Tilbage i 2002 kom teknologirådet med en rapport der viste, at der allerede dengang var milliarder at spare i det offentlige, ved at anvende open source programmer. Dengang tænkte jeg, at NU måtte der ske noget; men der skete ingenting. Det offentlige fortsatte med at anvende programmer med dyre licenser. Ikke fordi programmerne er bedre, men fordi indkøberne gør som de plejer og bruger det de er vandt til.
Jeg forsøgte for en del år siden, mens jeg sad i byrådet i Slangerup og senere Frederikssund Kommune at få gennemført, at kommunen overgik til open source programmer; men det strandede ved, at de forskellige systemer kun var kompatible med Ms Office, Windows, Adope osv. Det bør være et krav, at alle offentlige systemer skal være kompatible med de mest gængse open source og free software programmer, som f.eks. Libre Office, Gimp og styresystemer som Ubuntu.
Så bør staten investere i et datacenter (eller hvad man vil kalde det) som bidrager til udvikling af danske versioner af programmerne, f.eks. en Linux-distribution særligt målrettet kommuner og offentlige virksomheder og sikre at de offentlige journalsystemer er kompatible med de åbne programmer.
Når offentlige systemer udbydes sendes de i licitation, hvor man indbyde de samme store koncerner, der leverede dårlige og dyre programmer sidst. Hvorfor ikke invitere nye iværksættere til at udvikle programmerne. F.eks., lade 5 mindre iværksættervirksomheder konkurrere om at udvikle det bedste system. Der vil helt sikkert være billigere at betale fem små virksomheder et par millioner hver, end at sende 100 millioner til en stor international koncern.
Med venlig hilsen
Carsten Cederholm