Mette Rahbek - kandidatur 💚

Alternativist og grøn aktivist siden 2015

Kære medlem af Alternativet

Vi står over for et skelsættende valg ift vores skønne partis fremtid.
Det parti som Uffe skabte for os, en aften på et gadehjørne på Frederiksberg.

Jeg har ikke været med fra starten. Alternativet dukkede først op på min radar ifb. folketingsvalget 2015. Jeg havde på det tidspunkt kun været tilbage i Danmark et års tid efter mange år i udlandet og skulle nu tage stilling til, hvor jeg selv stod politisk efter så mange år. Det stod meget hurtigt klart at valget stod mellem Alternativet og Enhedslisten. Jeg husker at jeg, som mange andre, tænkte at Alternativet lød drømmeagtigt og utopisk - men i mange andres øjne beskriver det lige netop mit eget liv! Og da den realisation opstod, var valget let. Også tanken om at kunne få lov at være med til at bygge et parti op fra bunden var enormt tiltrækkende, den chance opstår ikke særlig ofte - og da slet ikke for et så visionært parti om Å.

På selve valgaftenen var jeg på arbejde og tv’et kørte i baggrunden. Jeg glædede mig naturligvis over det vildt flotte resultat for Å - men følte mig samtidig så magtesløs og frustreret over den højredrejning det hele tog den aften, at jeg kørte hjem fra arbejde og meldte mig ind kl 24 den nat. Jeg kunne simpelthen bare ikke sidde på mine hænder, mens dét Danmark jeg elsker, blev mere og mere værdiforladt og fremmedfjendsk.

Jeg var også så heldig at jeg nåede forbi dét års Årsmøde (som det hed dengang) - hvor jeg mødte nogle helt fantastiske mennesker, bla Thor Loldrup og Jacob Gram Green; Alternativet Fyns første forperson og næstforperson. Her blev kimen lagt til min alternativistiske fremtid - og der er løbet meget vand gennem Åen siden da. Jeg var med til at stifte Alternativet Odense, har været på gaden til mangt og meget i Å’s navn og ikke mindst kandidat til kommunal -og folketingsvalg.

Og nu står vi her.

Uffe giver den grønne fane videre og vi skal vælge ny politisk leder. Det er en kæmpe opgave at skulle følge i Uffes spor. Og jeg er ikke Uffe, men Mette. Jeg har lært enormt meget af Uffe de seneste 5 år, han er jo stadig en del af Å, og derfor består muligheden for at lære endnu mere af ham heldigvis.

Der debatteres på livet løs på forskellige medier og fora, alt lige fra processen og hvorfor det hele skal gå så hurtigt til rollen som politisk leder bliver vendt og drejet.Og det synes jeg er både vigtigt og kærkomment. Jeg kan sagtens forstå de, der synes hele processen er for fremskyndet. Men det er nu engang det vi har at arbejde ud fra, og så er det om at få det bedste ud af det.

Som politisk parti mener jeg, at vi er helt uundværlige. Set ift. klimakrisen er der brug for os som aldrig før. Det er mange heldigvis ved at få øjnene op for, og om ikke andet så fik vi virkelig klimaet på dagsordenen i 2019. Det skal vi bygge videre på. Og vi har travlt!

Som politisk leder for Alternativet vil min vigtigste opgaver være at lytte, formidle og samle.
Min første opgave er absolut ikke at invitere mig selv til kaffe hos hverken Mette Frederiksen eller andre partiledere. Min førsteprioritet er at komme til kaffe hos lokalforeningerne og vores medlemmer. Vi skal have meget mere fokus på lokalforeningerne og vores medlemmer, både de der er aktive og de der ikke er det. For det er dem der er hjertet af Alternativet og vi skal værne om dem. Det er i lokalforeningerne vi bliver iltet, hvor de vigtige snakke og ophøjede diskussioner tages og viden deles. Ved de seneste 3 landsmøder har medlemmerne efterspurgt mere fokus på bevægelsen Alternativet og den efterspørgsel skal vi tage seriøst. Vi skal tage os af hinanden først - dernæst det parlamentariske.

