Julehilsen fra Alternativet

Forslagets tekst

Alternativets medlemmer står i i de sidste dage op til juleferien og uddeler en lille papirspose (ca. 8x12cm) til brugere af jobcentret, men også de ansatte som er på vej til eller fra job.

På posen ses teksten “Alternativet ønsker dig god jul og god behandling i 2020 <3”

I posen er et lille marcipanhjerte (ca 7x7 cm)

Alt selvfølgelig leveret af firmaer som laver bæredygtigt arbejde ( også det påtrykte skal være i orden) og levering af hjerter fra firmaer som laver økologisk og bæredygtigt. Vil gerne selv være med til at iværksætte. Jeg mangler et job <3

Udfordring forslaget skal løse

Aktivisme på kærlig men lettere provokerende vis, som synliggør problemerne på jobcentrene. Et første skridt i et målrettet arbejde mod næste folketingsvalg, hvor det gerne skulle blive et “jobcenter-valg”, altså her vil det være naturligt at tale o

Potentielle ulemper ved forslaget

Det er svært at se problemet hvis man selv har god uddannelse, er ved godt helbred og i job. Men her er altså et behov. Jobcentrene producerer ulykkelige mennesker, det kan ikke være rigtigt i vores velfærdssamfund, hvor vi er både kloge og dygtige på alle andre områder. Det er et forældet system. Der er selvfølgelig et stort arbejde i at starte den form for aktivisme, men alt kan gøres hyggeligt og sjovt <3

Hvordan forslaget er udarbejdet

Vi fik i vores afdeling besked om at der var 4500 kr tilovers, og vi måtte foreslå hvad de kunne bruges til. Min første tanke var at de skulle varme der hvor der er VIRKELIG koldt, nemlig dér hvor man ofte føler sig ekskluderet fra samfundet. Hvadenten man er blevet uplanlagt syg eller grundet lavt selvværd eller svær opvækst ikke er rustet til arbejdsmarkedet, så burde jobcentret være et sted hvor man endelig blev mødt med kærlighed og effektiv hjælp ( til selvhjælp ) og ikke få en ekstra klods om benet. Jeg synes vi er kommet godt i vej med klimapolitikken, nu må vi kæmpe for at få reformeret de jobcentre og nedlægge systemet.

Hvem har været inddraget

Nej, det har kun roteret i min egen hjerne.

Forslagsstillere

  1. Lene Klint
  2. Anne-Dorrit Lundø Harris
  3. Jens Harder
  4. Mads Wiig Ehmsen

Status på forslaget

Status: Søger medstillere

Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.

Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

Du kan blive medstiller på AlleOs

1 Synes om

Godt forslag. Jeg kan se at det er dateret 3/11, men jeg ser det først i mit feed nu - ved ikke hvorfor.

Jeg tror ikke at forslagsprocessen her er vejen frem, hvis vi skal implementere det i julen 2020. Det kræver nok bare at nogen tager bolden og løber med den. Ikke mig

1 Synes om