Forslagets tekst
Jeg mener, at tiden er til nytænkning i forhold til transport mellem EU lande. Flytrafikken i Europa og resten af verden er aldrig set højere, og det mener jeg at vi skal arbejde mod at sætte en stopper for i fremtiden. Både for at sikre klodens fremtid, men også for at gøre det mere praktisk at tage toget på en storbyferie til Paris, Amsterdam eller Berlin, som vil rette sig mod de borgere der er tilbøjelige til at vælge at tage eks. Ryanair eller bilen fremfor Deutsche Bahn. Dette kræver for det første en investering i kollektiv trafik her i landet, samtidig med at sætte det på den europæiske dagsorden. En sektion i dagens Informations som pointerer problemet:
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at vi hos Alternativet ville promoverer denne artikel og appellere til at tage hånd om problemstillingen, hvis vi får nøglerne til statsministeriet efter næste folketingsvalg. I artiklen bliver problemstillingen omkring DSB også nævnt, hvilket selvfølgelig er en af grundene til at vi kører mindre i tog end hidtil. Derfor vil jeg mene, at det primære fokus skal ligge på at få ryddet op i alt det rod som foregår og fokusere på en bæredygtig, grøn og nytænkende strategi, for at få DSB tilbage på sporet med bl.a. lyntoge og kortere rejsetider mellem landets store byer, så vi ikke er tilbøjelige til at anvende andre ikke statsstøttede virksomheder og dermed sætte en stopper for vækst i den offentlige sektor. Jeg håber på at få opbakning om forslaget.
Med venlig hilsen
Andreas Kingbo
Udfordring forslaget skal løse
Flybranchens høje CO2 udslip og flytrafikken primært mellem de europæiske lande.
Potentielle ulemper ved forslaget
Finansiering vil være muliggjort ved at gå på kompromis med andre ting. I forhold til en europæisk aftale, vil det kræve en samlet nytænkning af det europæiske trafiksystem.
Hvordan forslaget er udarbejdet
Min umiddelbare reaktion på, at læse den refererede artikel og en bekymring for den øgede efterspørgsel på flyrejser, som vil have en meget negativ påvirkning på jordens miljø.
Hvem har været inddraget
Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne diskutere forslaget med fagfolk, som har viden indenfor feltet. Jeg må inderligt erkende, at jeg ikke har den store indsigt i håndtering af sådanne problemstillinger.
Forslagsstillere
Status på forslaget
Status: Idéer til forslag
Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.