1. Hvordan styrker og videreudvikler vi Alternativet som samfundsforandrende bevægelse?
Alternativet er mere end et parti. Alternativet er mere end en bevægelse. Alternativet er tænkt som en bevægelse, der har brug for et parti, der kan skabe rammerne for den nødvendige grønne omstilling.
Klimakrisen kræver en radikal anderledes tilgang til løsninger og radikale løsninger kræver en kulturforandring for at kunne lykkes. Det forudsætter involvering af alle borgere, at alle føler sig værdsatte og oplever sig som en del af det danske samfund.
Den grønne omstilling kommer ikke oppe fra. Løsningerne kommer nedefra. De kommer ved et samspil mellem borgere, virksomheder, iværksættere, foreninger, sociale projekter, organisationer og ikke mindst kulturelle provokationer. Det kræver samarbejde, viden, tillid og et stærkt engagement. Og det kræver, at vi altid står fast på Alternativets værdier: mod, ydmyghed, gennemsigtighed, generøsitet, empati og humor; uanset hvilket dilemma og hvilken sammenhæng vi befinder os i.
Vi skal turde eksperimentere og dermed også turde fejle. Kun gennem nytænkning og risikovillighed kan Alternativet være et inspirerende mødested for alle borgere. Bevægelsen må aldrig gå i stå, for det er herfra, at vi skal lade os udfordre, engagere og blive klogere, og det er herfra partiet får sin berettigelse. Alternativet har alle muligheder for at blive et bredt, folkeligt forankret projekt, hvor vi former vores egen fremtid.
Jeg vil komme i alle afkroge af Danmark; i forsamlingshuse, rundt om køkkenborde, i foreninger - alle steder, hvor dialogen om vores fremtid skal fortsætte
2. Hvad bør, efter din mening, være de vigtigste politiske prioriteter for Alternativet, og hvordan vil du som leder sikre at dette bliver til virkelighed?
Fokus på de tre bundlinjer er den absolutte prioritet; den grønne omstilling, de menneskelige værdier og økonomien på kort og lang sigt. Balancen mellem de tre bundlinjer er afgørende for at bevare sammenhængskraften og tilliden i vores land. Ny politisk kultur skal være måden, vi gør det på.
• Den grønne omstilling kræver radikale løsninger, hvis vi skal leve op til eksperternes vurderinger af klodens tilstand og fremtid. Det er ikke nok med hensigtserklæringer. Danmark og Alternativet skal gå forrest for at inspirere resten af verden. Vi skal lytte til fagligheden og vi skal arbejde med at få forskere, erhvervsliv, iværksættere og borgere til at indgå i forpligtende og inspirerende fællesskaber.
• De menneskelige værdier skal i fokus. Alle mennesker skal føle sig lige og værdifulde - som en del af samfundet - som en del af fællesskabet. Det gælder fattig som rig, barn som voksen - uanset hudfarve, religion, køn og seksualitet. Det enkelte menneske skal være i centrum fremfor systemer og statistikker. Trivsel og mangfoldighed skal ses som en styrke og ikke en trussel. Trivsel og glæde skal være i alles liv, uanset hvilken rolle man spiller i samfundet.
• Økonomien skal sikre den grønne omstilling og understøtte de menneskelige værdier - ikke omvendt. Der skal i langt højere grad arbejdes med forebyggelse. Finansministeriets økonomiske regnemodeller skal ændres, således at investeringer i mennesker og miljø viser det økonomiske afkast på kort og lang sigt. Det kan nemlig betale sig at investere i fremtiden både menneskeligt, miljømæssigt og økonomisk. Det skal regnemodellerne afspejle, så vi får et mere reelt økonomisk grundlag at træffe beslutninger på. Det skal ligeledes fremgå af regnemodellerne, hvad det koster at undlade at investere i mennesker og miljø.
Ny politisk kultur er den måde, vi arbejder på ved udformningen af vores løsninger. En reel grøn omstilling og en reel ændring af, hvorledes vi ser hinanden som mennesker kræver, at vi for alvor arbejder med ny politisk kultur. Vi skal have tilliden tilbage mellem mennesker, og vi skal undgå polarisering. Vi skal involvere alle i vores politiske forslag, og vi skal holde fast i vores dogmer og værdier i alt, hvad vi gør. Vi skal arbejde i involverende fællesskaber. For den enkelte kan det virke som en uoverskuelig opgave at tænke på den grønne omstilling og endnu mere at involvere sig i den. Alternativet skal fungere som inspirator, motor og igangsætter. Det er et kæmpe kulturforandringsprojekt, som skal igangsættes. Og vi skal hele tiden turde eksperimentere med nye involveringsprocesser og demokratiske løsninger.
Jeg vil arbejde med disse politiske prioriteter i alle vores relevante fora
3. Hvordan forestiller du dig, at Alternativet bør udfylde og styrke sin rolle som parlamentarisk aktør på alle politiske niveauer?
Der bør skabes en tættere sammenhæng mellem alle parlamentarisk valgte i Alternativet. Det er vigtigt, at vi sigter mod de samme mål og trygt udveksler meninger, ideer og løsningsforslag med hinanden på tværs af landet. Løsningsforslagene, som skal bidrage til de tre bundlinjer, skal ind i magtens rum og tages alvorligt. Det sikrer vi ved, at involvere os tættere med regeringen og dens parlamentariske grundlag. Dette kræver naturligvis en forhandling, hvor Alternativet kan se en vinding ved at involvere sig tættere i regeringssamarbejdet. Der skal altid være en gevinst for en af bundlinjerne. Det er vigtigt, at Alternativet har et bredt samarbejde med alle partier; både i folketinget, regionsråd og byråd. Alternativet skal gå forrest med konkrete løsninger i alle sammenhænge, så Alternativet skaber resultater og rykker dagsordener på tværs af landet.
Jeg vil tage initiativ til et tættere samarbejde mellem alle parlamentarisk valgte i Alternativet, således at alle føler opbakning i deres daglige virke. Derudover vil jeg indlede en forhandling med regeringen og dens parlamentariske grundlag om et tættere samarbejde
4. Hvilken slags politisk leder, vil du være for Alternativet?
Jeg vil være en politisk leder i kraft af baglandet. Jeg vil kickstarte bevægelsen og skubbe til borgerne. Jeg vil inspirere til nytænkning og blive lykkelig, når jeg er håbløst bagud i forhold til den kreativitet, der allerede er i gang på konkrete områder. Jeg vil sikre, at alle beslutninger træffes i de rette fora, og at vi lever op til vores værdier om gennemsigtighed og empati. Jeg vil lytte og involvere i de beslutninger, der skal træffes. Jeg vil være ambitiøs på Alternativets vegne. Jeg vil arbejde for, at Alternativet hele tiden udvikler sig som parti og bevægelse, så vi aldrig bliver nøjsomme og lader os styre af laveste fællesnævner. Jeg vil være den, der sigter højt og lader Alternativet være den platform, hvor eksperimenterne får frit spil. Jeg vil være den samlende kraft for folketingsmedlemmerne, så de får størst mulig opbakning og opnår størst mulig gennemslagskraft i konkrete forhandlinger. Og så vil jeg være den, der sikrer, at Alternativet er der, hvor der er respekt og omsorg for hinanden, uanset uenigheder om stort og småt. Det fortjener Alternativet.
Jeg vil gøre, hvad jeg siger