Landsmøder fremadrettet?

Intro: Det er Hovedbestyrelsen der afholder Landsmøde. Med andre ord er det ikke Christiansborg eller nogle andre. Det er vigtigt at huske i denne sammenhæng.

På Landsmødet var der flere der nævnte at et kongrescenter måske ikke var den optimale scene for et parti som Alternativet.

En af de store fordele ved et kongrescenter er at alt bliver håndteret. Som arrangør skal man blot bede om noget og så bliver det ordnet. Jeg kan ikke tale for Sekretariatet eller HB, men for mig som frivillig var det en stor hjælp og mine udfordringer blev løst hurtigt.

Ulempen er at det er meget lidt Alternativet at en øl koster 65 kr. og at overnatning ikke er billig i nærområdet.

En anden lokation er heller ikke nødvendigvis billig. Landsmøderne på DOK5000 sneg sig nemt over en million kroner. Vi var også flere medlemmer, men når vi selv står for alt, skal vi også ud i byen og leje udstyr samt selv sørger for catering og så videre. Og så havde vi en person ansat, der alene tog sig af Landsmødet i perioden op til det. Den resource har vi ikke i dag.

Der er mange aspekter i at afholde et Landsmøde. Billige lokaler afføder ofte nogle andre udgifter, end dem man har når man køber en “pakkeløsning” hvor der er fuld service.

Jeg savner dog DOK5000 dagene. Der var nogle andre muligheder. Der var plads til et område for folk der ikke gad deltage i det ordinære landsmøde, Slyngenstuen, eller måske bare havde brug for at trække sig i en halv time. Og der var billige øl til festen om lørdagen.

Jeg tror ikke at vi kommer til at spare penge på selv at skabe hele landsmødet. Og det vil kræve en ekstraordinær indsats fra frivillige, hvis det skal kunne lade sig gøre.

Jeg ser fordele og ulemper ved forskellige lokationer. Men jeg tænker også at vi skal have debatten, derfor forsøger jeg at starte den her.

Hvilke steder kunne være oplagte muligheder og hvad tilbyder de steder I foreslår? Er der lydsystem, er der internet, catering, overnatningsmuligheder, må vi selv afholde bar på stedet, og så videre.

Lokationen kan selvfølgeligt være alle steder i Danmark. Jeg tænker umiddelbart af strækningen mellem Nyborg til og med Trekantsområdet er det mest optimale, da det er midt i landet. Men er der den perfekte lokation et andet sted, kan det måske opveje den ekstra transporttid. Så vidt jeg husker er Odense valgt, da det er nogenlunde midt i landet og dermed lige besværligt for dem der bor længst væk (omend noget mere for dem fra Bornholm).

5 Synes om

Fin start på en forhåbentlig god og saglig debat!

3 Synes om

Tak for at give bolden op til debat, Martin.
Lad mig indlede med at sige, at jeg var med fra begyndelsen lørdag (faktisk allerede fredag eftermiddag, da vi havde valgt at holde fagrådsmøde dagen inden, når vi skulle være fysisk sammen alligevel) til søndag sidst på eftermiddagen, og det var generelt en meget positiv oplevelse.

Jeg tænker, at opgaven må begynde med, hvad landsmødet egentlig skal og om det nødvendigvis må det samme hvert år? Gælder det om at få så mange alternativister af huse som muligt eller er der bestemte grupper fx bestyrelsesmedlemmer, kandidater m.fl. som gerne skal være repræsenteret så fuldtalligt som muligt?
Er det “bare” partiets højeste myndighed som mødes til vedtægtsændringer, beretninger og andet formalia eller er det en kreativ fest, hvor erfarne og nye i fællesskab udvikler partiet? Skal der være workshops/seminarer og skal alle med til det hele eller skal nogle dele af landsmødet give mulighed for at køre i forskellige spor?
Jeg er nyvalgt medlem til HB og i tænkeboks med, hvordan vi kan udvikle landsmødet til et årligt kraftcenter, der løfter Alternativet på alle måder og håber, at debatten her kan give nogle nogle gode indspark til et fantastisk landsmøde i 24 :slightly_smiling_face:
Mvh Ole, personalisten fra Fyn

2 Synes om

Ja tak, Martin, for debatoplæg på baggrund af indsigelser/opråb på netop afholdte årsmøde!

Jeg kunne godt tænke mig et landsmøde i rammerne af et mix mellem sheltere, telte, campingvogne og hotel for at række frem til mange forskellige behov for samvær. Der skal selvfølgelig være et fælles centrum, som man kunne træde ind i. jeg ved jo ikke om, der findes et sådan sted, men ellers kunne vi måske opfinde sådant et sted…
Kærlig hilsen
Gunhild

Tak for at løfte debatten, Martin :green_heart:

Det sted hvor vi var havde hele pakken og det forstår jeg godt man vælger.

Men kunne man give nogle tips til stedet om fx at lade de brugte kaffekrus stå på bordene i stedet for at skifte dem ud i hver pause? At få en rigtig vegansk kok til at lave mad? Etc. — Den inspiration der ligger i at få ordentlig grøn mad er meget vigtig.

Eller finde et konferencested hvor der allerede er mere fokus på bæredygtighed. Det må være muligt.

Tak for at starte en debat her, Martin. Til orientering har jeg inviteret nogle stykker til at indgå i arbejdet fremadrettet med at planlægge landsmøde - der er mange brikker, der skal falde på plads, når man står med et sådan arrangement, fx er der spørgsmålet om tilgængelighed for handicappede, hvor forholdene endda ikke var gode nok i år. Og der er åbenlyst spørgsmålet om maden. Jeg tænker, der er mange ting vi vil gøre anderledes næste gang, og der er allerede kommet en række idéer på bordet. Og I er selvfølgelig meget velkomne til at skrive her, hvis der er noget, I har lyst til at foreslå. Jeg kan blot ikke love noget…
Bedste hilsner
Trine Aslaug Hansen

1 Synes om

https://www.google.com/search?q=bolbro+boblen&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&prmd=mibvn&sxsrf=APwXEdctCzOuFohP0pQKYJ63IxvAG6X1dg:1685596691317&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwix2JSAqaH_AhXlgP0HHZiiDPQQ_AUoAnoECAMQAg&biw=412&bih=736&dpr=2.63

Lej en hal. Man må sove der, der er bad og ofte også køkkenfasciliteter.

1 Synes om

Jeg er tilhænger af ideen, men hvordan løfter vi den opgave det er selv at stå for det hele? Eller lejer vi folk ind til at stå for scene, borde, lydsystem, mad & forplejning og så videre.

2 Synes om

Lys og lyd kunne jeg måske finde til en vældig god kvalitet…

Kan firmaerne give en god pris og stå som sponsorer af demokratiudvikling ?

to relevante spørgsmål… Jeg skal vide noget mere konkret om tid og sted, for at kunne undersøge spørgsmålene konkret. Er du med i planlægningsgruppen, Steen?

Tak Trine for at nævne de handikappede, ud over at tænke på dem er vi jo også af forskellig alder. Jeg er blevet for gammel til sovesal , så gerne et sted med nærliggende muligheder for lidt nuancerede faciliteter :grimacing:
Kh Anders, KOS

Enig i, at setup’et med og omkring OCC er “nemt og bekvemt” for os alle. Men også at det ligger et stykke fra Alternativets ånd. Jeg stemmer derfor også gerne for et mere “alternativt” setup.

Måske har vi et medlem af Alternativet på Fyn, som har et landbrug - enten med en (græs)mark hvor der kan opstilles et stort (cirkus)telt eller med en stor maskinhal, som kan ryddes og fungere som “location”? Eller at vi kan booke os ind på et gymnasium/en højskole? Eller leje os ind i en tom fabrikshal i en uges tid , som alligevel står tom? Eller en campingplads vi booker os ind på? Det koster jo ikke noget at spørge om en pris …- og med et afslag (eller en urimelig høj pris) har vi en ny situation, som der kan arbejdes videre med :wink:

Hvis vi “skal gøre mere selv”, så kræver det dog tid og frivillige kræfter - både til planlægning, koordinering, opstilling/klargøring og nedtagning/-pakning. Det vil kræve (mindst) én dag i hver ende (+ den tid, som planlægningen kræver). Jeg bidrager gerne med brainstorm til en start. @aslaug70, ræk ud, hvis det har interesse!

Forplejning kan bookes “ude fra” - og ellers skal vi finde en (god) kok og nogen skal på “hygiejne-pølsekursus”. Der skal lejes/lånes køkkenudstyr (køleskab, ovn mv.), service mv. En god “køb-og-levér-overskuddet-tilbage-eller-hent-mere-efter-aftale”-aftale kan ofte laves med lokale købmænd.

Drikkevarer/barer er relativt nemt at håndtere. En alkoholbevilling, lej to-tre barer og fire-seks fadølshaner, køleskab, kaffemaskiner/termokander, medbring selv kaffe-/termokop, lad ÅU stå i baren, og lad overskuddet gå til ÅU. De penge, som evt. spares i baren kan evt. bruges på andre praktiske udgifter (lokaleleje, lyd/lys, borde/stole etc.).

Toiletvogne (inkl. handikap) kræver bare tilslutning af strøm og vand - og evt. kloak, eller ekstra tømning.

Transport kan være op til deltagerne selv at “fixe” (egen bil/samkørsel). Og ellers kunne der måske hyres en “shuttlebus” fra nærmeste station og retur igen på passende tidspunkter. Enten en turistvognmand eller en lejebus (som vil kræve et medlem med stort kørekort til minibus, som vil holde sig ædru hele weekenden).

Overnatning må igen også være op til deltagerne selv. Afhængig af “location” vil muligheder/begrænsninger være forskellige.

Når alt kommer til alt: Hvorvidt et setup mere i Alternativets ånd kan blive virkelighed vil forudsætte at der udarbejdes et detaljeret budget for hver type af setup (hal, højskole, maskinhal mv.). For der er næppe nogen, som vil betale (urimelig) merpris alene for at få et setup, som er i “Alternativets ånd” …

Overvej evt. en lille medlems-rundespørge om forventninger, ønsker, håb, prisniveau, frivillighed/at give en hånd med i løbet af dagen mv. …

1 Synes om