Intro: Det er Hovedbestyrelsen der afholder Landsmøde. Med andre ord er det ikke Christiansborg eller nogle andre. Det er vigtigt at huske i denne sammenhæng.
På Landsmødet var der flere der nævnte at et kongrescenter måske ikke var den optimale scene for et parti som Alternativet.
En af de store fordele ved et kongrescenter er at alt bliver håndteret. Som arrangør skal man blot bede om noget og så bliver det ordnet. Jeg kan ikke tale for Sekretariatet eller HB, men for mig som frivillig var det en stor hjælp og mine udfordringer blev løst hurtigt.
Ulempen er at det er meget lidt Alternativet at en øl koster 65 kr. og at overnatning ikke er billig i nærområdet.
En anden lokation er heller ikke nødvendigvis billig. Landsmøderne på DOK5000 sneg sig nemt over en million kroner. Vi var også flere medlemmer, men når vi selv står for alt, skal vi også ud i byen og leje udstyr samt selv sørger for catering og så videre. Og så havde vi en person ansat, der alene tog sig af Landsmødet i perioden op til det. Den resource har vi ikke i dag.
Der er mange aspekter i at afholde et Landsmøde. Billige lokaler afføder ofte nogle andre udgifter, end dem man har når man køber en “pakkeløsning” hvor der er fuld service.
Jeg savner dog DOK5000 dagene. Der var nogle andre muligheder. Der var plads til et område for folk der ikke gad deltage i det ordinære landsmøde, Slyngenstuen, eller måske bare havde brug for at trække sig i en halv time. Og der var billige øl til festen om lørdagen.
Jeg tror ikke at vi kommer til at spare penge på selv at skabe hele landsmødet. Og det vil kræve en ekstraordinær indsats fra frivillige, hvis det skal kunne lade sig gøre.
Jeg ser fordele og ulemper ved forskellige lokationer. Men jeg tænker også at vi skal have debatten, derfor forsøger jeg at starte den her.
Hvilke steder kunne være oplagte muligheder og hvad tilbyder de steder I foreslår? Er der lydsystem, er der internet, catering, overnatningsmuligheder, må vi selv afholde bar på stedet, og så videre.
Lokationen kan selvfølgeligt være alle steder i Danmark. Jeg tænker umiddelbart af strækningen mellem Nyborg til og med Trekantsområdet er det mest optimale, da det er midt i landet. Men er der den perfekte lokation et andet sted, kan det måske opveje den ekstra transporttid. Så vidt jeg husker er Odense valgt, da det er nogenlunde midt i landet og dermed lige besværligt for dem der bor længst væk (omend noget mere for dem fra Bornholm).