Vi er dem, der er den: Lad os igen skrive historie sammen
Den bæredygtige omstilling er ikke alene et mål, det er vores opgave og eksistensberettigelse i Alternativet. Lad os sammen skrive historie og styrke vores politiske bevægelse.
Rasmus Nordqvist, gift med Nicolai, uddannet designer, bor på Nørrebro, elsker at rejse i tog og medstifter af Alternativet.
70 % er ikke et mål, det er en opgave
Mindst 70 procent! Så meget skal vi reducere vores udslip af drivhusgasser inden 2030. Det er et svært tal at tage ind, det er teknisk og abstrakt. Jeg savner et billede på, en ambition og en plan for, hvordan Danmark skal se ud i 2030. Faktisk tror jeg, at de fleste savner en sådan plan. For hvordan lever, bor og arbejder vi ved udgangen af det årti, vi netop er gået ind i? Hvordan genskaber vi en fri og vild natur? Hvordan sikrer vi, at den grønne omstilling ikke vender den tunge ende nedad, men i stedet bliver en mulighed for at skabe rige liv med mere frihed, livskvalitet og social retfærdighed? Kort sagt: Hvordan ser fremtidens grønne velfærdsstat egentlig ud? Ikke i abstraktioner, men helt konkret. De svar skylder vi os selv at komme med. Det er derfor, vi er her, og det er netop det, vi kan. Vi skal være dem, der stiller de rigtige spørgsmål, gør håb til handling og som har modet til at gå forrest i kampen for et bæredygtigt samfund. Det er det Alternativ, jeg ønsker at være politisk leder for. Men det kræver, at vi går sammen om at skabe en masterplan for, hvordan vi inden 2030 får skabt et samfund, hvor vi lever i balance med natur, miljø, os selv og hinanden.
Projekt 2030: En masterplan for et grønt, retfærdigt og empatisk Danmark
Jeg er stolt af Alternativet. Af os. Af det vi har opnået og skabt. Af det vi har lært og alt det, vi har lagt bag os. Jeg er stolt af, at mange nu taler anerkendende og begejstret om meget af det, vi for kun få år siden stod alene med. Det betyder også, at ambitionsniveauet nu skal hæves markant. Alternativet skal være den stemme, der sætter ord på både den realisme, længsel og på den parathed, der har bredt sig i samfundet. Mit kandidatur til posten som politisk leder for Alternativet er en invitation til jer alle hver især om at være med til at skabe og realisere det, jeg kalder Projekt 2030. Den overordnede idé er, at vi som bevægelse skal være dem, der viser, hvordan vi gør den grønne omstilling til muligheden for at skabe det Danmark, vi drømmer om. Det er ikke et projekt, som jeg på forhånd skal definere i sin substans, for det skal vi gøre sammen. Vi har allerede politikker på de fleste områder, så opgaven er derfor at gøre Alternativet til et stærkt dynamisk samfundsprojekt. Et projekt, hvor der er en klar sammenhæng mellem det lokale initiativ, byrådet, regionsrådet, dagligdagen på Christiansborg og vores europæiske og globale engagement. Et projekt, der tager udgangspunkt i vores manifest, vores værdier og vores tradition for samskabelse. Et projekt, hvor vi lærer af de fejl, vi har begået, hvor vi husker, hvordan vi har skabt de succeser, vi allerede har fejret, og hvor vi bliver ved med at tænke nyt. Projekt 2030 er et projekt, som udspringer af, at vi helt grundlæggende ønsker at forandre og forbedre det samfund, vi har i dag.
Som politisk ordfører og forhandler af blandt andet Klimaloven og Finansloven ved jeg, hvor stor betydning Alternativet har haft for det positive politiske skred, vi har oplevet i de seneste år. Derfor ved jeg, at vi skal turde tage ansvaret på os og sætte os for at udvikle en grøn, bæredygtig og social retfærdig masterplan, som i sin essens er en realiserbar kontrakt mellem os selv og natur, miljø og de kommende generationer. Det er dét, vi skal vise med Projekt 2030. Det er et fælles projekt, som tager afsæt i Politisk Forums politiske sigtepunkter og som skal kunne indfri endnu mere af vores potentiale.