Dernæst kommer opgaven med at fremme alle tre bundlinjer og alle vores folketingsmedlemmer. Vi skal udbrede kendskabet til al vores politik, også vores fantastiske socialpolitik som rent faktisk understøtter fællesskabet - og som muliggør at alle kan opnå især det økonomiske overskud til at bidrage til den grønne omstilling. Og det gøres efter min overbevisning bedst ved at inddrage alle vores medlemmer og lokalforeninger.
Lobbyisme er en stor del af politik; fagbevægelse, organisationer og foreninger kæmper hver dag en brav kamp for at få lige netop deres hjertesag på den politiske dagsorden. Samarbejdet med alle disse aktører er en væsentlig del af det parlamentariske arbejde. Som studiepolitisk aktiv på UCL Odense og senere hen som aktiv i fagbevægelsen, Energi Fyn samt som kandidat til kommunal -og
folketingsvalg, har jeg opnået et bredt og mangfoldigt netværk og samarbejde med rigtig mange organisationer, et samarbejde jeg vedligeholder. Jeg skal fx mødes med formanden for SIND i Aarhus den 10.1 og formanden for Danske Handicaporganisationer her i Odense den 14.1.
Det netværk og samarbejde ser jeg helt klart som en styrke i rollen som parlamentarisk aktør på vegne af Å, for det er også herigennem vi skal udbrede kendskabet til vores politik.

Endelig er der selvfølgelig det parlamentariske arbejde internt på Christiansborg, alle partierne imellem. Her skal vi være meget mere opsøgende på at sidde med til bords - eller selv skabe bordet! Vi opnår intet ved at sidde med hænderne i skødet og vente på at blive inviteret med. Ærmerne skal smøres op og vi skal i gang. Jeg vil sammen med vores MF’ere og ansatte på den grønne gang udvikle en strategi for, hvordan vi bedst muligt udfolder vores potentiale på dette område.

Som politisk leder skal jeg naturligvis være god til at lede - men også YDMYG nok til at vide at flere ved mere, og GENERØS nok til at dele og fordele opgaverne med medlemmerne. Lad os sammen huske at bruge HUMOR til at løfte Alternativet; kreativitet, gode idéer, skaberkraft, resultater. Det er sådan vi styrker og videreudvikler Alternativet som samfundsforandrende bevægelse og politisk parti.

Som person er en af mine styrker at jeg har MOD på at stille mig ud på kanten og tage imod både den lune brise og de buldrende storme med åbne arme. GENNEMSIGTIGHED er nemlig også at favne andres idéer og visioner. Jeg tør tage dialogen, kritikken og selvfølgelig også roserne.
Gennem personlig erfaring og profession har jeg stor EMPATI for, at vi alle er et produkt af noget og nogen og at vi, når vi formår at se problemstillingerne fra andre menneskers perspektiv, har de bedste forudsætninger for at hjælpe med at løse dem.

Som politisk leder skal man naturligvis kunne lede og stå i front, både på gode og dårlige dage. Men endnu vigtigere også at have kompetencerne og modet til at fordele. Og dele!

Dét er den slags politisk leder jeg vil være for Alternativet.

Lad os sammen bringe Alternativet til nye højder.

Kh Mette
:green_heart: :green_heart: :green_heart:

6 Synes om

Vi har fået indført borgerløn og 30 timers arbejdsuge. Jobcentrene er lukket. Kontanthjælpsloftet, 225 timers reglen, integrationsydelsen og gensidig forsøgerpligt er trukket tilbage.

Vi tager igen imod kvoteflygtninge.

Forureneren betaler, dvs der kommet afgifter på alle varer og tjenesteydelser der forurener - især flybrændstof!

Vi har fået meget mere fri og vild natur.

Bilerne er kommet ud af byerne og offentlig transport er gratis, nemt og bekvemt.

Vi lærer AF hinanden og MED hinanden via andre boformer og institutionsformer.

Bernie Sanders er USAs president.

Og tilliden og empatien blomstrer!

:green_heart: