Kød vs miljø og sundhed

Jeg er meget bevidst om miljøet og dets nuværende dårlige forfatning. Derfor gjorde det stort indtryk på mig at se Cowspiracy. Det er for de endnu ikke indviede en dokumentar om kødproduktion og alle dens mange negative konsekvenser på miljøet sammenholdt med omfanget af disse i relation til andre miljøbelastninger. Det fremstår klart at det globale marked for kødproduktion skal drastisk på slankekur.

Det gjorde også stort indtryk på mig at blive præsenteret for Forks over Knives. Endnu en dokumentar om kød, men denne omhandler de sundhedsmæssige konsekvenser såsom en sammenhæng med kræft og diabetes.

Jeg er klar over at begge film kan kritiseres for deres brug af følelser og måske tvivlsomme statistiske metoder. Men jeg føler mig dog fuldstændig overbevist om at vi (især os danskere) straks skal kravle ned øverst fra stien af lande med størst kødindtag. I min optik primært for miljøet skyld, men også for individets egen sundhed og dermed samfundets økonomi.

Jeg ser at Alternativet arbejder for mindre kød f.eks. i form af en ugentlig kødfri dag, men det batter ikke særlig meget. Er det babysteps? Har vi en vision mod noget mere?

Jeg oprettede dette emne under “Fødevarer…” fordi det er der jeg tænker man skal begrænse kødindtaget; gennem mere eller mindre frivillige valg for vores fødevarer. Men emnet kunnet også flyttes til miljø eller sundhed.

2 Synes om

Jeg tror ikke på, at løsningen findes alene ved at gøre folk opmærksomme på det. Som jeg har skrevet om i andre indlæg bør goders sociale og miljømæssige omkostninger for samfundet blive beskattet i afgifterne. Hvis alle de her omkostninger bliver medregnet i afgifterne, og vi gradvist forøger afgifterne til det niveau vi har udregnet (og samtidigt opfordrer til forskning og undersøgelser, der kan udfordre disse beregninger), så vil mange færre købe kød, og langsomt vil markedet finde alternativer. Vi vil blive bedre til at lave vegansk mad og måske finder nogle på et plantebaseret alternativ til kød, som smager bedre og er sundt.

1 Synes om

“Nothing so needs reforming as other people’s habits. Fanatic will never learn that, thought it be written in gold across the sky. It is the prohibition that makes anything precious.”

Mark Twain. :wink:

Hvis man skulle betale de faktiske udgifter for at producere kød uden nogen former for tilskud kunne det nok give en prisstigning, der ville kunne mærkes. Jeg går ind for så høj afgift som mulig på kød, idet produkter, der er sundheds - og klimabelastende bør være svært tilgængelige.

Der bør sættes ind med oplysning omkring kød, at det er sundheds - og klimabelastende, måske en direkte mærkning omkring denne belastning.

Jeg ville så også ønske, at der kunne blive oplyst meget mere i henhold til den dyremishandling, der sker i kødproduktionen, så vi kan få nogle fakta frem omkring dette i stedet for landbrugets misvisende glansbilleder af de f. eks. “glade køer.”

Fint nok at opfordre forbrugerne til mindre kødspisning, men slet ikke nok, der skal meget gerne flere politiske tiltag til og jeg hilser Alternativets forslag omkring en afgift på kød meget velkommen.

1 Synes om