Det er et super spændende forslag, Torben!
Inspirerende - men også i delelementer frrustrerende.
Du skal vide, at jeg støtter dine intentioner, selv om jeg her dykker ned i det frustrerende:
Til videreudvikling og virkeliggørelse af dine idéer hører ajourføring af Alternativets IT-systemer. For du bygger jo på den - GODE - idé, at medlemmerne skal have adgang til informationer online via bl.a. podcasts.
Problemet er bare, at Alternativets IT-systemer på nuværende tidspunkt er et mangehovedet monster, som ikke har brug for endnu flere hoveder. For det giver ikke mere demokrati, at forsøge at afvikle noget på platforme, som kun et mindretal af medlemmerne kan finde ud af at bruge og/eller som ikke fungerer med alle de IT-platforme, som medlemmerne bruger.
Vores IT-systemer er på samme tid geniale og gale
-
Geniale i de muligheder der er - som er helt fantastiske - HVIS man kan finde ud af dem. Og HVIS de virker på det IT, man har til rådighed
-
Gale, fordi de har en LODRET indlæringskurve for de uindviede og er helt eller delvist utilgængelige for en stor del af medlemmerne
Alternativets IT-systemer
- består af et uoverskueligt antal af forskellige sider
- hver især uden anvendeige søgefunktioner
- for det meste uden instruktioner
- evt. med instruktioner liggende under et andet emne på en anden hjemmeside end der, hvor funktionen er - men uden henvisning dertil
- kræver i en del tilfælde specielt Google-software, som ikke fungerer på alle platforme.
Det kan tage halve og hele år før man TILFÆLDIGT finder den instruktion, man har brug for - hvis den overhovedet eksisterer - og/eller hvis den overhovedet virker på ens eget IT.
De IT-systemer, som vi baserer vores medlemsdemokrati på, er utiligængelige for en meget stor del af vores medlemmer. Dette er IKKE demokratisk!
Konkrete eksempler:
Ex 1: Medlemslister
I KOS’s bestyrelse har vi været halvandet år om at finde ud af at få udtrukket medlemslister. Og ikke alle, der burde have adgang hertil, kan endnu.
For nylig var der en krisesituation i en lokalforening, hvor der var akut behov for at kunne komme hurtigt i kontakt med medlemmerne. Det tog 3 personer med rette autorisation, 2-3 døgn, 3 henvendesler til Landssekretariatet samt et vredesudbrud overfor en medarbejder der før det lykkedes at fremskaffe en medlemsliste for lokalforeningen.
Det er sådan noget, der DRÆNER kræfter og tid ud af os, der er frivillige!
Først for nylig har årsagen vist sig: Adgang til medlemslister fungerer kun sikkert med en bestemt browser (Googles) - og samme browser fungerer ikke på alle almindelige platforme.
Ex 2: Online cirkelmøder
Et vigtigt Zoom-cirkelmøde om økonomi. En af vores bestyrelsesmedlemmer - som BESTEMT ikke er IT-analafabet - opgav at komme på et 35 minutteres forgæves minutters forsøg.
Jeg selv har prøvet tilsvarende ved et møde baseret på Googles “HangOut” - som jeg forgæves kæmpede med i over en time.
Ex 3: Dialog
For nyligt har jeg lært at bruge Dialog. Men det tog mig over et år at finde ud af hvordan. Til trods for, at jeg er stædig - og er ikke er IT-analfabet.
Der er INGEN instruktioner her på Dialog. Der kommer INTET frem, når man søger på “Dialog” - hverken på denne side eller i AlleOs.
Men pludselig en dag faldt jeg i Håndbogen på AlleOs over emnet “Nyhedsbrev” - hvorunder der var dele af en instruktion til Dialog.
Næste projekt var så at finde ud af, hvad i alverden “Markdown” er. Det er ikke forklaret.
Det krævede kun nogle uger, en hel del googlen, og en App til formålet at finde ud af, hvordan Markdown fungerer.
