Karensperiode for tidligere medlemmer af andre partier

Jeg synes vi skal diskutere om der skal være en karensperiode for medlemmer af andre partier: Har man været valgt for et andet parti, skal man sidde en valgperiode over før man kan repræsentere Alternativet. Mange taler f.eks. meget negativt om Manu Sareen; det opfattes som opportunistisk at svinge over til at parti i fremgang som giver større chancer for at blive valgt ind.

Det lyder som om du mener at der er en, klokke klar, opportunistisk kalkule bag Manus skifte? Hvis der er det, så skal han efter min mening slet ikke stilles op.

Men set i lyset af at der efter alt at dømme ikke er valg lige foreløbigt så synes jeg hans skifte er fint og velkommen. Hvis din regel skulle gælde, så vil der jo gå måske 7år før han kan stille op, det er lidt overdrevet efter min mening.

Vi må vel som udgangspunkt have tillid til de mennesker, der skifter til Alternativet og få ud fra, at de ikke gør det af opportunistiske årsager, medmindre noget tydeligt indikerer det. For mig at se virker Sareen meget oprigtig. 22. februar 2016 viste meningsmålinger for øvrigt, at han egentlig var sikret en folketingsplads for Radikale:

Det virker ikke synderligt klogt at skifte til Alternativet, hvis motivet er opportunistisk, idet hans placering i Å uundgåeligt vil være mere usikkert end i R. Så generelt mener jeg ikke nødvendigvis, at vi bør have en såkaldt karensperiode, men derimod have tillid til eventuelle nyopstillede kandidater som udgangspunkt (medmindre der er grund til andet). Så må det være medlemmerne, der i fællesskab og på demokratisk vis beslutter, om de ønsker ham opstillet eller ej – jeg mener ikke, at der bør være en regel om det.

1 Synes om

Jeg kender intet til Manus motiver, det jeg skriver er hvad jeg hører ellers ædruelige og sympatisk indstillede folk sige.

I Manus tilfælde ville karensperioden betyde at han ikke kan stille op til førstkommende folketingsvalg, det er max ca. 3 år til, kortere hvis regeringen Løkke Rasmussen kaster håndklædet i ringen før da.

Som jeg har skrevet i en anden tråd vil det give Manu lejlighed til at være aktiv i Alternativet på mange andre måder, “tjene sine sporer”, hvilket jeg ligeledes synes må være et krav hvis man vil vælges til Folketinget: Aktivist før parlamentariker.

Diskussionen her drejer sig ikke om Manu er opportunist eller ej; det tror jeg personligt ikke han er, jeg har altid fundet ham meget sympatisk, og det kom overhovedet ikke bag på mig at han er skiftet til Alternativet, det var ventet. Jeg fremdrog kun hans navn som et aktuelt eksempel. Men det drejer sig om at Alternativet ikke er kun er et parti, men også en bevægelse. Og vil man opstilles til tillidsposter må det efter min mening være et krav at man har deltaget i arbejdet, diskussionerne og det sociale samvær, deltaget i POLA’er, Flere ved mere, osv. osv.

Jeg har bemærket at folk der er hoppet fra andre partier (ingen nævnt, ingen glemt) har tendens til at hænge fast i det gamle partis kultur, og skal bruge noget tid på at vænne sig til den måde tingene foregår på i Alternativet. Det er der ikke noget i vejen med, det tager tid at vænne sig til noget nyt.

2 Synes om

Det er lokalafdelingens medlemmer der opstiller, og dem der bør vurdere om de ønsker at opstille en person, det er ikke noget man som parti skal bestemme hvem de kan opstille.

2 Synes om

Jeg er i hvert fald imod en karensperiode. Jeg har tillid til, at medlemmerne kan træffe de rigtige beslutninger.

PS: Har ikke hørt nogen tale negativt om Manu.

1 Synes om

Tænk på alt det talent Alternativet ville gå glip af ved en karensperiode på en valgperiode. Jeg er ikke umiddelbart fortaler.

Men vi har i vedtægtsudvalget på varm opfordring fra KV17 gruppen lagt en passus ind i lokalforeningsvedtægterne om, at Alternativet ikke modtager “til-springende” medlemmer fra andre byrådspartier på konstitutionsnatten. Der sætter vi faktisk en karensperiode på svjh 6 mdr ind fra konstitutionen.

2 Synes om

Ja til, en karensperiode for medlemmer af andre partier: Medlemmer Folketinget dvs. tidligere valgte medlemmer, der ikke blev genvalgt og nu… Nu gerne vil, Alternativet ved næste valg til Folketinget. 2 år periode før end opstillet til valg for netop Alternativet. Sådanne, det ikke bliver tilligere- og levebrøds-politiker, der kommer ind på mandat Alternativet… Jan

1 Synes om