Mærkesag 9 - lovliggørelse af aktiv dødshjælp på hospices

“Borgere skal kunne afgå ved døden, på egne vilkår.”
Måske behøver vi ikke forholde os til hvad vi mener er bedst for andre men bare give det enkelte menneske ret til at selv at vælge - livet til eller fra.

Jeg var med på årsmødet. Desværre blev muligheden for at fjerne Alternativet forslag om aktiv dødshjælp udskudt. Jeg ønsker det fjernet men vil gerne støtte op om Forslag til mærkesag: En værdig død, hospice-udvidelser og bedre palliation.
Som praktiserende læge kan jeg bekræfte at det ofte er de pårørende som forståeligt ønsker en ende på et udsigtsløs sygeforløb. Derfor vil aktiv dødshjælp uvægerligt føre til at man siger ja til tilbuddet, fordi man nødigt vil være til besvær. Vi har rigtig gode muligheder for en god smertebehandling idet lægen kan skrue op for denne også selv om det kan medføre en hurtigere død idet fokus i lovgivningen i denne situation er smerterne og ikke at slå ihjel, en handling der strider mod alt i tilgangen og opfattelsen af at være læge.

4 Synes om

Jeg kan aldrig nogensinde acceptere aktiv dødshjælp. At aktivt tage et menneskes liv, fordi det ikke er funktionsdygtigt er medlidenhedsdrab i mine øjne og kan så let blive en bekvem glidebane.

1 Synes om

Men aktiv dødshjælp kan ikke accepteres, da der findes masse af muligheder for smertelindring.

Netop Juma. Her er jeg fuldstændig enig.

Jeg mener, at aktiv dødshjælp er det mest humane i mange tilfælde. Hvis man fysisk er i stand til det, samt har remedierne til det, kan de fleste mennesker tage deres eget liv, men der er mennesker, som ikke er fysisk i stand til det eller har remedierne til det, som virkelig ønsker at komme herfra, fordi de er så syge, måske med mange smerter, og de ikke har et liv, som de selv syntes er værdigt at leve længere. Hvorfor skal disse mennesker ikke have lov til at sige “nu er er det nok, jeg vil herfra med værdighed?” Det mener jeg, de skal have lov til, og med vores nuværende lovgivning, er det ikke muligt. Derfor er vi nødt til at lovgive - det betyder jo ikke, at alle syge bare skal tages af dage - men muligheden for at vælge skal være der, og kan kun ske gennem lovgivning. Det kunne måske være praksis, at lægerne talte med patienterne før de når så langt, så patienterne har givet udtryk for, hvor de står, så det ikke er pga. ikke at ville være en belastning for pårørende eller de pårørendes pres, selvom man nok aldrig helt vil kunne undgå det lidt, men vigtigt patienterne er oplyst og har mulighed for at gennemtænke, samt tage deres egen beslutning. Det er det mest værdige for dem, der bare gerne vil stoppe livet, fordi det ikke længere er et værdigt liv.

Det er så ikke alle, der kan smertelindres af forskellige årsager.

Hvorfor arbejder Alternativet ikke for “aktiv livshjælp” frem for “aktiv dødshjælp”?