Kan du huske hvorfor du meldte dig ind i Alternativet?

Kan du huske hvorfor du meldte dig ind i Alternativet?
Uanset om du kan eller ej så håber jeg at du læser denne mail til ende, også selvom den er lang. Det er ikke alt der kan nøjes med en kort mail.

Jeg kan huske hvorfor jeg meldte mig ind og valgte at blive frivillig… Jeg gjorde det fordi jeg fandt et sted hvor alle brikkerne faldt på plads. Jeg fandt en bevægelse og et fællesskab der havde de samme bekymringer for vores alle sammens fremtid, og samtidig havde ønsker for at finde en fælles løsning for vores klode og for os alle. Jeg fandt et sted både mit hjerte og min hjerne kunne kalde et hjem.

På trods de dybt bekymrende ting der sker i verden, føler jeg mig fortrøstningsfuld for at vi nok skal finde en fælles løsning. I Alternativet har jeg mødt fantastiske mennesker, som på nogen måder er så forskellige fra mig, men alligevel så ens. I Alternativet er jeg blevet udfordret på at tænke og handle anderledes. I Alternativet har jeg mødt så mange smukke tanker og så mange empatiske mennesker der været med til at tilføre mig så meget positiv energi og været med til at gøre mig til et bedre menneske.

Det at sidde som forperson for en storkreds med godt 1100 medlemmer, har været det vildeste tillidshverv nogensinde, på både godt og ondt. Der har været gange hvor jeg ikke har følt mig tilstrækkelig overfor det ansvar og den tillid I har givet mig. Der har været gange hvor jeg jeg har følt at jeg har gjort alt med de bedste intentioner og med vores værdier i baghovedet, og alligevel er blevet mødt med modstand til mine hensigter.
Men vigtigst af alt har jeg mødt jer allesammen, der på hver sin måde har tilført mig energi. Jeg har mødt alle jer, der på hver sin måde er med til at forme og skabe Alternativet. For mig er det det allervigtigste, fordi det viser mig, at det vi gør er rigtigt, og det er det hele værd, og det viser mig at Alternativet stadig er mit hjem.

Men der sker et eller andet foruroligende overalt i vores bevægelse og organisation lige nu. Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været en del postyr omkring vores Hovedbestyrelse og at samtlige Storkredse er blevet bedt om at tage stilling til om der er tillid til vores Hovedbestyrelse (vores svar kan læses i vedhæftede fil). Det har også været postyr i vores egen Storkreds.
Det virker til, at der sker en masse der splitter os mere end det samler, og det bekymrer mig.
Vi drøftede alt dette ved vores sidste bestyrelsesmøde, og blev enige om dette nyhedsbrev, hvor oplevelser fra vores nyeste medlemmer af Storkredsbestyrelsen skulle indflettes. Men da vi læste deres oplevelser var vi ikke i tvivl om, at de skal have lov at stå for sig selv, for de er fantastiske og rammer essensen af det der sker lige nu (de kan læses i deres fulde længde i de vedhæftede filer).
Det er ikke i orden, at på ganske kort tid forvandles optimismen og lysten til at gøre en forskel til sorg og frustrationer. Det er ikke i orden at man skal føle sig nødsaget til at smække med dørene for at få en reaktion. Som Storkredsbestyrelse vil vi ikke acceptere denne præmis, for det er ikke sådan, det skal føles at være hjemme!
Der skal ikke peges fingre, vi har alle et fælles ansvar for det der sker lige nu. Vi bliver nødt til at kigge os selv spejlet og spørge os selv, om vi vil blive ved i samme spor eller om vi i fællesskab vil prøve at skabe noget konstruktivt, så vi igen kan finde sammen om det der driver de fleste af os. Nemlig at være med at til at skabe en bedre fremtid for alle.

Som Storkredsbestyrelse har vi et ansvar for jer 1100 medlemmer, og når vi kigger os i spejlet og stiller os ovenstående spørgsmål, så er vi ikke et øjeblik i tvivl om svaret. Vi tror på en bedre fremtid, vi tror på at sammen kan vi mere og vi ønsker ikke at svigte al den fantastiske energi der stadig er både i vores storkreds og i resten af landet.

