Mangfoldighed i Hovedbestyrelsen = aflønning

Mangfoldighed i hovedbestyrelsen

Er det er ide at sikre en eller anden form for betaling for medlemmerne i hovedbestyrelsen? (jeg går ud fra de er ulønnede i dag)
Dette vil sikre at lavindkomstgrupper og småbørnsforældre vil kunne få råd og tid til at stille op til hovedbestyrelsesvalg.
Hvis der er en form for kompensations for tabt arbejdsfortjeneste, så vil det ikke være økonomien der afgør om man stiller op eller ej. Hvis man kunne holde møder i hverdagene kunne det åbne op for enlige forældre f.eks.
Jeg tænker at man kunne betale de samme satser som domsmænd (1100kr pr møde + statens lave takst til transport)

Det synes jeg faktisk er værd at overveje.

Det har været bragt op om HBs forperson skal have en større aflønning, fordi det er en meget tidskrævende post at sidde på.

Personligt synes jeg at man skal kunne få dækket sine transportudgifter for at deltage i HB møder, hvis der er længere end “banalt langt”… (og jeg ved ikke hvordan praksis er i dag).

Men jeg synes faktisk ikke, at det er vedtægtsstof. Hverken aflønningsspørgsmålet eller transportvederlaget. Hvis der er behov for at lodde stemningen om det, kunne man lave et beslutningspunkt til Landsmødet om det.

Helt enig. Det er ikke vedtægtsstof.

1 Synes om

En ret interessant tanke - som bestemt har været overvejet før. Som jeg ser det, er Alternativets økonomi blot rigelig stram i forvejen og jeg spekulerer på, om 1100 kroner pr. møde (transport betales i forvejen), vil være nok til at kunne få lavindkomstergrupper/småbørnsforældre med. Vi holder cirka et HB-møde om måneden - dertil kommer der POFO og storkredsbestyrelsesmøder, jeg ved ikke, om de tæller med? - så det vil kun være cirka 1100 pr. måned. Jeg tænker, at hvis man skal frikøbes rent arbejdskraftsmæssigt, så skal der måske være en større honorering? (Her har jeg behov for, at nogle personer med større viden på området lige spiller ind :-))

//Mathilde

1100,- pr møde??? Så ville jeg da overveje at gøre det for pengenes skyld, og det, synes jeg, er en skidt motivation. Og før vi ansætter flere politikere og kommunikationsmennesker, synes jeg, vi skal ansætte et rengøringsmenneske i Åbenrå 33 til den samme løn. Jeg synes, vi skal tænke på ikke blot at reproducere de eksisterende normer for hvem og hvilket arbejde, der er noget værd.

4 Synes om