Lovpligtigt brug af sikkerheds vest for cykellister og knaleter

Jeg forstår ikke hvorfor at man ikke allerede har gjort det lovpligtigt at bruge sikkerheds vest til cykellister.
Alle os der køre i kassevogn og lastbil ved hvor svært det er at se cykelister i regnvåde side spejle på en efterårsdag i mørket. Desværre køre mange også uden lys i sort tøj, så det er meget nervepirrende at skulle lave højre sving når man ikke er helt sikkert på om der skulle gemme sig en cyklist i mørket, og det kan sikkerhedsveste afhjælpe, for dem der køre med den kan altid ses i trafikken.
Mvh Peder Flarup

Jeg savner information i forslaget om, hvornår det skal gælde - jeg går ud fra at det ikke er hele døgnet, men kun (ca) i lygtetændingstiden. Derudover:

  • Dem der kører uden lys på, hjælper man næppe ved endnu et påbud - som de så kan ignorere.
  • Refleksveste giver rigtig meget ekstra synlighed på landevejene, I byer med gadebelysning - knap så meget.
  • Jeg er bekymret for om (endnu) en barriere ift at sætte sig op på cyklen gør at færre cykler
  • Jeg er bekymret for om et yderligere fokus på at "cykling er farligt - gør t færre cykler
  • og så savner jeg belæg for at der er et problem der kan afhjælpes - se rapport om højresvingsulykker her

Citat:
"Der er i løbet af en 8 måneders periode i 2005 indsamlet data fra 25 ulykker,
som er rapporteret fra politikredse over hele landet. Ulykkestypen er ulykker
mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister, hvor der sker per-
sonskade.
[…]
Hovedparten af ulykkerne skete i tidsrummet mellem kl. 9.00 og 15.00, idet
17 af ulykkerne skete i dette tidsrum. Dette svarer stort set til det generelle
billede af denne type ulykker over de seneste 10 år.

Alle ulykkerne skete i dagslys. Bortset fra, at der over de seneste 10 år er sket
enkelte ulykker i mørke, svarer det også til det generelle billede."

Hej Nis.

Det skal gælde hele året i lygte tændings tiden, det er nemt at huske når man går ud af døren. Tallene viser at det også ville kunne hjælpe i dag timerne i vinter perioden.

Jeg synes at det er ok at vi stiller krav til hinanden i trafikken så alle kommer hele hjem til deres famille.
Det her handler om tryghed, både for cykellister men også for biler og lastbiler chauffører. Forestil dig hvor store mèn det giver en chauffør at dræbe en i trafikken, jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv.

Jeg er også selv cyklist , og jeg føler mig betydeligt mere tryg når jeg har min refleksvest på når jeg cykler, for så er jeg nærmest umulig at overse i trafikken, og den er ikke svær at tage på når man går ud af døren.
.
Selv inde i byen er det svært at se cyklister i sort tøj uden lys også selv om der er gadelys. Refleks vesten er også langt mere synlig en de små cykel lygter mange har på.

Bare man kan rede ET menneske liv om året synes jeg at det er det hele hver med sådan et krav.
Der burde også være en opfrisker på det cykel kursus man får af politiet i folkeskolen, det brude gentages senere i livet, så man husker hvor sårbar en trafikant man er på cykel.

Og nej det skal ikke være en skræmme kampagne, men en trygheds kampagne !
Mvh Peder Flarup

Hej Peder.

Jeg er enig i Nis’ kommentarer:
Det er på samme måde som med cykelhjelme: Det er godt for den enkelte at bruge, men hvis det gøres til krav viser undersøgelser/erfaringer at færre cykler. Og sundhedstabet ved dette er større en gevinsten ved færre hovedskader.
Derfor anbefaler Cyklistforbundet cykelhjelm, men anbefaler også ikke at indføre lovkrav.

Peder, jeg er også selv tidligere lastbilchauffør, så forstår hvad du mener. Men hvis cyklister har lys på (som der er et fornuftigt lovkrav om, og de kan fastmonteres på cyklen, så man ikke skal huske dem), så skulle det være nok.
Og så lyder det til at du mest ønsker kravet for at chaufførernes kan have god samvittighed, mere end af hensyn til cyklisternes. Men måske misforstår jeg dig.

Mvh, Søren