Hvordan klæder vi bedst kandidaterne på til at svare på mediernes spørgsmål?

Hvordan klæder vi bedst kandidaterne på til at svare på mediernes spørgsmål?

medie træning, det kan jo gøres som ved prøvefilmning til spille film, der efter kan kandidater se dette. men som med alt andet er det ikke noget nogle er født med det skal trænes.

men nu er der jo noget tid til at udfører denne træning af kandidater til næste valg

Engang har DR2 et slogan, som handlede om at gå/løbe den anden vej. Min oplevelse af Uffe Elbæk i valgkampen var den samme. Hvis det skal hedde Alternativet skal det også gøres alternativt. Hvis Pressen ikke har tid til at vente på et gennemtænkt svar, må det komme frem til ‘folket’ på alternativ måde.

Jeg er overbevist om, at vi kan opnå meget mere fokus, hvis kandidaterne vil/tør sige, at ‘jeg vender tilbage med svar’, når spørgsmålet ikke kan besvares med ja eller nej.

Lige nu er medierne som små børn. De kan heller ikke vente, men kræver umiddelbar tilfredsstillelse. Vi er nødt til at opdrage dem en smule, så de også får mulighed for at reflektere, inden de broadcaster og breaker news.

Med forberedelse mener du vel sprogligt? Altså måden at fremføre partiets politiske linje på? Det gør vi nok bedst ved simpelthen ikke at gøre det. Ved at insistere på at turde være alternativ nok til at svare klart og tydeligt på et direkte spørgsmål uden at skulle gemme sig bag udenomssnak, gentagelser og spin. Ved at stå ved partiets politiske linje og vedblive med at sige højt og tydeligt hvilken retning vi går i. Uden dikkedarer og frem for alt uden at gøre brug af skjulte dagsordener. Hvem er ikke dødtræt af at lytte til skolede politikere, der øvet undgår at besvare selv de allermest simple spørgsmål, uanset hvor mange gange journalisten spørger? Uffe gør det forfriskende godt og har gjort det sådan fra den allerførste dag (valgaftenens overlykkelige rablerier inkluderet). Lad os nu lære af det og øve os i simpelthen at svare klart, tydeligt og ærligt - og ikke mindst turde at vise ægte engagement, når vi bliver spurgt om noget. Alternativet er på mange måder et alternativt parti. Heldigvis!