Lad os male Danmark grønt den 18. november

Valgkamp 03-11-25 2

Kære alternativister

Så gik startskuddet til kommunal- og regionsvalget, og jeg er helt ærligt blæst bagover af den kampgejst, der strømmer gennem bevægelsen! Rundt om i landet tager I – medlemmer, kandidater og frivillige – ansvar for at skabe den fremtid, I ønsker for jeres lokalområde. Og sammen viser vi endnu engang, hvad vi kan i Alternativet, når vi løfter i flok.

Det gør vi bl.a. med vores fælles kampagne “Alternativet Opruster”, hvor vi mobiliserer gennem håb – ikke frygt. Hvor vi taler Alternativets bæredygtige visioner op, aktiverer den lokale handlekraft og bestræber os på at gøre bæredygtig politik nærværende for vores medborgere.

Jeg glæder mig også til at møde mange af jer, når jeg i de kommende uger besøger kandidater og lokalafdelinger rundt i landet – læs mere her. Men jeg har allerede nu lyst til at sende en masse god energi og kærlighed efter alle jer, der læser med:

Tak fordi I insisterer på at vi kan skabe et bedre og mere bæredygtigt samfund, end det vi lever i – også lokalt.
Tak fordi I engagerer jer og bliver ved med at skabe og være forandringen.
Tak fordi I knokler for at sikre Alternativets stemme i næste byråd og regionsråd.

Lad os holde fast i håbet, humoren og handlekraften!! – Lad os male Danmark ægte grønt, når vi går til stemmeboksen den 18. november!

Kh Franciska

PS: Der sker selvfølgelig også andre ting end KV/RV, som holder mig og folketingsgruppen beskæftiget. Så her til sidst får I lige et par billeder og tre nedslag fra de forudgående uger, der viser, hvad vi ellers bruger kræfterne på:

1) Kontanthjælpsreform skaber mere fattigdom og hjemløshed

I løbet af oktober har jeg brugt en del tid på at grave i, hvad regeringen vil gøre for at reducere børnefattigdom, og hvordan man vil hjælpe de mennesker, som af kontanthjælpsreformen presses ud i fattigdom og hjemløshed. Første gang i Åbningstalen og debatten 9. oktober og igen, da der for nylig var Spørgetid med statsministeren. Desværre afviste regeringen, at der overhovedet var et problem, og Mette Frederiksen afviste af samme grund vores løsningsforslag.

Se mere her: Video fra spørgetimen

2) Der mangler klimapolitisk lederskab i Danmark

En omfattende undersøgelse viser, at den grønne omstilling er gået i stå i Danmark, og derfor havde Torsten Gejl og jeg forleden klimaministeren i samråd. Selvom kritikken er konkret og kommer fra mange kanter, fx fra Klimarådets formand, gjorde samrådet os desværre ikke klogere på, hvad regeringen vil gøre for at genstarte den grønne omstilling. I store træk afviste ministeren at gå ind i substansen og svare på vores kritik og bekymring – hvilket blot understreger, at der stadig mangler klimapolitisk lederskab i Danmark.

Læs mit debatindlæg: Der mangler klimapolitisk lederskab i Danmark – Jyllands-Posten

3) Danskernes drikkevand er truet

På vores sommergruppemøde havde vi fokus på den stigende forurening af danskernes drikkevand. Det fik i første omgang ikke meget medieopmærksomhed, men nu er flere medier dog på sagen, som vi selvfølgelig fortsat følger tæt her fra Christiansborg. Du kan orientere dig i sagen her, her og her, eller du kan læse nedenstående artikel, hvor jeg kritiserer regeringen for at nøle og gamble med drikkevandet, selvom forskerne har advaret i årtier.

Læs artiklen her: Mette Frederiksen sagde, hun ville frede grundvandet. Tre år senere er det stadig ikke sket | Information

Og her et par billeder fra valgkampen

Valgkamp 03-11-25 1

Valgkamp 03-11-25 3

Valgkamp 03-11-25 4

Valgkamp 03-11-25 5

Valgkamp 03-11-25 6

Valgkamp 03-11-25 7

Valgkamp 03-11-25 8

1 Synes om