En af de ting vi har oplevet som svært og konfliktfyldt har været at arbejde ud fra vores værdi “Gennemsigtighed”, måske netop fordi det er den værdi der adskiller os fra blandt andet “gammel” politisk kultur. Det virker til at vi på tværs af organisationen og bevægelsen aldrig rigtig har fået talt om hvad Gennemsigtighed betyder for os hver især, og aldrig rigtig har fået sat ord på hvordan vi ønsker at arbejde gennemsigtigt. Det virker til at det ofte er her det går galt i vores samarbejde og vores dialog.
Vi har derfor besluttet at prøve at ændre på dette. Vi vil rigtig gerne inddrage jer i en dialog om hvad “Gennemsigtighed” betyder for jer, for i sidste ende at kunne samle alle jeres input og få det implementeret som en del af vores forretningsorden, så der er en fælles forståelse af det at være gennemsigtige.

Så lad mig, på vegne af hele bestyrelsen, slutte denne lange mail af med følgende.

“Kan du huske hvorfor du meldte dig ind i Alternativet?”

Uanset om du “bare” er medlem, er frivillig, sidder i en af vores bestyrelser, sidder i Hovedbestyrelsen, sidder i Landssekretariatet, eller sidder på “Den Grønne Gang”, så håber jeg, at du kan huske det, og at du på en eller anden måde føler et fælles ansvar for at vi kan blive ved med at være et hjem for alle vores medlemmer. Jeg kan ikke gøre det alene, du kan ikke gøre det alene, men sammen kan vi!

På vegne af Storkredsbestyrelsen

Lea Lie
Forperson

TilkendegivelsetilHB.pdf (30.3 KB)
Kære HB2.pdf (27.5 KB)
Kære HB.pdf (40.5 KB)

2 Synes om

Hej Lea og alle jer andre altivister

Først vil jeg gerne vide, hvem der har skrevet den ene vedhæftning, som ikke er underskrevet?

Mht. gennemsigtighed, er det for mig meget nemt og klart - det betyder for mig, at der er fuldstændig åbenhed omkring ALT, intet holdes skjult, alt lægges frem til fuld offentlighed, både beslutninger, diskussioner positive som negative (og husk, at alt det negative ikke altid skal forstås negativt, men ofte blot er en kritik, som der kan læres og modnes af - det er vores fremtid). Og så hænger ærlighed og mod jo også sammen med gennemsigtigheden, det er vigtigt, at vi tør være ærlige og åbne om vores meninger, handlinger osv., kun på den måde kan vi sammen være med til at skabe det bedste for Danmark. Og så skal vi også huske empatien og humoren, det er vigtigt, at vi kan sætte os ind i andres oplevelser/handlinger osv. og ikke bare dømme, og kan vi gøre det med et smil, så har vi humoren med, for vi skal passe på det ikke bliver plat eller sarkastisk, så er det for mig ikke humor længere. Alt dette er jo vores værdier, og for mig hænger de sammen i et hele, vi kan ikke udelukke noget eller sige noget er vigtigere end andet - det er alt sammen vigtigt og vigtigt sammen. Dog kan der være situationer, hvor man bliver nødt til at prioritere, ikke at jeg bryder mig om det, men det kan være nødvendigt, og KUN når det er absolut nødvendigt, er det ok for mig, at der bliver prioriteret i enkelte øjeblikke.
Overholder vi værdierne - Så når vi langt sammen!

Hilsen
Lonnie Busted

Kære Lonnie (og alle jeg andre),
Det ser ud til at der er sneget sig en fejl ind! :wink: Det er mig (Emma Bjerrum Johansen) som har formuleret det første skriv. Jeg får det lige rettet med det samme.

Tak for at dele dine tanker omkring gennemsigtighed med os! Vi vil meget gerne samle op på sådanne bidrag og lære af dem.

Hav en skøn aften :four_leaf_clover:

Jeg vil gerne sige tak, Glædelig Jul og Godt Nytår til alle jer, der bruger alle jeres evner og al jeres tid på at få vores alternative parti ALTERNATIVET til at fungere. Vi er mange, der ved, at en ny hurtigtvoksende organisation ikke bare lige kommer til at fungere. Held og lykke med jeres store arbejde.

Tak for dit svar Hans Ole.

Håber at få fornøjelsen af dit selskab ved lejlighed.

De bedste hilsner
Storkredsbestyrelsen