København - kampagne udvikling FASE 1

VIL DU HA’ Å-FOLK

PÅ KØBEHAVNS RÅDHUS?

Flere KAN mere. Så vi har brug for dine indspark til vores fælles kampagne til kommunalvalget i København – dine tanker og indfald til spørgsmålet:

Hvordan lyder Alternativets fortælling i København?

Vi ved, at der er mange som godt kan lide Alternativets politik og budskaber, men som alligevel i øjeblikket ikke vil overveje at stemme på os – fordi de ikke oplever os som troværdige. Det er vores problem i en nøddeskal.

Derfor leder vi efter et hovedbudskab og/eller en fortælling, som kan genoprette vores troværdighed og indgyde vælgerne tro på og tillid til, at Alternativet er en uundværlig kraft i københavnsk politik.

Der har vi brug for din hjælp – og der er frit slag:

Send enhver idé, billede, hverdagsfortælling, digt eller observation, som du forbinder med noget, der kunne være fortællingen om Alternativet, som du ser den for dig – som du ønsker den bliver – og som du tror på, ville kunne få vendt opfattelsen af os i medierne og offentligheden. Du er også velkommen til bare at skrive, hvad der er vigtig for dig – eller måske endda komme med et færdigt bud på slogan og fortælling. Vi har travlt. De andre partier er i gang – her er f.eks. Socialdemokraternes første valgvideo.

Derfor: send dine indfald og idéer snarest og senest søndag d.25/4 til denne mail: tcjakobsen@gmail.com eller skrive her i tråden med dine bud.

Så tager vi – arbejdsgruppen med ansvaret for at udvikle kampagne-fortællingen – hånd om jeres idéer og udvikler et par bud på en samlet fortælling og kampagne.

Kærlig hilsen, Udviklings-arbejdsgruppen – Troels, Annika, Anders & Kim

Jeg er generelt træt af store løfter fra partier, for jeg tror ikke rigtig på dem.
Derfor vil jeg nok finde det mest troværdigt med noget, der er mere nede på jorden.

Jeg har tænkt i retning af “København - en OK fin by” og at fortællingen måske så er noget med, at vi er trætte af store prestige projekter, tomme løfter og et konkurencesamfund, hvor alt i et væk skal effektiviseres, men at vi i stedet vil have OK fine politiske tiltag, som folk kan have det rart med, og som man kan forholde sig til.

Vi ved jo alle sammen godt at ting ikke kører i KBH, og derfor virker målsætninger om at være de bedste hele tiden rimeligt stressende. Så i stedet at have en målsætning om at tingene skal være Ok fine, synes jeg, på mange måder er mere i vores ånd. Vi ved jo også godt, at det ikke er bæredygtigt med konkurrencesamfundet, hvor man hele tiden ræser mod toppen og hele tiden stræber efter det bedste. Derfor er budskabet om OK fin som målsætning væsentligt mere bærdygtig, både for samfundet og for os som individer.

Altså at have nogle ok fine skoler, hvor folk, der er der, har det rart og ting fungerer. Eller en OK fin byudvikling, hvor vi ikke sælger alle de nice ting vi har ud, for at lave prestigeprojekter, men i stedet laver Ok fine ting som folk er glade for og som virker.

Jeg tænker også at det er en fortælling som vil skille sig ud fra de andre partiers og tale ind i den tidsånd, som folk som Svend Brinkmann er fortaler for.

Jeg tror et af vores store problemer i Å er manglende troværdighed, og jeg ved ikke helt om fortællingen om en OK fin by vil løse det, men jeg tænker, at jeg selv vil finde det mere troværdigt en store planer med store ‘løsninger’ - dem er der jo rigeligt af.

Jeg tænker også at noget i retning af ‘OK fin’ vil kunne bruges på mange sjove og gode måder, i vores kommunikation.

Jeg ved ikke, jeg kan også godt se, at det måske kan være lidt risikabelt at vælge en fortælling, der er så anderledes fra, hvad man normalt ser i politik, men jeg tror virkelig, at vi har brug for noget, der ikke ligner alle de andres, hvis vi skal vise folk, at vi i Å er vigtige at beholde i dansk politik.

