Kære Thomas,
Gode spørgsmål!
Selvom det er tre korte spørgsmål, så er det også tre vilde spørgsmål, så jeg håber, du kan bære over med grundigheden af mit svar.
Som du ved, har jeg arbejdet med dette da jeg var ansat i Alternativet, så der er mange perspektiver og detaljer jeg har indsigt i, jeg ikke tager med her. Ellers bliver det for detaljeret. Det er tænkt som det udgangspunkt, og jeg er som altid åben for dialog!
1: Jeg mener, det er vigtigt, at medlemmerne har en vigtig rolle i udviklingen af vores politik. Erfaringsmæssigt ved jeg, at den politikudvikling tager ufattelig meget tid og kræfter. Jeg har næsegrus beundring for, de medlemmer som har lagt mange kræfter i vores politikudvikling gennem al den tid vi har eksisteret. De har i den grad knoklet, lyttet, opgivet deres egne kæpheste, lyttet endnu mere og knoklet igen.
Den rolle synes jeg stadig medlemmerne skal have.
For mig er der tre punkter vi skal være opmærksomme på i denne vægtning af udvikling af politik.
A: Jeg mener det er vigtigt at der er en stærk kobling til viden og ekspertise på området. Det har vi i mange tilfælde været super gode til, og jeg mener det er rigtig vigtigt at holde fast i at der undervejs i processen skal inddrages fagfolk, hentes erfaringer fra andre lande osv.
B: Jeg har gennem årene observeret at der er politikområder, som ikke er naturligt interesse for hos vores medlemmer eller områder som ikke kan trække nok folk med ressourcer til at gennemføre politikudviklingen (det kan være både fordi området er komplekst, uoverskueligt eller fx især handler om mindre ressourcestærke borgeres problemstillinger). Jeg mener ikke, at vi så blot skal lade de områder ligge. Vi skal huske at vores politikere også er medlemmer, hvad enten de er folkevalgte eller kandidater. Fx Torsten har været instrumentel i udviklingen af en hjemløsepolitik, og det synes jeg er vigtigt. Derfor skal vi frisætte vores politikere til også at kunne igangsætte politikudvikling.
C: Verden udvikler sig indimellem hurtigere end vi kan nå at gennemføre en grundig medlemsbaseret politikudvikling. I de tilfælde mener jeg at det med udgangspunkt i al anden eksisterende politik er vigtigt, at vores politikere kan mene noget og deltage i det lovgivende arbejde. Det er svært at sige noget som helt dækker dette område, da det kan være alt fra mindre områder til helt store sager. Medlemsmandatet kunne sagtens bruges i en række af tilfælde af dette. Det er vigtigt at huske, at hvis en gruppe så politikudvikler på området efterfølgende at de får adgang til det som er blevet sagt og ment. Desuden er det vigtigt, at hvis medlemsdemokratiet beslutter noget andet, så vil de folkevalgte efterfølgende skulle føre den politik.
2: Jeg har stor respekt for den måde det køre på i dag. Jeg mener dog også at vi fortsat skal udvikle vores måder til at lade medlemmerne komme til orde og være med i beslutningen. Fx gennem medlemsmandat.
Erfaringsmæssigt kan jeg se, at de mange gode kræfter der er blevet lagt i at inddrage medlemmerne rundt om i landet i Politisk Forums arbejde ikke får så stor medlemsopbakning. Det er ofte de samme som dukker op til disse møder.
På den måde kan der opstå uoverensstemmelse mellem det demokratiske og det at dem med mest tid og højest røst får størst indflydelse. Vi har prøvet gode digitale værktøjer af. Med forskelligt resultat. Igen bliver billedet dog lidt det samme. Tid, det at have ordet i sin magt og det at have digitale kompetencer spiller ind. Vi har en lang tradition for et relationelt demokrati, og finder tryghed i det fysiske møde og den type processer. I andre dele af verden er det digitale blevet den tryghed. Den har vi endnu ikke opnået. For mig betyder det ikke at vi skal tilsidesætte det digitale. Ingenlunde. Det betyder vi skal være opmærksomme på den bias der kan opstå med de forskellige metoder. Og det betyder at vi stadig skal blive ved med at udvikle metoder, afprøve nye ting og gøre det til et felt hvor vi sammen opbygger kompetencer og tryghed - både digitalt og mellemmenneskeligt.
Derfor glædes jeg over at den digitale afstemning til vores ekstraordinære landsmøde den 13/1 havde så stor opbakning, og at den har fået meget stor ros for at være super nem og velfungerende. Og derfor mener jeg også at medlemsmandat kan være en god måde til, udover at tage hurtige politiske beslutninger, at træne os medlemmer i at forholde os digitalt til demokratiske processer og se det som en mulighed for langt mere direkte indflydelse.
3: Jeg ser side 7, som en ret klar beskrivelse af, hvordan vi beslutter politik i Alternativet. Jeg mener, mener tredelingen i det politiske pt. er en rigtig god måde at arbejde på. Jeg er klar over at det kan give nogle skæringspunkter, hvor fx medlemmer føler sig overhørt, hvis politikerne vælger noget andet. Dette skal vi være opmærksom på og vi bør overveje, hvordan vi kan skabe en tydelighed som dette mindskes. Over tid kan det også være et spørgsmål om, hvorvidt det er noget andet vil skal gøre.
For mig at se er det en øvelse for alle uanset, hvor i organisationen man er. Øvelse i nye måder at samarbejde på, øvelse i at ‘indordne’ sig, øvelse i at anerkende andres mandat osv. Jo mere øvede vi bliver, jo lettere bliver det. Og jo lettere vil det være når vi en dag finder andre måder at gøre det på.
Med tredeling mener jeg mellem det visionære og de overordnede ramme, som Politisk Forum står for. Forslagene i kataloget som alle medlemmer er med i og så det daglige poltiske råderum til de folkevalgte.
Endnu engang tak for spørgsmålene @huulbaek