Medlemsbrev fra folketingsgruppen og hovedbestyrelsen

Kære medlemmer

Politik er andet end politiske holdninger, og det at føle sig politisk repræsenteret. Det med politisk repræsentation ved vi at mange medlemmer føler for Theresa - og det gør folketingsgruppen sådan set også. Men det er også en arbejdsplads, hvor det er afgørende at kunne samarbejde, respektere fælles beslutninger og skabe et sundt miljø.
Vi, i folketingsgruppen er oftest politisk enige, og når vi ikke er, kan det sagtens rummes, så det er ikke en politisk konflikt eller uoverensstemmelse vi oplever.

Vi har siden Folketingsvalget haft højt konfliktniveau i folketingsgruppen. Det har resulteret i et dybt belastende og giftigt arbejdsmiljø.
Theresa har lige siden valget udvist modvillighed til at samarbejde, ikke anerkendt gruppen og ledelsen, været grov over for medarbejdere og gruppemedlemmer, skadet Alternativets samarbejde med andre partier og ministerier, skabt et dårligt arbejdsmiljø omkring sig og generelt saboteret arbejdet i, og udenfor gruppen.

Vi har løbende talt om dette, og afprøvet forskellige former for krisemøder og mægling, men Theresa har ikke udvist villighed til at ændre adfærd – heller ikke efter, hovedbestyrelsen gik ind i sagen. Her valgte hun endda at afbryde mæglingsprocessen.
Derfor ser vi os nødsaget til at tage samtlige af hendes poster fra hende og hendes mulighed for at være en del af folketingsgruppen.

Vi i hovedbestyrelsen har været med inde over med en længerevarende mæglingsproces, med en kompetent konsulent, og hvor alle blev hørt. I løbet af dette forløb blev vi bekræftet i de oplevelser som folketingsgruppen beskriver. Vi i HB deler også folketingsgruppens følelse af at blive repræsenteret i Theresas virke, derfor har vi kæmpet for at etablere et godt samarbejde, men det viste sig ikke at være muligt, derfor bakker hovedbestyrelsen op om folketingsgruppens beslutning.

Vi er meget kede af, det er nået hertil. Det er desværre en uløselig konflikt. Vi har Alternativets bedste for øje, og det er i det perspektiv, vi tager denne svære beslutning.

Med venlig hilsen
Franciska og Trine
på vegne af folketingsgruppen og hovedbestyrelsen

4 Synes om

Det er så,jeres beslutning som os der ikke ved hvad der har ført til må tage til efterretning! Men jeg er bange forår St det er et spadestik til partiets grav!:cry:

2 Synes om

Det er meget bekymrende for Alternativets fremtid, at man har fundet det nødvendigt, at fratage Theresa sine poster. Theresa,s kvalifikationer er/var værdifulde for Alternativet. Derfor tror jeg vi er mange som afventer nærmere information om i hvilket omfang Theresa,s kvalifikationer har vægtet i beslutningen !!

1 Synes om

Jeg er bange for at Alternativet mister mange medlemmer nu og vil få svært ved at opnå politisk repræsentation igen.

2 Synes om

Det er meget trist. Jeg er sikker på at mange medlemmer føler sig vel repræsenteret af Theresa og hendes synspunkter. Vi som menige medlemmer får aldrig at vide hvad der egentlig er sket, kun hvad hovedbestyrelsen melder ud… men sådan må det vel være. Jeg får i hvert fald en del at tænke over.

Der skal to til at slås, og slåskampe synes efterhånden at indgå i Alternativets DNA - det er ikke godt.

1 Synes om

Jeg har - forgæves - søgt efter Theresa her på Dialog. Det ville ellers være velgørende hvis Theresa benyttede sig af Dialogs muligheder for at henvende sig direkte til os medlemmer.
Det er ikke svært at bruge Dialog, og vi kan alle søge på alle medlemmers indlæg. Så vidt jeg kan se har Theresa på intet tidspunkt i sin tid i Alternativet benyttet sig af Dialog. Det er ikke og har ikke været muligt at gå i ‘dialog’ med Theresa herinde, desværre.
Tak til Trine og Fransiska for at lukke op for en flig af det substantielle i sagen.

