiet om motorcyklen overholder reglen og hvis der er tvivl, skal motorcyklen transporteres til en synshal for en ekspertvurdering.

Det er min oplevelse at bybilledet i større og større omfang bliver præget af unødvendig støjenden motorcykler. Det er usundt for dem der køre på motorcyklerne og det er usundt for dem der må bor tæt op af en befærdet vej og bliver forstyrret af larmen for motorcyklerne. Oplevelsen i byens rum kan ligeledes blive forstyrret af den vældige larm som nogle motorcykler laver. Nogle mennesker er støjfølsomme og kan endda blive forskrækket ved meget støjenden motorcykel larm.

Den gældende lovgivning bliver desværre ikke overholdt. Politiet har kun ringe fokus på problematikken, og det skyldes at politiet i dag, kun kan sende en motorcykel til syn. I tidsrummet mellem syns-pålægget og det faktiske syn, kan der sagtens gå flere dage. Det giver mulighed for at re-etablere motorcyklen, så den overholder gældende lovgivning. Der er derfor behov for strammere og mere simple regler for at sikre at motorcyklerne ikke støjer unødvendigt. Det handler jo om, at vi alle skal være her. Vi skal kunne nyde vores byer og vores hjem uden at blive forstyrret eller forskrækket af transporten på to hjul.

Udfordring forslaget skal løse

Der er rigtig mange motorcykler, der ikke overholder loven med hensyn til støj. Problemet har været stigende de sidste par år. Mange mennesker bliver forstyrret, stresset og forskrækket når en unødvendig støjende motorcykel kører gennem gaden.

Potentielle ulemper ved forslaget

Det er helt tydeligt at et stort antal motorcyklister mener at deres motorcykler skal larme. Store motorer larmer, og hvis motorcyklen larmer rigtig meget, må den jo have en stor motor, synes tankegangen at være. Nogle motorcyklisterne fjener forskellige dele og tilføjer andre dele til deres motorcykel, for at få den helt rigtige lyd. Hvis forslaget bliver gennemført er jeg sikker på at en del motorcyklister bliver kede af det. De mister noget af den lyd de sætter pris på og skal betale for at få sat nye dele på motorcyklen, så den ikke larmer.

Hvordan forslaget er udarbejdet

På vej hjem idag fra arbejde passerede tre motorcykler mig. Det var tydeligt at ingen af motorcyklerne overholdt gældende lovgivning i forhold til støj. Det var ikke første gang det skete i år. Den ene larmede så meget at jeg blev helt forskrækket og var uopmærksom et øjeblik i trafikken. Jeg var ikke den eneste der havde den oplevelse, kunne jeg se. Efter aftensmaden læste jeg op på lovgivning og faldt over “Detailforskrifter for Køretøjer”. På reddit og andre internetfora læste jeg både om folk der føler sig forstyrret og om glade motorcyklister som skrev til hinanden om hvordan man nemt kan få sin motorcykel til at larme meget mere en lovgivning tillader, uden at politiet giver en bøde af den grund. Der er behov for en opstramning af loven til glæde for de fleste, tænkte jeg, både for motorcyklister der glemmer deres eget helbred og alle os andre som motercykelisterne, med manglende omtanke, udsætte for unødvendig støj.

Hvem har været inddraget

Der har ikke været nogen med særlig viden om emnet ind over forslaget. Jeg forventer at vi her på alleos kan diskutere os frem til om foreslaget er godt, om det skal omformuleres eller bare skal have lov at hensynene.

Forslagsstillere

  1. Toke Emil Panduro

Status på forslaget

Status: Annulleret

Dette forslag er annulleret.

Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.

1 Synes om

Glimrende ide. Jeg er gerne medstiller.

En rigtig god ide. Jeg har netop været på ferie, hvor hver eneste aften ødelagdes af støj fra forbipasserende trafik.

Trafikstøjen fik så barejerne til at skrue op for musikken, hvilket til sammen gav et konstant lydinferno.

Så jeg er medstiller. Er der noget vi skal undersøge yderligere?

Jeg vil gerne støtte op om dette, da jeg mener at der er alt for lidt fokus på støjforurening.

Jeg støtter også forslaget kraftigt.

Alle motorkøretøjer indregistreret efter 1980 er typegodkendte og det er ikke lovligt at modificere køretøjet så de støjer mere.
Forslager er efter min mening overflødigt. Færdeslspolitiet har udstyr til støjmåling, men området er lavt prioriteret.

Jeg stemmer også for mere ro og rig natur i byerne.

Jeg bakker op. Emnet er undervurderet. Konfisker motorcyklen på stedet og indrag kørekort. Det må være konsekvensen. Når man tillader sig at udsætte sagesløse medborgere for støjtortur.

1 Synes om

Blot til orientering: Man siger vist i motorcykelkredse: Jo mere støj jo større sikkerhed. Motorcyklen bevæger sig hurtigt ind imellem bilerne og det kan være svært at se den før end den er der. Derfor siges der, at støj er vigtig, så øvrige trafikanter opdager den i rigtig god tid. Det er simpelthen også en sikkerhedsting.

@Cecilie_Gronbaek @Anders1 @rygaard72 @hcgroot

Jeg kan se at I støtter forslaget her i tråden, men ikke har registreret jer som medstillere på AlleOs>politikudvikling>politiske forslag

Hvis I stadig synes om forslaget, så find forslaget derinde (filtrer evt “søger medstillere”, hvis det ikke lige dukker op) og tryk knappen til venstre for at blive medstiller. Forslaget skal have 10 medsillere for at gå videre i systemet. Pt er vi 7.

Jeg ved det er lidt bøvlet at dialogen foregår her, og registreringen på AlleOs.

mvh Jens

1 Synes om

Jeg vil gerne være medstiller, men jeg ved ikke hvor jeg skal trykke på accepteret. Jeg kan ikke hitte ud af teknologien her på sitet.

Hej Kammilla

Her er linket så du kan blive medforslagsstiller. Der skal være mindst 10, før forslaget kan gå videre. Så det ville være super hvis du ville bakke forslaget op

forslaget er skrevet lidt om så det nemmere kan indarbejdes i den nuværende lovgivning

vh Toke

Dette forslag er annulleret.