Kokkedyst og referat fra årsmøde 31.03.17

Kokkedyst, ny bestyrelse og årsberetning

Jeg spurgte Per, om han ville lave lidt tekst til kokkedysten, og her kan du se, hvor meget han brænder for sagen.

Per: "Alternativets udmelding i 2016 om hvor meget kødproduktion og kødsalg belaster miljøet - var nyt og virkede noget voldsomt og overdrevent for mig. Men påstanden kunne dokumenteres, og så må vi også tage situationen alvorlig. I det lys spiser vi danskere alt for meget kød!

Emnet blev drøftes under en lækker fiskemiddag hos gode venner i Aarhus i efteråret 2016. Vi var enige om, at situationen skal tages alvorligt, og at vi som forbrugere må forholde os til disse facts. Vores venner lånte mig bogen: ”Om at spise kød” med Jonathan Safran Foer med hjem – og den blev hurtigt læst. Efter nogle af afsnittene i bogen kom spørgsmålet frem: Hvorfor spiser vi kød? Ikke på noget tidspunkt havde jeg et godt svar ud over, at jeg hidtil havde nydt at spise kød. Jeg kan varmt anbefale at læse bogen, som oser af viden og stærk research forud for forfatterens konklusioner. Da jeg vendte sidste side i bogen havde mit liv ændret sig markant.

Jeg er i dag bedre og bedre til at huske at melde ud, at jeg er selektiv kødspiser/vegetar forud for sammenkomster. Jeg oplever som regel forståelse og respekt. Dog også forundring under middagen med bl.a. den obligatoriske kalkun til jul i USA. Når jeg spiser kød herhjemme er det udelukkende Himmerlandskød opdrættet med græs og hø. Jeg føler min beslutning tilfører mit liv værdi og god samvittighed. Tidligere købte vi stort set udelukkende økologisk eller frilandskød, men det spiser jeg stort set heller ikke længere. Konstant spørger jeg inde i mig selv: Hvad laver det kød på min tallerken? Og det er uanset om det er kød, fjerkræ eller fisk fra fiskefarme eller trawlfiskeri. Før jeg spiser kød vil jeg vide, hvor det kommer fra (def. på: selektiv kødspiser).

At kokkerere uden brug er kød er én af mine mest spændende udfordringer her i livet – og jeg nyder den til fulde. I min familie synes de også, det er interessant. Nu er det ikke så ofte spaghetti og ris ud over vores meget spiste rodfrugte – men også linser. Min næste ret skal have Tofu som en ny hovedingrediens.

Så – når Comwell Rebild Bakker den 2. april inviterer til dyst på madlavning med fokus på bæredygtighed og økologi med valg af økologiske, lokale og dermed bæredygtige råvarer, så synes jeg da, at jeg har nogle gode forudsætninger for at deltage."

Her er vores nye bestyrelse:
Fra venstre ses Mette Vested (suppleant), Per Alstrup (suppeleant), Mette Nørkjær, Lars Bloch og Susanne Zimmer. Dan Mortensen er også i bestyrelsen, men var fraværende pga. sygdom.

Og herunder ses referat og beretning fra årsmødet.

Mvh
Susanne Zimmer