Hyperloopbane mellem Oslo og København

Forslagets tekst

der forslås at der bygges en hyperloopbane mellem Oslo og København. banen er tænkt til at være den første i et større Europæisk netværk. forslaget er ikke kommet ud af den blå luft men er tidligere blevet forslået af alternativets norske søsterparti: Nordmænd vil have vakuum-tog mellem Oslo og København . og det er rigtigt at eldrevne fly er under udvikling og nok vil have en betydelig større del af marked når en hyperloopbane ville kunne stå klar. men der kommer nok til at gå langt tid for vi kan kalde flytrafikken for co2 neutral og hvis vi det skulle hvis sig at eldrevne fly ville overtage marked, så ville en hyperloopbane være meget mere energibesparende. en sådan forbindelse ville så kunne bruges til at trække erfaringer som man ville kunne bruge i et eventuelt europæisk netværk. mere viden om hyperloop : Elon Musks vilde idéer: Fremtidstoget Hyperloop

Udfordring forslaget skal løse

en hyperloopbane vil være et realt og klimavenlig alternativ til den knap så klimavenlige flytrafik.

Potentielle ulemper ved forslaget

det kommer til at koste mange penge at bygge en hyperloopbane.
det er dog gentagene gange blevet fremhævet, at det kun kommer til at koste omkring 2/3 pris af en konventionel højhastighedsbane hvis den bygges over jorden.

i mine øjne er den forholdsvis lave kapacitet være en kæmpe problem for en linje der forbinde to meget folkerige byer. jeg ved ikke om det så ville være muligt at fx bygge to rør hver vej, men så er vi igen ved det med pengene.

sikkerheden kan blive et problem ikke at fx mindre jordskæv ville kunne ødelægge systemet, men at det lave tryk inde i røret ville gøre bevidst sabotage nemmere.

Hvordan forslaget er udarbejdet

jeg interessere mig slev for teknologi og har skrevet en opgave om hyperloop(jeg går i folkeskole) jeg har derfor læst en god bid tekst om teknologien og tænke at vi burde diskutere muglighederne.

Hvem har været inddraget

nej det har jeg ikke, da teknologien stædig er temmelig ukendt. jeg vil dog igen hæfte mig ved at vores norske søsterparti har forslået det samme og at jeg selv har undersøgt en del om det.

Forslagsstillere

  1. Fabian Forbert Hansen

Status på forslaget

Status: Annulleret

Dette forslag er annulleret.

Hej Fabian,

Det er en virkelig god idé, at vi skal etablere nogle super-højhastigheds tog i Europa til at erstatte flytrafik.
Jeg har selv foreslået noget lignende til et supplement til vores europæiske politik.

Jeg tror desværre, at du (eller nordmændene) forveksler hyperloop med det, der hedder VAC-train.

Hyperloop er nogle mindre toge, som Elon Musk (ham med Tesla) har foreslået, hvor de trækker luft ind fortil, og sender den ud i bunden, hvorved toget svæver. Det er ganske vist i lukkede rør, og trykket er nedsat, men ikke fuldstændigt vacuum. Se link.

VAC-train er derimod toge i helt lufttomme rør, der holdes oppe af magneter. Selve togene findes som MAGLEV-toge (magnetic levitation), dels en kort strækning fra Shanghai til lufthavnen, dels som eksperimental baner. Men japanerne er ved at bygge en noget længere MAGLEV-bane, 285 km fra Tokyo til Nagoya, men senere forlængelse til Osaka. Driftshastigheden er ca 500 km i timen, 600 km/t på eksperimental baner. Men lægges et sådan tog og bane ind i et lufttomt rør, er hastighederne meget højere, 2-3.000 km/t. Dvs, at man kan komme fra København til Rom på en time. Der er sågar nogle ingeniører, der har foreslået sådanne rør under Atlanterhavet med en tophastighed på 8.000 km/t. Dvs London-New York på 54 minutter. Det rykker !! Om det er muligt, er ikke til at sige. Men fascinerende.
Link: Chūō Shinkansen - Wikipedia Link: Transatlantic Tunnel: 54 Minutes To Travel From London to New York Through a Vacuum Tunnel

Derimod er der ingen tvivl om, at landbaserede VAC-train er mulige. De har også den store fordel, at de kan føres ind gennem byerne, fx ovenover motorveje, på søjler eller piller, fordi der ikke er støj forbundet med dem. Den eneste hage er i virkeligheden prisen, som må forventes at være enorm. Derfor er der heller ingen idé i at lave en bane fra Oslo til København. Det er alt, alt for dyrt, udviklingsomkostningerne er enorme, og kundeunderlaget alt, alt for lille. Derimod er der store perspektiver i at lave et helt europæisk netværk. Dels er det her, vi vil kunne finde pengene til udvikling, dels vil det for Europa være et teknologisk kvantespring, der kan match det gamle amerikanske månelandings projekt. Det vil være muligheden for, at Europa kan komme først og få et stort teknologi forspring for kinesere og amerikanere på transport på tværs af kontinenter uden brug af fly.

Så kære Fabian, svar gerne på ovenstående, og lad os prøve at udvikle en politik sammen for Alternativet på området. Jeg forsøger at danne en trafik politisk gruppe, der skal udarbejde konkrete forslag til politik på mange andre områder. Fx almindelige højhastighedstog i DK. Ville du være interesseret i at være med i en sådan gruppe ? Foreløbig har jeg snakket med nogle fra Københavns området, hvor jeg selv bor, men jeg synes bestemt, at hele landet skal dækkes.
Du får min mail-adresse: gade.john@gmail.com, så kan vi udveksle synspunkter.

Bedste, grønne hilsner

John

1 Synes om

Hej John

Jeg vil gerne være med i en trafik politisk gruppe. Det er fantastisk med nogle drømme, men måske også være realistisk med 5, 10 og 20 års horisont.

Du nævner, selvfølgelig, at et væsentlig punkt er omkostningerne. Det er min opfattelse, at man ved anlæggelse af motorveje (eller udvidelsen af eksisterende) beregner den tid der spares, og omregner det til en samfundsmæssig gevinst. Det kunne være super interessant at benytte samme model til at beregne gevinsten ved at sidde i et tog.

Nå, men grib fat I mig, hvis vi skal skrive på noget.

Peter Laudrup

Kære Peter,

Har haft travlt med mange ting, bl. a. et trafikpolitisk debatmøde. Ved ikke, hvor du kommer fra, men vi holder et debatmøde om en uge, torsdag d. 3.10. kl. 18.30, Herlev Medborgerhus, Herlevgårdsvej 18. Se også opslag under events.
Hvis du har mulighed for at komme, kunne vi jo snakke samme bagefter

Bedste hilsner

/john

Og hvis ikke du kan, men er interesseret, så skriv gerne på min privat-mail:

gade.john@gmail.com

/john

Dette forslag er annulleret.