10 Synes om

Tak til ledelsen for at have givet samlingen af de grønne stemmer en chance på trods af at vi godt kendte Theresas facon fra sidste gang hun var medlem. Det havde været kanon, hvis det var lykkedes men sådan skulle det altså ikke gå. Alligevel tak for at forsøge.

8 Synes om

Kære venner!
Som del af Nordsjælland, der jo oplevede hende ved folketingsvalget i 2017, hvor vi med åbne arme tog imod hendes ønske om at stille op, på trods af, at vi allerede havde Christian Poll siddende i Folketinget og flere meget kompetente kandidater, undrer forløbet ikke mig.

Jeg havde håbet, at Theresa havde lært noget om samarbejde, og at hun ville være bedre til at samarbejde, når hun var valgt, altså ikke var i konkurrence om en post. Men det lader til, at hun stadig kører et “jeg ved bedst” sololøb. Jeg må konstatere, at hun fagligt er yderst kompetent, og at det er ærgerligt, at Å mister hendes faglighed. Men hun mangler i den grad sociale kompetencer. Så kan man sige, at Å kunne give hende lov til at køre sololøb på klima området - og måske også på det demokratiske område, for jeg synes, hun har ret i, at det er for dårligt, at andre partiers udvalgsmedlemmer er enige med hende - men ikke må være det for partiet. (Ifølge TS’s udtalelser) )Alle er i følge Grundloven valgt i deres egen ret.
Strategisk set synes jeg, det er klogt af HB at lade hende selv bestemme, om hun trækker sig fra partiet eller ej. Med en eksklusion kunne hun meget let trække offerrollen. Hvilket hun allerede har gjort med udmeldingen om, at hun har være åh så tålmodig.

5 Synes om

Undskyld at jeg står som Å Rudersdal. Det var jeg ikke opmærksom på. Jeg skriver som mig, Christa If Jensen.

I har fundet en løsning på problemet, men uden at ekskludere hende. Det synes jeg er fint, selv om det er en lidt underlig konstruktion.

Tak for en meget sober og oplysende mail fra HB og FG. Det har ikke været en nem beslutning. Men håndteringen af denne sag viser at Alternativet er blevet voksent. Jeg tror beslutningen giver stor respekt i andre partier. Og jeg er slet ikke bekymret for Alternativets fremtid.

5 Synes om

Kære Trine og Franciska

Mange tak for denne besked. Og ja, psykiske arbejdsmiljøregler skal selvfølgelig også gælde på Christiansborg. Det gør mig ondt at læse om så langvarigt og smerteligt et forløb. Godt, at der nu er truffet en beslutning på en professionel baggrund. Flot arbejde, og tak for det! Jeg er på ingen måde bekymret for Alternativets sammenhængskraft.

Kærlig hilsen
Gunhild

4 Synes om

Jeg meldte mig ind i mandags … Det, der undrer mig i denne sag, er, at der ikke bliver snakket politik - hverken i den interne kommunikation eller i mediernes dækning.

Kunne det være, at gnidningerne bunder i politiske uenigheder? Politiske uenigheder er et partis brændstof, og hvis de ignoreres, f.eks. ved at blive kaldt noget andet, så dør partiet. Tænker jeg.

1 Synes om

Hej LarsArnfred, velkommen her. Hvad er baggrunden for din indmeldelse for en uge siden?
Hej fra Gunhild

Kære Palle.
Med 0 (“nul”) svar/kommentarer til 22 af den seneste måneds i alt 36 indlæg på hele Dialog, så er det jo desværre et fåtal af Alternativets medlemmer der anvender Dialog i det hele taget.

Så der adskiller Theresa sig hverken fra andre menige medlemmer, ordførere, storkredse eller lokalforeninger. Desværre.

1 Synes om

Ja, det har altid været en udfordring at få personer med mandater til at deltage herinde.

2 Synes om

Ja, det er rigtigt og jeg deler ærgelsen…

Helt enig. Vi er et parti uden ret meget intern debat. Ledelsen styrer partiet hen over hovedet på medlemmerne.

Du er velkommen her under alle omstændigheder

Efter at have set TS i flere TV debatter om bruddet har jeg forståelse for at det er endt som det er. Det ændrer selvfølgeligt ikke ved at hun er meget stærk på klima-området
Kh Anders Kyst, KOS

2 Synes om