Lad os få IT ind på skoleskemaet

Da jeg var en ung slyngel i den danske folkeskole, brugte mig og klassekammerat vores frikvarter på at sidde og programmere et lille program. Dette program havde den hensigt, at den 1800 sekunder inde i undervisningen, skulle begynde at afspille skrigende digitale toner, og dermed sabotere vores matematiktime.

Dengang var det blot hylende morsomt, men faktisk var det mere end det. Det gav os anledning til at tænke både struktureret og kreativt. Vi tog en ide, og med digitale legoklodser fik vi bygget ideen op – Vi skabte noget.

I dag findes der værktøjer som fx Scratch2 (gratis), hvor man ved hjælp af puslespilsbrikker, kan skabe programmer ved hjælp af betingelser, loops osv – helt uden at man skal skrive kode. Det eneste man skal, er at bruge er sin logik, og at se sammenhængen i det man laver. Det er en anden måde at tænke på, og det vil vise børn og unge hvad deres computere kan.

For når det kommer til IT, halter de danske unge bagud i forhold de andre europæiske lande
(kilde . Sæt it på skoleskemaet: Danske unge halter bagefter - politiken.dk )

Ville det ikke være en ide at vise/lære de unge mennesker, at en tablet eller computer faktisk kan bruges til at skabe ting? - At skabe en forståelse for hvordan de virker, og at de ikke blot er ”magiske” apparater.

Jeg så gerne, at Danmark kom helt i front, når det kommer til IT. For vi er gode til det. Skype kender vi alle, og den er skabt i Danmark. Unity som er den ”motor” som driver de fleste mobilspil, er skabt af danskere – en virksomhed som nu er vurderet til lidt over 10 milliarder. Men det kræver at vi sætter tidligere ind.

Og vi har brugt for det, både som samfund, men også fordi at nettet bliver en større og større del af vores liv.

Derfor bør der i IT undervisningen også være lektioner om sikkerhed på nettet. Hvordan børn undgår at deres Facebook bliver hacket. Hvordan de undgår virus, malware osv… Men vigtigst af alt, lære hvordan de skal beskytte deres sig selv og deres privatliv – at alt hvad der ender på nettet, er der for evigt. Og med den mængde hævnporno og slut-shaming der har været oppe i medierne på det seneste, ville den forståelse være relevant.

2 Synes om

En bred IT undervisning er for børn i det 21. åarhundrende, hvad husgerning var i sidste.

Og du har helt ret. Vi skal have seriøse fag med kvalificeret personale til at undervise. Emner som kodning, logik og strukturer, hvoraf mange hænger sammen med gramatik og logik generelt hvor der må være en effekt på andre fag også, men det handler som du siger også om forsvar og beskyttelse, etik, jura (!!) og mange ander ting. Folkene i LEGO har i smarbejde med Aarhus universitet operettet flere labs på skoler nær Billund hvor elever får lov til at lege med LEGO Mindstorms - lego robootter man kan programmere til at gøre seriøst mange ting. Jeg kender ikke resultaterne, men anekdoterne derfra er positive og alle jeg kender der har arbejdet med implementeing af læringsteknologi i skolerne siger samstemmede at eleverne er henrygt, lærer noget, og kan bruge de færdigheder de lære i andre fag. (Kilde: Jeg er Ph.d. studerende i robotinteraktion ved Aalborg universitet, med smag for læring).

Det er en direkte joke at man fra skiftende regerings side i mange år har talt om hvor vigtige it-kundskaber er, for så ikke at have et faktisk fag om det, men i stedet påføre det eksisterende fag som en form for appektiks. Særlgt efter en så storstilet reform som den vi lige har set. Det tætteste vi har et Natur/Teknologi samt visse tilvalgs-værkstedsfag. (Kilde: Folkeskoleloven)