Kategoridefinition for Landsmøde 2023

Lav et emne her omkring dit forslag eller din vedtægtsændring!

Vi opfordrer dig til at du så snart du har et forslag opretter en tråd ( Nyt emne ) under denne kategori
Landsmøde 2023 ” her på Dialog. Så kan andre medlemmer give dig feedback, hjælpe dig med at forbedre det og måske finder du også nogle mulige medstillere.

Bemærk at der skelnes mellem disse forslag og vedtægtsændringsforslag .

Naturbegravelser - ønsket om muligheden for en yderst bæredygtig og klimavenlig begravelse

Lovgivning i Danmark om tilladte begravelsesformer er i dag ret begrænset. Kistebegravelser begrænses kun til kirkegårde eller storbys begravelsespladser. Endvidere, medmindre der er afsat flere penge til at graven fortsat kan blive efter 25 år, bliver den sløjfet! Selv skovbegravelser som tillades kun med urnebegravelser har begrænset tid. Det synes jeg skal laves om.

Jeg mener at man burde kunne begraves i et evt. indviet areal, gerne ved siden af et stykke etableret skov hvor der bliver plantet et træ som vokser oven på gravstedet. Da kisten skal laves af nedbrydelige materialer (ikke malet), vil naturen sørger for at både kisten og liget bliver omsat til næringsstoffer til træet. Træet vil markere et evighedsminde så længe det eksisterer! Bogstavelig talt: Af jord er du kommet til jord skal du blive.

Jeg opfordrer Å til at fremlægge for Folketinget et lovforslag, således at denne form for skovbegravelse bliver muligt. Man skal ikke nødvendigvis selv ønske at benytte sig af denne begravelsesform, men acceptere at muligheden findes for dem, der ønsker det.

Ved denne form for begravelse kan man bidrage til reduktionen af CO2 både ved at plante et træ og ved ikke at kremere. Det kræver et nyt mindset, men vil bidrage til en måde at løse vores klimaproblemer!

For at forstå mit ønske, kan man se min brors begravelse fra 2015 på YouTube. Den forekom i NZ. (Jeg er selv vokset op i NZ) Mere end 631.000 har været inde for at se den!

1 Synes om