Hver ting til sin tid. Der kan være megen agressiv energi i den konfronterende samtale - som overfor modstandere i en valgkamp. Personligt foretrækker jeg dialoger, hvor mennesker lytter til hinanden, i en intern debat.
Uanset situationen, ønsker jeg frugtbare, konfronterende samtaler, hvor der både lyttes til hinanden og flyttes positivt fremad, det er jo egentlig det, som aggression betyder: Fremdrift!
Det er klart, at måden: tonefald, ordvalg mv. har betydning for samtalens resultat, men dette udelukker ikke den konfronterende samtale som metode.
Jeg er ikke selv direkte involveret i konflikterne, så jeg vil ikke nu komme med en lang liste med andenhåndsviden. Vi kender dem allesammen – mere eller mindre – i forskellige afskygninger og fra forskellige kilder.
I forhold til den konflikt, der har været mellem Uffe på den ene side og Josephine på den anden side, så er det slående, at de ikke kan se, at de godt begge to kan fejle og tage fejl. Og det samme med deres “følgere” – enten den ene eller den anden: Polarisering og spaltning.
Min egen holdning er primært, at posten ikke skulle eksistere. Mest fordi der aldrig findes egnede kandidater, hvis vi gerne vil beholde værdierne (god til at blive valgt er ikke det samme som at være egnet).
Tak Josephine. Godt gået. Jeg håber også for Alternativet, at det må gå den rigtige vej fremad.
Jeg vil blive ved med at være medlem af Alternativet. Jeg kan desværre ikke deltage i mødet 25.og 26. august, da jeg er i Sønderjylland på højskole. Fortsat held og lykke fra Ulla Carstensen