Som politisk leder vil jeg sætte mig i spidsen for, at vi sammen skal
- Skabe og formulere en klar sammenhængende vision for Projekt 2030
- Aktivere alle dele af Alternativet, og sikre at alle, der ønsker det, får en rolle i Projekt 2030
- Styrke vores politiske bevægelse som samfundsaktør og forandringsagent, skabe samling på tværs og sikre sammenhæng mellem drømme, handling og resultater
- Forsætte vores konstruktive parlamentariske arbejde på Christiansborg, i byråd og regionsråd og dermed skridt for skridt gøre Projekt 2030 til virkelighed
- Bruge Projekt 2030 til at revitalisere medbestemmelsen og vores demokratiske politikudviklingsprocesser
En skaberorganisation: Reform af vores bevægelse og parti
Projekt 2030 kalder på, at vi skaber en organisation, hvor der er mere plads til handling, skaberkraft og frihed. Vi er alle sammen politikere, men hver er det på sin måde. Det kræver en organisation, der i højere grad er gearet til, at vi arbejder på tværs med store formater og tænker aktivisme, fællesskab og parlamentarisme sammen. Hvis jeg bliver valgt, vil jeg bruge den første tid af mit lederskab på at omstille vores bevægelse til at være en projektbaseret politisk skaberorganisation med parlamentarismen i byråd, regionsråd og Folketinget, som blot én af sine mange kanaler.
Som bevægelse og parti er vi modnet og er nu klar til - sammen - at ændre de ting og strukturer, der ikke virker og styrke det, der fungerer. Vi skal have mod og vilje til at træffe beslutninger og skabe en organisation, som kan bære et stort, inddragende og dynamisk initiativ som Projekt 2030. Som politisk leder vil jeg påtage mig at facilitere et 360 graders eftersyn af vores struktur, vores medlemsdemokrati, vores inddragelse samt vores ledelsesrum. Helt konkret vil jeg sammen med relevante personer indkalde til visionslaboratorier, hvor vi sammen skal finde svar på spørgsmålet: Hvilken organisation, hvilke strukturerer og ledelsesrum kan bedst muligt understøtte vores arbejde? Målet skal være at nedbryde siloerne mellem Alternativet som bevægelse og Alternativet som parti, og at vi ikke længere taler om Christiansborg og et bagland, som var det to forskellige verdener. Vi er Alternativet. Vi skal skabe rammerne for, at alle medlemmer kan udfolde deres potentiale og drømme. Vi skal afbureaukratisere og fokusere vores arbejde. For kun sådan tror jeg på, at vi kan skabe en organisation, hvor alle kan spille en meningsfuld rolle og udvikle og realisere Projekt 2030.
Konkret vil jeg fremhæve et par ideer, som jeg glæder mig til drøfte med jer:
-
Delt ledelse: Jeg vil arbejde for, at Alternativets politiske stemme styrkes yderligere og bliver mere mangfoldig fx ved, at flere forskellige niveauer udfylder den rolle, Uffe Elbæk hidtil har udfyldt. Det kan være med oprettelse af en politisk næstforperson.
-
En reform og samtænkning af vores ledelsesrum: Vores ledelsesrum opleves i dag fragmenterede og uklare. Jeg tror på, at vi kan opnå meget mere, hvis vi gør vores ledelsesrum til rum for skabelse i stedet for kontrol, og hvis vi samarbejder på tværs og deler magten.
-
Tematisk og projektbaseret organisering: I dag er det i for høj grad geografi, der afgør hvilke diskussioner, vi har og hvem vi debatterer med. Jeg ønsker, vi organiserer os efter temaer, interesser og konkrete projekter og ikke lader os begrænse af hvilken kommune, vi bor i.
Jeg kan ikke gøre det uden jer!
Når jeg stiller op til politisk leder for Alternativet skyldes det ikke personlige ambitioner, men tårnhøje ambitioner på vores fælles projekts vegne. Derfor er mit kandidatur mest af alt en åben invitation til jer alle om at være med til at udvikle og realisere ambitioner, visioner og en mindblowing grøn plan for hele Alternativet.
Der går en lige linje fra min barndoms fredsdemonstrationer, pengeindsamlingerne til fordel for Greenpeace på min skole og mine aktiviteter i Unge mod Apartheid til, når jeg i dag møder op til Klimapåmindelsen uden for Christiansborg torsdag efter torsdag, eller når jeg demonstrerer mod olieefterforskning sammen med aktivister og alternativister på Lolland. Det handler om klima og natur, og det handler om tage et ansvar, om at være aktiv, om at kæmpe for det, man tror på, både når solen skinner, og når det regner.
Mange af mine kolleger på Christiansborg er akademisk uddannede. Selv har jeg aldrig rigtig lært at sætte nutids-r. Til gengæld ved jeg og I, at jeg vil gå til opgaven som politisk leder som et engageret, sårbart, erfarent og fejlbarligt og helt menneske.