Kandidatur Rasmus Foged

Mange tak for svar

1 Synes om

Kære Rasmus

Når jeg overvejer dit kandidatur, så kan jeg føle mig tryg ved det meste, men der er et punkt, hvor det ser svært ud – og du har heldigvis også selv opmærksomhed på det.

I min optik er dine evner som offentlig kommunikatør dit svageste punkt. Jeg ved du agter at forbedre dig – men det er jo et løfte ingen af os ved om kan indfries.

Enhver forbedring forudsætter en forståelse af, hvad der ikke virker.

Derfor vil jeg gerne vide, så konkret som muligt, hvad du selv tænker er dine svagheder på det område? Hvad der står i vejen for, at du kan brænde mere igennem og blive den gode ‘sælger’ af Alternativets værdier og politik?

Og eventuelt hvad du tænker, du vil gøre for at fremme dine evner?

Svar på det vil hjælpe mig til at have større tiltro til dit kandidatur.

Kh

Troels

5 Synes om

Kæreste Rasmus, ift. at kunne brænde igennem, tror jeg Troels har mange redskaber i kassen der kan faciliteter det på vej, og der er nok også en del andre medlemner, som har en del at byde på.

En metode du kan arbejde med derhjemme, er noget der blandt andet bliver kaldt modelling - at modellere, kopiere, leve sig ind i og efterligne rollemodeller du har, som du synes kan noget fedt, fx en du synes er vild god til at brænde igennem, på en måde du synes er fed.

Det kan være noget grænseoverskridende de første mange gange, man kan føle sig fjollet, falsk og alt muligt andet, men se det som en leg, en rolle du lever dig ind i, og tag det til dig der føles godt.

1 Synes om

Hej igen

Jeg kom til at tænke på noget ,Mira foreslog i en af vores debatter: At vi skal have et “borgerting” internt i Alternativet. Det synes jeg er en rigtig god idé, som jeg synes, vi skal arbejde videre med - uanset hvem, der bliver ny politisk leder :slight_smile:

2 Synes om

Hej Troels

Tak for dit gode spørgsmål :slight_smile:

Jeg har kun begrænset erfaring som offentlig kommunikatør, og begrænset erfaring er i min optik i sig selv en svaghed. Jo mere erfaring, jeg får, jo mere tryg og sikker vil jeg føle mig i rollen og jo bedre vil jeg kunne performe. Hvis du sammenligner min performance i debatmøderne i Albertslund og Kolding med de sidste roadshows, tror jeg tydeligt, du vil kunne se forskellen.

Men selvfølglig vil det tage tid at opbygge mere erfaring. For at give mig selv den nødvendige sikkerhed til at fremtræde godt, vil jeg blandt andet forberede mig ekstra grundigt, inden jeg deltager i debatter.

Du må ikke være i tvivl om, at jeg godt kan lide, at være på. Jeg elsker, når det går stærkt og der er tryk på - både som fodbolddommer og som politiker. Jeg har stor erfaring i at bevare ro og overblik under pres, så det er ikke den del af det, jeg ser som en udfordring.

I forhold til konkrete insatser, så vil jeg opsøge konkret kommunikationsfaglig sparring og træning - både i forhold til indhold for form. I forhold til det indholdsmæssige vil jeg blandt andet søge sparring i forhold til eksempelvis, hvor meget ydmyghed, jeg skal tage med mig som kommunikatør. Jeg vil tro, at jeg vil have en risiko for at kunne blive for ydmyg i min kommunikation. Det er i hvert fald noget af det, jeg har tænkt over i de debatter, vi har haft blandt kandidaterne de seneste dage.

Hvis du har set nogle af debatterne, vil jeg meget gerne høre, hvad du tænker om mine evner som offentlig kommunikatør - er der noget konkret, du vil anbefale mig?

Mvh Rasmus

Hej Hanne

Nu ved nat ikke, hvordan du definerer tilbagelænet, men jeg ser egentlig mig selv som ret tilbagelænet som person - men selvfølgelig ikke i mine holdninger :slight_smile:

I tirsdags kom jeg direkte fra arbejde, og der havde jeg hvid skjorte på - det har jeg tit på arbejde, da jeg synes, det passer godt til mine roller der. Jeg overvejede faktisk at tage en jakke på, da jeg tog fra arbejde, men det syntes, det ville blive lidt for formelt i forhold til setuppet.

Hvis jeg var kommet hjemmefra, ville jeg aldrig have valgt en hvid skjorte. Faktisk overvejede jeg også kort, om jeg skulle tage noget med at skifte til, men omvendt så har jeg heller ikke noget imod at vise lidt af af udfordringerne ved at være deltidspolitiker :slight_smile:

Anyway, jeg forstår godt dit budskab, og det er helt klart noget jeg vil tænke (endnu) mere over, hvis jeg bliver valgt til politisk leder!

Mvh Rasmus

2 Synes om

God ide - og lad det endelig blive for mange ikke-medlemmer. Det er vigtigt, at vi ikke kommer til at falde for den traditionelle tanke om, at man bliver klogere af at betale kontingent til et parti eller en forening :slight_smile:

1 Synes om

OM KRISE OG KLIMAPOLITK

I en anden tråd diskuterer vi lidt, om Alternativet er i krise eller ej. Det skrev jeg et lidt længere indlæg om, som jeg også lige dele her:

Hvis vi skal diskutere, om vi er i krise eller ej, er vi nok nødt til først at blive enige om udgangspunktet. Jeg mener, vi var i krise i 2017 og 2018.

I 2017 kostede konflikter både medlemmer og vælgertilslutning. Ved kommunalvalget i 2017 fik vi 3 % af stemmerne, præcis som vi fik det til folketingsvalget i 2019. Jeg ved godt, at der er forskel på lokalvalg og folketingsvalg, men jeg synes stadig, det er et ret tydeligt signal.

I 2018 var store dele af organisationen drænet af at have løbet maratonløb i 2016-17 for at gøre klar til kommunalvalget, og det var jo allerede i 2018 vores lokale politikudvikling næsten gik i stå, de lokale bestyrelser gik i opløsninger, osv. Der var også stadig konflikter i 2018 - blandt andet borgmesterpost-sagen i København. Der var også lyspunkter i 2018, eksempelvis regeringsprogrammet, men overordnet set synes jeg 2018 også var et kriseår.

Det er min klare oplevelse, at 2019 blev et år, hvor vi internt bevægede os fremad. Selvfølgelig var det dybt frustrerende, at vores valgresultat ikke blev bedre. Jeg tror, at vi havde mistet meget af vælgeropbakningen længe inden 2019. Men når man ser bort fra valgresultatet, så synes jeg, 2019 var en succes. Vi fik det klimavalg, vi drømte om, og de andre partier overtog mere af vores politik, end vi havde forestillet os.

For mit eget vedkommende var det ca. 14 dage før folketingsvalget, det gik op for mig, hvad der var ved at ske - at de andre ville give os så meget ret i det, vi havde lagt frem i vores klimaudspil i 2018, at mange vælgere ville opleve dem som lige så grønne som os. Det var et kæmpe problem, som jeg både talte med Uffe og det politiske sekretariat om. Vi kunne bare ikke nå, at komme med næste skridt, var svaret - og selvfølgelig skulle vi heller ikke komme med noget halvfærdigt, sjusket politik. Det ville komme til at ligne useriøs overbudspolitik, og det er ikke det vi står for.

Men vi skulle have været klar med næste skridt. Nu har vi fået de andre partier til at bakke op om en målsætning, der matcher Paris-aftalen. Men sandheden er jo, at Paris-aftalen ikke giver os en bæredygtig verden. Det er bare den mindst ringe målsætning, verden er kunnet blive enige om.

Jeg husker tydeligt, hvordan vi på landsmødet i 2019, få måneder før valget, talte om konsekvenserne for verden, hvis vi når Paris-aftalens mål. Vi vil slet ikke stoppe klimaforandringerne, kun begrænse dem lidt. Det skulle vi have været klar til at tale om - og til at fortælle, hvad vi mener, næste skridt skal være.

Det var vi ikke, men det må så være vores opgave nu, og jeg mener virkelig, vi har et meget bedre grundlag end i 2017 og 2018. Jeg oplever lokalforeninger, der begynder at få nyt liv. Hovedbestyrelsen er mere velfungerende end nogensinde før og har sat gang i ambitiøse projekter som blandt andet organisationsudviklingsprojektet. Politisk Forum er også blevet mere velfungerende end tidligere, og folketingsgruppen er gået i gang med at inddrage lokalpolitikere - og der er også planer om baggrundsgrupper til folketingsmedlemmerne.

Vi er slet ikke i mål, men jeg synes helt klart, vi er kommet ud af krisen, og hvis jeg bliver ny politisk leder, vil jeg arbejde benhårdt på at komme ud over stepperne med vores politik og på at sikre, at vi ikke kommer i krise igen :slight_smile: