Kæmpe tak, valg-update og regeringsforhandlinger

Kære alle Alternative Østjyder

Støvet har lagt sig efter en meget pludselig og meget intens valgkamp.

Tilbage står vi med et meget stærkt resultat i Østjylland, der gav et mandat i Østjylland og var med til at trække et mandat ind i Nordjylland, hvilket er så afgørende for Alternativets nationale bredde

Vi gik kun 0,8 % tilbage i Østjylland, modsat for eksempel København, der gik 2,8% tilbage.

Jeg endte med at få 3.316 stemmer i Østjylland, hvilket kun var 124 stemmer mindre end sidste gang.

Og der var flere, der fik rigtigt gode valg. Her er listen

image002

Vær opmærksom på, at mange på listen meldte sig som (Eller lod sig overtale til at være :wink: listestemmer uden at føre valgkamp, men for at bakke andre op og give listen en stærk volumen.

Det gode resultat i Aarhus er en sejr med mange, mange vindere.
Tak til jer, der har været aktive i min kampagne. Til dem der var aktive i mine kandidatkollegers kampagner.
Til jer der trådte frem som kandidater, så vi med 20 kandidater var den største liste i Østjylland.
Jer, der hjalp med stort og småt og jer, der bare er medlemmer og som giver alle os andre følelsen af, at der står nogen bag os.

Vi nåede godt nok meget.

I min kampagne lavede vi et Anti BIG TECH arrangement, et fantastisk arrangement med Franciska, en dejlig fredagsbar og en aften om Kattegatforbindelsen på Sager Der samler. Et fedt sangarrangement i Studenterhuset, en gåtur med næsten 40 deltagere på Molslab og et overskudsmadsarrangement i Randers.

Vi fik mit ansigt ud på 200 delecykler, tre storskærme ved indfaldsvejene og skærme hele vejen ned ad gågaden i valgkampagnens sidste tre dage.

Vi fik uddelt tusinde af foldere, både i direkte møder med folk på gaden og ved hustandsomdeling rundt i gode kvarterer i Aarhus.

Vi var til et hav af debatarrangementer og fik lavet nogle virkeligt stærke videoer og en masse andet god content til de sociale medier.

Og sat tusindvis af plakater op.

Min og Gittes kampagne blev ramt af en stor ulykke, da Gitte blev overfaldet. Tak for alle hilsner til hende. Vi har stadigvæk huset fuldt af blomster. Hilsnerne har betydet mere end i aner. Gitte har fået at vide af sin psykolog, at hun nok skal blive sig selv igen, men der kan selvfølgelig komme mentale efterveer af en oplevelse, der var brutal og varede så længe.

Mens valgkampagnen stod på og vi var samlet til arrangementer og aktiviteter, tænkte jeg igen og igen: hvorfor gør vi ikke det her mellem valgene? Og det skal vi simpelthen i gang med. Lad os mødes om gode foredrag, ture i naturen og aktiviteter på gaden, så vi får flere med og bygget et samvær op, som ikke bare peaker, når der er valg.

Onsdag skal jeg til regeringsforhandlinger med Mette Frederiksen/Nicolai Wammen/Peter Hummelgaard/Torben Justesen. Vi stiller med mig/Franciska/Mieke/Mathias.

Det er svært at sige, hvordan det ender, men det er andet møde og de tager os alvorligt. Der kan komme scenarier, hvor vi kommer langt fra magten, men der er også muligheder, der bringer Alternativet tættere på magten end vi nogensinde har været før. Vi skal dog have os selv med og kunne stå inde for et forståelsespapir, før vi nærmer os en rolle som støtteparti.

Alt dette bliver vi klogere på de kommende måneder.

Til sidst vil jeg bede jer tage pænt imod de nye MF´ere. Signe Wenneberg, Elise Sydendal og Anna Bjerre. En grøn stjerne og to i svøb. Det er virkelig en stærk gruppe. Med stor sorg mistede vi Helene Brydensholt og Sascha Faxe – giv dem digitale rygklap hvor end i møder dem på de sociale medier. Ligesom vi takker Karin Liltorp og Christina Olumeko for samarbejdet i sidste valgperiode. Jeg håber, at de alle bliver valgt ind igen.

Tak igen til alle, der gjorde vores gode valg muligt i Østjylland.

Med venlig hilsen
Torsten Gejl

IMG_2876_1774990478872
IMG_6262_1774990478884
IMG_6267_1774990478892
IMG_6225_1774990484643