I dag har vi i Alternativet skrevet historie

Kære medlemmer af Alternativet, venner af Alternativet og andre

I dag har vi skrevet historie.

Vi har nemlig skabt et flertal udenom regeringen for at undersøge en dansk model for forvaltningsdomstole.

Vi havde et beslutningsforslag i salen her til eftermiddag, og der var opbakning på tværs af partier og løsgængere fra rød og blå blok. Det ser ud til, at regeringens eneste mulighed, hvis de vil stoppe forslaget, er at flyve de Nordatlantiske mandater ind og få dem til at stemme imod. Og det tror jeg trods alt ikke, de er skamløse nok til.

Det her har jeg sammen med mange af jer kæmpet for længe. Og nu lykkedes det. Det er en kæmpe sejr for retssikkerheden på handicapområdet, i sager om tvangsanbringelser og på mange andre områder, hvor alt for mange borgere har stået uden reel adgang til at få prøvet deres sag uafhængigt.

Danmark er i dag et af de få lande i Europa uden en forvaltningsdomstol, og nu tager vi de første skridt mod at ændre det.

Vi sparkede det hele i gang med en konference på Christiansborg i går. Det var en fyldt sal, hvor modige borgere fortalte deres historier, og hvor dommere, professorer, advokater og andre eksperter pegede på behovet for at tænke nyt. Der var energi, der var håb – og som jeg har skrevet på mine sociale medier, gik jeg derfra med en følelse af at noget er ved at rykke

Jeg vil gerne sige tak. Tak til alle jer, der har bakket op, presset på og insisteret på, at vi skal tage retssikkerheden alvorligt i Danmark. Det er det, der gør, at jeg elsker mit arbejde i Folketinget. Og det er præcis den slags kampe, jeg gerne vil fortsætte efter næste valg.

Du kan se lidt om det hele her: Flertal uden om regeringen: Ny domstol skal straffe kommunernes ulovlige sagsbehandling | TV 2 Kosmopol

Tak for al opbakning til alle, som har været med.

Bedste hilsner

Torsten Gejl

Folketingsmedlem fra Alternativet Østjyllland