Medlemsmandatet

Kære medlem

I Alternativet arbejder vi løbende på at udvikle medlemsdemokratiet. Det gør vi på forskellig vis, bl.a. via “Medlemsmandatet”, hvor Alternativets Folketingsgruppe i særlige tilfælde spørger medlemmerne om hjælp til, hvad de skal stemme i et givent politisk spørgsmål. Læs mere om medlemsmandatet her.

På torsdag d. 31. januar skal Folketingsgruppen i salen og tage stilling til Enhedslistens beslutningforslag om at forbyde minkavl i Danmark. Du kan læse selve forslaget her.

På torsdag starter vi afstemningen (du får et link i din mail, hvor du kan stemme), og i den forbindelse vil vi sende information ud om de fordele og ulemper, Folketingsgruppen har kortlagt. Indtil da kan I med venner og familie, kollegaer eller folk i bussen tage hul på diskussionen af følgende dyreetiske spørgsmål:

  • Bør vi holde dyr i fangenskab alene med henblik på at producere tøj?

  • Er der forskel på at holde dyr i fangenskab med henblik på at producere fødevarer (kød, mejeriprodukter) og så med henblik på at producere tøj?

Procedurer for afstemning

To betingelser skal være opfyldt for, at et medlemsmandat er gældende:

  • 10% eller over af medlemmerne skal afgive deres stemme, så det ikke kun er en brøkdel af medlemmerne, der bestemmer. Ved en stemmeprocent under 10% er resultatet kun vejledende.

  • Der skal være over 50% til én af valgmulighederne, og dermed et klart og tydeligt mandat fra medlemmerne.

Der er tre valgmuligheder, der leder til forskellige aftryk i folketingssalen:

  • Ved flertal (over 50%) for “Ja” til forslaget stemmes der grønt i salen

  • Ved flertal (over 50%) for “Nej” til forslaget stemmes der rødt i salen

  • Ved flertal (over 50%) for “Ved ikke” til forslaget stemmes der gult i salen

Beskrivelse af processen

  • Torsdag d. 31/1: Medlemsmandatet starter - afstemningen sættes i gang (via link i mail torsdag morgen)

  • Torsdag d. 31/1: Folketingsgruppen diskuterer forslaget i salen

  • Torsdag d. 31/1: Oplæg til diskussion lægges op på Dialog og alle med en brugerprofil kan blande sig i debatten (det er dog kun medlemmer, der kan stemme)

  • Fredag d. 1/2 kl. 13.00-14.00: Livedebat med Christian Poll på Dialog

  • Mandag d. 4/2 kl. 00.00: Afstemning slutter

  • Tirsdag d. 5/2: Resultat af afstemningen offentliggøres på AlleOs - Nyheder

Vi håber du vil være med.

Grønne hilsner,

Alternativets Folketingsgruppe

  • Bør vi holde dyr i fangenskab alene med henblik på at producere tøj?

“Bør” er ligesom “skal”. Nej, vi hverken bør eller skal, men der skal være mulighed for det, hvis det for producenterne kan lade sig gøre at sikre dyrenes mulighed for at leve i overensstemmelse med deres natur, at deres instinkter og behov kan blive tilfredsstillet på samme måde som i naturen. Slut med bure og anordninger som begrænser eller hindrer deres naturlige adfærd eller som skader eller lemlæster dem. Dyrene tilbage i naturen.

Som jeg læser Enhedslistens forslag, er det ikke muligt med Mink, så derfor er jeg for et forbud mod minkavl.

  • Er der forskel på at holde dyr i fangenskab med henblik på at producere fødevarer (kød, mejeriprodukter) og så med henblik på at producere tøj?

Fra et veganer-/vegetarperspektiv, må det være et rungende nej. Nu er jeg ikke veganer eller vegetar.
Alligevel mener jeg som udgangspunkt der ingen forskel er, men at der skal stilles betingelser som beskrevet ovenfor.

Igen, da det ikke er muligt at producere mink under de betingelser, så skal minkproduktion forbydes.

Enhedslisten fremfører mange andre væsentlige argumenter for at forbyde minkavl.

Den mest åbenlyse ulempe er tab af eksportindtægter og tab af arbejdspladser. Vores medvæseners ve og vel har højere prioritet, ligesom vores rene natur har. Vi må finde nye veje til indtægter.

Dyre-mishandling er et stort og stærkt, ja, stigmatiserende ord at bruge. Det er alligevel det jeg tænker på, når jeg ser og oplever minkavl. Jeg kender til de forhold minkene lever under, vi havde selv mink en kort tid i min barndom og jeg kendte desuden andre minkfarme. Der er ikke sket ændringer i den måde minkene lever under, for skulle de have et godt liv, ville det gå ud over pelsen…
Derfor hører minkavl ingen steder hjemme!

Pelsdyrjægere, der arbejder for føden og sørger for hurtig død for deres byttedyr, det er en helt anden sag.

1 Synes om

Er jeg for utålmodig når jeg spørger om der allerede er sendt emails ud? Jeg har ikke modtaget noget link endnu (heller ikke i skidtpostfolderen).

Mvh Klaus

Hej Klaus

Vi (jeg) blev lidt forsinket, men vi arbejder på det og det kommer ud lige om lidt - beklager ventetiden!

Venlig hilsen
Noah (Landssekretariatet)

1 Synes om

Alt i orden, jeg var bare bange for at jeg var gået glip af noget.

Stress ej!

1 Synes om

Hej,

Jeg har ikke modtaget nogen mail med link til afstemningen.

Vil I sende mig det.

BH
Pipppilotta