Forslagets tekst
der forslås at der bygges en hyperloopbane mellem Oslo og København. banen er tænkt til at være den første i et større Europæisk netværk. forslaget er ikke kommet ud af den blå luft men er tidligere blevet forslået af alternativets norske søsterparti: Nordmænd vil have vakuum-tog mellem Oslo og København . og det er rigtigt at eldrevne fly er under udvikling og nok vil have en betydelig større del af marked når en hyperloopbane ville kunne stå klar. men der kommer nok til at gå langt tid for vi kan kalde flytrafikken for co2 neutral og hvis vi det skulle hvis sig at eldrevne fly ville overtage marked, så ville en hyperloopbane være meget mere energibesparende. en sådan forbindelse ville så kunne bruges til at trække erfaringer som man ville kunne bruge i et eventuelt europæisk netværk. mere viden om hyperloop : Elon Musks vilde idéer: Fremtidstoget Hyperloop
Udfordring forslaget skal løse
en hyperloopbane vil være et realt og klimavenlig alternativ til den knap så klimavenlige flytrafik.
Potentielle ulemper ved forslaget
det kommer til at koste mange penge at bygge en hyperloopbane.
det er dog gentagene gange blevet fremhævet, at det kun kommer til at koste omkring 2/3 pris af en konventionel højhastighedsbane hvis den bygges over jorden.
i mine øjne er den forholdsvis lave kapacitet være en kæmpe problem for en linje der forbinde to meget folkerige byer. jeg ved ikke om det så ville være muligt at fx bygge to rør hver vej, men så er vi igen ved det med pengene.
sikkerheden kan blive et problem ikke at fx mindre jordskæv ville kunne ødelægge systemet, men at det lave tryk inde i røret ville gøre bevidst sabotage nemmere.
Hvordan forslaget er udarbejdet
jeg interessere mig slev for teknologi og har skrevet en opgave om hyperloop(jeg går i folkeskole) jeg har derfor læst en god bid tekst om teknologien og tænke at vi burde diskutere muglighederne.
Hvem har været inddraget
nej det har jeg ikke, da teknologien stædig er temmelig ukendt. jeg vil dog igen hæfte mig ved at vores norske søsterparti har forslået det samme og at jeg selv har undersøgt en del om det.
Forslagsstillere
Status på forslaget
Status: Annulleret
Dette forslag er annulleret.