Hej allesammen!
Jeg har netop læst i avisen at Uffe Elbæk nu realistisk snakker om et alternativ til rusmiddel-krigen, der koster alt for meget i tabte skæbner, tabte skattekroner og tabt tillid imellem mennesker. Jeg synes personligt det er stærkt at vi endelig har en mand i front, der tør tage en åben diskussion om hvordan vi kan gøre tingene bedre.
Men hvad er alternativet til den nuværende model? Hvordan kan vi komme med løsninger, der ikke bare sætter tingene i frit spil, og rent faktisk præsentere et forslag som har mulighed for at samle de politiske fronter? Jeg tror svaret ligger lige foran os, hvis vi tør samle det op.
I dag er systemet tæt på det værste man kunne designe, hvis man satte sig ned og prøvede. Man straffer de svageste i samfundet og marginaliserer dem, man overlader et skatteunddraget og unkontrolleret marked til selvorganiserende kriminalitet, og man lader ofte mennesker med misbrugsproblemer sejle i egen sø til fare for dem selv og andre.
Men hvad hvis der fandtes en model, hvor kun ansvarlige borgere havde lovlig adgang til noget, der kunne være samfundsskadeligt hvis det ikke blev behandlet med respekt? Hvor staten sætter krav til produktet, så mennesker ikke skader dem selv eller andre unødigt, selvom de deltager i en aktivitet med en vis risiko? Hvor der gøres en aktiv indsats for at kontrollere uansvarlig adfærd, med direkte konsekvenser for borgerens adgang til produktet i fremtiden?
Svaret er, at vi jo allerede har sådan en model i dag, bare lagt ned over et helt andet domæne: Når det handler om biler!
Muligheden for adgang til rusmidler som hash, alkohol og andet, bør være et privilege og ikke en ret - ligesom adgang til biler er det i dag. Det kan nemt tænkes at borgere over en vis aldersgrænse kan tilegne sig et kørekort til rusmidler, såfrem de besvarer en overkommelig egnethedsprøve omkring bivirkninger, dødelighed, dosismængde og andet forbundet med de rusmidler der ønskes tilladelse til. Det kunne munde ud i et plastik-kort med billede og en offentlig registrering, ligesom med almindelige kørekort, som så kunne vises ved køb af bestemte rusmidler / mængder af rusmidler eller adgang til bestemte steder i nattelivet.
Ved at bruge denne løsningsmodel kan man både fjerne indtægtsgrundlaget for en enorm mængde bande-kriminalitet, komme misbrug og vold i nattelivet/bylivet til livs, og skabe et grundlag for en helt ny kulturændring når det kom til omgang med rusmidler!
Hvad er jeres andre holdning til et sådan koncept? Hvad ser Alternativet som en realistisk løsning på at sætte rusmidler mere frit og mere under ansvar? Jeg håber mit indlæg kan hjælpe til at bygge et bredere debatgrundlag for løsninger på dette område.
Mvh Andreas Rudolph