Da jeg først havde fundet ud af hvordan, så kunne jeg vise det grundlæggende til en anden på bare 5 minutter.
Men indlæringskurven for at komme frem dertil var LODRET:
- Der var bare ingen anvendelige instruktioner
- ingen til at lære mig det, da jeg selv havde brug for det
- tidsforbruget til på egen hånd at finde ud af hvordan er uhyrligt
- OG VÆRST AF ALT: Man aner ikke OM eller HVORNÅR man blive istand til at løse en nødvendig opgave. Det er stress–fremkaldende.
Der er højst sandsynligt mange af KOS’s medlemmer, der har savnet nyhedsbreve igennem det sidste 3/4 år. Men der har indtil fornyligt ikke været nogen i bestyrelsen, som har været i stand til at udføre opgaven. Det har krævet fler-døgns kampe for at skaffe hjælp, hver eneste gang vi har skullet udsende noget som helst.
De medlemmer - og de tillidspersoner - der har en programmør indenfor rækkevidde, kan få hjælp. Vi andre kan ikke.
Ex 4: Muligheden for at kunne stemme for et forslag
Denne mulighed eksisterer ikke for mig. Min nuværende IT-adgang er en iPad Pro. Afstemningsfunktionen i AlleOs fungerer ikke.
Googles Crome Browser er også forsøgt - den findes til iPad - men fungerer ikke.
Jeg kan ikke engang komme til at stemme for et forslag, som jeg selv er medstiller på!
Det er IKKE demokratisk!
Ex. 5 Administrative funktioner generelt
Som kasserer i Kbh. Omegns Storkreds ved jeg, at utallige kvikke og velfungerende mennesker rundt omkring i storkredse og lokalforeninger bøvler med at få de allermest elementære og nødvendige administrative funktioner i IT-systemerne til at fungere korrekt. Med OCEANER af spildtid til følge.
I det halvandet år, jeg selv har væet organisatorisk aktiv, har jeg vel i gennemsnit haft MINDST 5 timers spildtid om ugen på vores IT-systemer. Ikke kun på iPad, men også på min tidligere gamle PC. Det dræner kræfter og glæde ud af en. Tillidspersoner på stribe giver op overfor de organisatoriske opgaver.
Ex 6: Google - data-slaveri og monopolkamp - subjektivt
Der kan formodentlig skrives romaner om Googles overvågningsfunktioner. Som er problematiske: Data-slaveri er bare IKKE i orden.
Men derudover virker det - subjektivt oplevet - som om kampen om monopol imellem Google, Apple og Microsoft også udspilles teknisk - bl.a. via Alternativets IT-systemer.
Det er uacceptabelt, at dele af vores IT-systemerne KUN kan fungere med GoogleCrome som browser! Har vi givet Google MONOPOL til Alternativets IT???
Sammenfattende:
Jeg støtter intentionerne i din idé, Torben. De er helt rigtige
Men for nuværende håber jeg, at du vil prøve at videreudvikle dine idéer til noget, der ikke er afhængigt af vores IT-systemer.
For vores IT-systemer forhindrer medlemsdemokrati. De er for de få, der er indviede - og for de få, der kan få hjælp.
Forsøg på “demokrati” afviklet på systemer, som mange af medlemmerne - muligvis endda et flertal - er afskåret fra at bruge, det er ikke et demokrati.
Der er behov for en saglig undersøgelse af, hvor mange af vores medlemmer, der er istand til at bruge Alternativets IT-systemer og i hvilket omfang. Hvad medlemmerne har behov for at få hjælp til. Hvad det er nødvendigt at ændre / videreudvikle i systemerne. Hvordan man kan opbygge en fungerende support-funktion.
Hvis vores IT-systemer skal kunne fungere demokratisk, så skal systemerne og supportfunktionen udvikles til et niveau, hvor de fungerer og er brugbare for et stort flertal af vores medlemmer. IKKE kun for de få indviede.