Nå men jeg håber at jer der samler sammen og kigger på det kan bruge overvejelserne til noget :slight_smile:
rainy-day-in-copenhagen

1 Synes om

Kære udviklings-arbejdsgruppe

Tak for et prisværdigt initiativ.
Ja, selvfølgelig skal vi have Å-folk på Københavns Rådhus og i Regionsrådet i Hillerød. Det får vi også - i særdeleshed hvis vi magter at tale med en og samme tunge nationalt, regionalt og lokalt.

Når jeg skriver, skyldes det en bekymring for, om vi magter at gøre hovedrent på vores sociale medier - først og fremmest på vores hjemmesider - inden vi går i luften med vores KV og RV21 kampagner.

Vi skal være troværdige!
Er vi det, hvis vi ikke får gjort hovedrent på vores hjemmesider, hvor vi lige nu fortæller dette?

På vores hovedhjemmeside fortæller vi en otte år gammel historie “Vores historie”. Måske ikke lige den der fremmer vores troværdighed i 2021.

På Alternativet Københavns hjemmeside fortæller vores spidskandidat Niko Grünfeld om vores vision for København: En by med ny politisk kultur. og om vores 17 grønne håb for et bæredygtigt København.

Disse eksempler er blot nogle få ud af ganske mange.

Jeg opfordrer Udviklings-arbejdsgruppen til at gøre HB opmærksom på den manglende opdatering af vores hovedhjemmeside, og jer til at opdatere vores københavnerhjemmeside. Det kunne jo være, at væsentlige bidrag til den gode fortælling, den gode observation - nationalt, regionalt og kommunalt - dukker frem under hovedrengøringen.

Vores værdier og vores overordnede politik har jo overlevet de sidste års turbulens :smile: :green_heart: Det er jo derfor jeg (vi) holder fast i Å.

Husk! Der er et Alternativ - Vi er ALTERNATIVET

Kærlig hilsen Palle

5 Synes om

Hej Palle,-
Jeg er fuldstændig enig med dig, selvom jeg ikke længere bor i KBH, for jeg synes problemet gælder hele landet, så jeg opfordrer til, at der oprettes PR udvalg, som kan samle alle gode ideer til at synliggøre Å og vore synspunkter over hele landet, som dengang vi var ene om at gøre noget for klimaet,.
Med mine venligste hilsener
Ole Hopff

2 Synes om

Kære kampagne-gruppe

Mange tak for jeres oplæg! Jeg har ikke lige fikse ideer til slogans, men har min egen holdning hvad der er vigtigt for kommunalpolitikken i København.

For mig er byudviklingen helt central. København har siden 1990’erne haft en byudviklingsmodel der har prioriteret opførelse af nye bygninger over alt andet. Modellen har bragt os i den situation, at flere kultur- og naturrige områder har måttet vige pladsen for boliger og kontorer.

Jeg er glad for at se hvordan Å har talt op imod denne logik.
Det er vigtigt vi får belyst de demokratiske mangler i bystyret der har ført til man i så ekstrem grad vedtager byudviklingsprojekter der ikke involverer borgerne på meningsfuld vis.
Der er behov for en større regional visionsplan for byudviklingen der medtænker mange flere elementer end hidtidigt. Målsætninger for klima, miljø og natur, samt en social balance bør være en del af planerne for byudviklingen.
Jeg har fulgt Å’s arbejde på dette område primært via Kim Hjerrilds fine indsats og synes vi har en bane vi kan fortsætte på ind i decideret valgkamp.
Det er vigtigt, at vi gør borgerne opmærksomme på det demokratiske underskud vi har i København, og stiller fornuftige alternativer til dette.

Der er mange gode borgerkræfter derude som gør et godt arbejde, og som vi bør udvide samarbejdet med.

VH Anders Agersnap

2 Synes om

Jeg linker til en ret interessant artikel på Zetland om manden der vandt frafaldne A stemmer tilbage til A.
Jeg anbefaler både artiklen og den efterfølgende kommentardebat til opmærksomhed hos deltagerne i de politikformuleringsceller, der omtales i referatet fra sidste bestyrelsesmøde i vores storkredsforening - og alle vi andre.