IT Projekt imod fake news

Jeg vil gerne forsøge at give mit lille bidrag til noget positivt i verden, og jeg vil gerne have din hjælp.
Vi må kunne gøre det lettere at skelne mellem fakta, fake news, holdninger, tro mm. på nettet, samt synliggøre hvordan argumenter mm. hænger sammen.

Da meget meningsdannelse og udveksling foregår på nettet, forekommer det mig som IT udvikler, at det mest nærliggende er udvikle en gratis service, der med farver og grafik mm. tydeliggøre alt dette, så det bliver let at vurderer kvalitet af alverdens udsagn og fakta.

Udfordringen er at lave en tjeneste der er super enkel at bruge, der kan integreres på mange måder i andre websites, og som hurtigt kan udbredes og gøres relevant i mange sammenhænge, hvor der diskuteres sagligt og tages beslutninger.

Jeg har allerede mange ideer, men ved af erfaring, at det bliver meget bedre, når man arbejder mange sammen om et fælles mål. Hvis dette inspireret dig, hører jeg meget gerne fra dig.

Simon

3 Synes om

:green_heart:

Jeg følger med her og håber, at nogen byder ind.

Spændende!

Det har længe undret mig, at Facebook ikke kan udvikle en algoritme der sorterer falske nyheder fra. Tænker mest at det er økonomiske interesser. Altså økonomiske interesser i at have så mange brugere som muligt, uanset hvem de er.

Jeg skal med det samme tilføje, at jeg desværre ikke har så meget tid tilovers. Men jeg er gerne med på sidelinjen :slight_smile:

Tak Simon R - hvordan adskiller kunst sig fra It-tjenester - Det ved jeg sandelig ej, især når jeg betragter dine illustrationer! Men altså, hvis nogle andre/du ved det - ja så ser jeg gerne med - jeg føler dog, at du skal perforere mit forsvar, idet jeg har opgivet håbet om den sande objektivitet - Så subjektiviteten er for mig at se et væsentligt og smukt bidrag til denne verdens udvikling - således også dit subjektive bidrag, måske ligefremt fromme (“religiøst i positiv betydning”) bidrag…

Kærlig hilsen
:sunny: :sparkler:Gunhild

Ingen tvivl om, at den udflydende grænse mellem faktuel oplysning, meninger og løgn er en trussel mod demokrati og videnssamfund. Der er ikke noget nyt i, at strømmen af nyheder filtreres Det nye er, at så mange vælger at lade en algoritme frem for en redaktør vælge, hvad der er hvad. I en traditionel avis er der ledere for sig og fakta for sig. Og tillid fra læseren til at udvælgelsen sker lødigt og efter bedste evne. Hvordan forestiller du dig at en klassifikation skulle foregå? Jeg kan nemt lave den, men vil sikkert få svært ved at finde bare én, der er enig. Det sidste kunne være et sjovt eksperiment; klassifikation efter din inddeling af 3 dages overskrifter/artikler fra 2–3 danske dagblade.
Lad høre. Kh. Morten

Hej Morten
Det lyder rigtig godt!
Er det ok at jeg copy/paster dit indlæg og deler det med de andre interesserede?
De er IKKE medlemmer af Alternativet. Jeg ville gerne svarer, så alle kan læse med og komme med input (mail og enkelte på FB)

Kh Simon

Møde

Har du lyst til at deltage i en on-line møde, om IT Projekt imod fake news og mere kvalificeret indhold og debatter på nettet?

Jeg vil gerne mødes, for at afklare mere præcist hvad projektet går ud på, afstemme forventninger, og se om og hvordan vi kan gøre en forskel.

Jeg har oprettet en doodle. Følg linket og fortæl hvilke mødetidspunkter der passer dig.

EDIT: der er en fejl på den første doodle. brug denne i stedet: https://doodle.com/poll/s4476piqtupsnu6k

Mødet foregår på zoom.
Har du en zoom pro-konto og mulighed for at være vært, vil det være en stor hjælp.

Du vil få et link til selve mødet på mail, kort før det starter.

På mødet vil jeg gerne
• Få en fornemmelse af hvem du er og hvad du tænker
• Give et kort overblik over projektet
• Definere et mål
• Kortlægge typer af indhold på nettet ( Se udkast )
• Næste skridt

Vær opmærksom på at projektet er annonceret i en facebook gruppe og andre deltagere ikke med i Alternativet, eller nødvendigvis vedkender sig Alternativet værdier og debatkultur.

Det ville være rart at få din e-mail adresse, så vi lette kan dele informationer.

Jeg glæder mig til at møde dig,
Kh Simon

3 Synes om

Hej @mn1, @gunhild.98407770, og @martin

Jeg ville blive glad for hvis du vil deltage, selvfølgeligt helt uforpligtende, i et forhåbentligt hyggeligt møde, så jeg kan høre hvad du tænker om emnet og alting… :slight_smile:
Giv mig gerne feedback, og brug gerne doodle:

EDIT: der er en fejl på den første doodle. brug denne i stedet: https://doodle.com/poll/s4476piqtupsnu6k

Kh Simon

Der er opstået en fejl på den første doodle. (Poll has been changed and there’s a conflict.”)

Du bliver desværre nødt til at registrerer dig igen på denne nye doodle: https://doodle.com/poll/s4476piqtupsnu6k

Beklager.
Kh Simon

Zoom-møde bliver Søndag den 7. Juni kl 12:30 (varighed ca 1½ time)

Jeg sender et link til mødet, på søndag. Hvis du vil have det på SMS, eller har brug for hjælp, så bare sig til.

Jeg glæder mig til at se jer.

Kh Simon

Invitation til Zoom møde i dag kl 12:30 -14

Møde ID: 567 852 4471

Adgangskoden er “friend”

Jeg åbner møderummet ca 10 min før, så du har godt til at at koble dig på.

Der er en begrænsning i min gratis version af Zoom, som bevirker at du skal koble dig på igen efter 40 min.

Jeg glæder mig til at møde dig!

Kh Simon